MAN prezentuje nową skrzynię biegów TipMatic® dla autokarów

infobus
23.07.2009 20:14

MAN zaprezentował nową wersję automatycznej skrzyni biegów TipMatic®dla autokarów z silnikami spełniającymi normę EEV. Fot. MAN Nutzfahrzeuge

Dzięki dużej liczbie wprowadzonych modernizacji, automatyczna, 12-stopniowa przekładnia MAN TipMatic przyczynia się do dalszego wzrostu wydajności autokarów turystycznych. Zmiany umożliwiły dalszą redukcję zużycia paliwa i zużycia eksploatacyjnego przekładni, a także bardziej płynną zmianę biegów i łatwiejsze manewrowanie pojazdem. Od 2002 r. MAN Nutzfahrzeuge oferuje automatyczne skrzynie biegów MAN TipMatic®w autobusach MAN i Neoplan. W porównaniu do konwencjonalnych przekładni 6-stopniowych, zapewnia ona wyższy poziom komfortu i ekonomii, co przysporzyło jej sporego zainteresowania klientów. W autokarach klasy premium, Neoplan Starliner i Skyliner, skrzynia ta jest stosowana seryjna od momentu wprowadzenia jednostek napędowych Euro 4, natomiast w modelu Cityliner stanowi, dość często wybierane, wyposażenie opcyjne. W przypadku autokarów MAN Lion’s Coach, o ile w autobusach dwuosiowych dominują skrzynie mechaniczne, to w autobusach trzyosiowych (modele C i L) coraz częściej zamawiane są właśnie automatyczne przekładnie TipMatic. Od momentu wprowadzenia na początku 2009 r. silników EEV, MAN oferuje zmodernizowane skrzynie biegów, oznaczone TipMatic®Coach, które dostosowano do współpracy z silnikami MAN Pure Diesel®. Jedną z najważniejszych cech zmodernizowanej skrzyni jest nowy program zmiany biegów, uwzględniający wymagania silników EEV oraz obejmujący szeroką gamę warunków topograficznych. Dzięki ulepszeniu oprogramowania oraz uzależnieniu szybkości zmiany przełożeń od oporów, jakie napotyka ruch pojazdu, udało się o ok. 20% skrócić czas przełączania biegów. Odbywa się to w sposób dynamiczny i zależy od aktualnego biegu oraz aktualnego obciążenia. Zoptymalizowano także działanie funkcji EasyStart, ułatwiającej ruszanie pojazdem po zatrzymaniu na pochyłości. Kolejnym nowym elementem jest specjalne pokrętło wyboru przełożenia, dzięki któremu nie trzeba już wybierać pomiędzy biegami startowymi (D1, D2, D3) –decyduje o tym komputer w oparciu o obciążenie i topografię terenu. Zdejmuje to część obowiązków z kierowcy i zapewnia bardziej ekonomiczną jazdę. Wśród innych wprowadzonych zmian należy wymienić: nowy, podwieszany pedał gazu umożliwiający większą precyzję sterowania układem napędowym, czy ulepszone funkcje diagnostyczne.