MAN podsumowuje 2007 rok

infobus
05.02.2008 15:46
21 stycznia br. firma MAN – STAR TRUCKS zorganizowała konferencję prasową w Józefowie pod Warszawą. Tematem numer jeden spotkania był czwarty z rzędu tytuł lidera zdobyty przez MAN w sprzedaży ciężarówek w Polsce. Nie zabrakło jednak i autobusowych, ważnych informacji. 
Z autobusowej strony
Najważniejszą, autobusową informacją ze styczniowej konferencji MAN w Józefowie była zmiana na pozycji dyrektora ds. sprzedaży autobusów MAN w Regionie Europa Wschód. Od dnia 1 stycznia szefem tej struktury jest Roman Kałużyński. Biografia Romana Kałużyńskiego jest nierozerwalnie związana z powstaniem zrębów sprzedaży pojazdów użytkowych w Polsce po 1989 roku. Absolwent Politechniki Warszawskiej ze specjalnością „Eksploatacja i Utrzymanie Pojazdów”. W latach 1985–1992 pracował w Pekaes Autotransport w stacji serwisowej Volvo, gdzie przeszedł wszystkie szczeble kariery –od mechanika do kierownika diagnostyki. W latach 1993–1995 odpowiedzialny w IVECO Polska za obsługę posprzedażną i tworzenie sieci serwisowo-dealerskiej IVECO w Polsce. Następnie do 2002 roku dyrektor handlowy i członek zarządu Servipol SA. W latach 2002–2007 pełnił funkcję szefa sprzedaży autobusów Mercedes-Benz w EvoBus Polska. Teraz w rodzinie MAN-a na pozycji dyrektora sprzedaży w 10 krajach Regionu Europa Wschód, w tym: Polskę, Czechy, Słowację, Finlandię, Litwę, Łotwę, Estonię, Bułgarię, Mołdawie i Rumunię. Podczas konferencji przyznał, że ma już pomysł na nową strategię sprzedaży autobusów MAN w Polsce, która powinna m.in. zaowocować wyższą sprzedażą. Jak na razie nie chciał jednak zdradzać szczegółów i poprosił o kilka miesięcy „medialnego spokoju”.
Jorg Mommertz - prezes firmy MAN - STAR TRUCKSMichał Luberadzki –przyszły szef Regionu Centralnego MAN - STAR TRUCKSRoman Kałużyński, dyrektor sprzedaży autobusów MAN w Regionie Europa Wschód
Podczas konferencji aktualną pozycję MAN na polskim rynku przedstawił dotychczasowy szef autobusów w MAN – STAR TRUCKS –Michał Luberadzki, który wkrótce obejmie stanowisko szefa Regionu Centralnego w ramach nowej organizacji sprzedaży MAN w Regionie Europa Wschód (kryptonim MVS 2010). To oznacza dla Pana Michała powrót do świata ciężarówek. Wróćmy jednak do statystyk. W 2007 r. MAN odnotował w Polsce sprzedaż w wysokości 83 sztuk, w tym jeden autokar Neoplan Trendliner. To wynik o 65 szt. gorszy niż rok temu (- 43,91%), co oznacza dość mocny spadek. Przypomnijmy jednak, że w 2006 r. MAN realizował zamówienia dla Białegostoku, firmy ITS Michalczewski i MPK Poznań. W tym roku zabrakło tak dużych kontraktów i stąd tak słaby wynik. Z ciekawostek zaprezentowanych podczas konferencji zależy wymienić zapowiedź sprowadzenia demonstracyjnej wersji Neoplana Starliner`a na początku 2008 r. oraz zaprezentowanie wyników sprzedażowych w całym Regionie Europa Wschód. Z danych tych wynika, że w 2007 r. w grupie 10 państw MAN sprzedał łącznie 215 autobusów, w tym najwięcej w Polsce: 83 szt., następnie w Rumuni –56 szt.;Czechach –36 szt.;Bułgarii –11 szt.;Słowacji –11 szt. i Mołdawii –3 szt. Zerową sprzedaż odnotowano w północnym obszarze –na Litwie, Łotwie, Estonii i Finlandii.
Na zakończenie warto odnotować, że we wrześniu 2007 r. działalność w Polsce rozpoczęła spółka MAN Financial Services. Dostosowane do specyfiki rynku oferty finansowe MAN Financial Services obejmować będą leasing, factoring i ubezpieczenia. Ponadto w minionym roku nastąpił rozwój sieci serwisowej MAN. W wyniku nawiązania współpracy z nowymi partnerami serwisowymi powstały cztery nowe autoryzowane stacje serwisowe: TARGOR Ostrołęka, EXPRES LOGIC Siedlce, ALBOR Wałcz oraz TRANS – POZ Gorzów Wielkopolski. Już niebawem MAN rozpocznie budowę własnych stacji serwisowych w nowych lokalizacjach w Gdańsku, Wrocławiu, Krakowie i Warszawie. Obecnie MAN dysponuje w Polsce siecią serwisową składającą się z 24 punktów, w tym 4 własnych i 20 autoryzowanych stacji obsługi.
Zakłady MAN w SadachZakłady MAN w Starachowicach
MAN produkcją stoi
MAN obecnie nie błyszczy w autobusowych statystykach na polskim rynku, ale pod względem produkcji jest zdecydowanie największym wytwórcą autobusów w Polsce. Zresztą po uruchomieniu we wrześniu 2007 r. fabryki pojazdów ciężarowych w Niepołomicach ten tytuł można rozciągnąć na cały sektor pojazdów użytkowych. W 2007 r. zakłady MAN STAR Trucks &Buses wyprodukowały 956 kompletnych autobusów oraz dodatkowo 281 szkieletów autobusowych. To najlepszy wynik w Polsce. MAN ma nadzieję, że ten doskonałe wyniki będą się utrzymywać przez kolejne miesiące, o czym może świadczyć ilość otrzymanych już na ten rok zagranicznych zamówień –m.in. z Dubaju na 225 modeli Neoplan Centroliner w wersji solo i przegubowej (o długości 18,75 m).
Obecnie w dwóch fabrykach produkujących autobusy –w Starachowicach i w Poznaniu –firma zatrudnia ponad 3500 pracowników. I cały czas inwestuje. W 2007 r. firma uruchomiła w Starachowicach za ok. 4 mln euro system do zabezpieczenia szkieletów konstrukcjach metodą kataforezy. Ponadto podjęto decyzję, że ze względu na niższe koszty płac cała produkcja autobusów miejskich zostanie przeniesiona z Salzgitter do Polski. Restrukturyzacja obejmie wielkość 200-300 autobusów. Już obecnie największa część produkcji autobusów niskopodłogowych realizowana jest w Polsce, a teraz segment ten zostanie w całości związany z tymi dwoma zakładami.
MAN nie tylko produkuje w Polsce, ale także szkoli nasze przyszłe kadry. W ramach współpracy z technikum samochodowym w Warszawie i Krakowie od początku roku szkolnego 2007 MAN wprowadza program kształcenia uczniów w zawodzie technika samochodowego. W oparciu o podpisane umowy MAN przygotowuje i wyposaża pracownię w szkole, dostarcza materiały szkoleniowe a uczniom będzie zapewniać praktyki zawodowe w swoich stacjach serwisowych. Tak skonstruowany program, który w przyszłości zostanie rozszerzony o elementy programu nauczania realizowanego w Niemczech ma na celu przygotowanie uczniów do nowego zawodu mechatronika, czyli mechanika i elektronika w jednym. Celem projektu jest profesjonalne przygotowanie kadry technicznej, która w przyszłości znajdzie zatrudnienie w MAN.