Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN o drugim życiu baterii autobusowych

infobus
02.10.2022 09:00

Nadrzędnym celem MAN w przypadku akumulatorów jest zamknięcie obiegu materiałów, aby w dużym stopniu przyczynić się do zrównoważonego rozwoju.

Firma MAN Truck & Bus rozpoczęła projekt 2nd Life testujący zużyte akumulatory pojazdów w magazynach stacjonarnych. Wszystko odbywa się w ramach europejskiej sieci recyklingowej Grupy Volkswagen.

wyzwania elektryfikacji

Rozpoczęła się transformacja branży pojazdów użytkowych w kierunku napędów zeroemisyjnych. Elektryczne napędy akumulatorowe będą kluczową technologią przyszłości. Ale minie jeszcze kilka lat, zanim pojazdy elektryczne z napędem akumulatorowym staną się normą na ulicach – a nie wyjątkiem. Firma MAN Truck & Bus szacuje obecnie, że w 2030 roku elektryczne samochody ciężarowe będą stanowić 60% w zastosowaniach dystrybucyjnych i 40% w transporcie dalekobieżnym. Elektryfikacja autobusów miejskich rozpoczęła się wcześniej. Firma MAN zakłada w tym obszarze, że już w 2025 roku napędy elektryczne będą stanowiły 50% sprzedaży. Te prognozy pokazują, że branża pojazdów użytkowych znajduje się dopiero na początku elektryfikacji. Liczba akumulatorów, które przestały być wykorzystywane w pojeździe, osiągnie więc branżowe standardy dopiero za około 10–15 lat.

Jednak już teraz MAN pracuje nad opracowaniem strategii, w jaki sposób można oszczędzać zasoby i dostarczać cenne akumulatory do ponownego wykorzystania. Rozważania zaczynają się od pierwszego okresu eksploatacji akumulatora w pojeździe: Należy skupić się na szkoleniu klientów, jak prowadzić, ładować i korzystać z pojazdów w sposób przyjazny dla akumulatorów. Może to znacznie wydłużyć żywotność akumulatora. Jeśli części pakietu akumulatora ulegną uszkodzeniu podczas użytkowania, np. poszczególne moduły przestają działać, jako pierwszy środek zaradczy przewidziana jest naprawa akumulatora. Następnie można ponownie użyć akumulatora w pojeździe.

Akumulatory, które są zwracane do MAN po użyciu w pojeździe, są intensywnie analizowane. Jeśli pakiety akumulatora nie mogą być używane jako tak zwany akumulator trakcyjny, są one przekazywane do ponownego wykorzystania. Obecnie dostępne są trzy opcje: Drugie zastosowanie w pojeździe po regeneracji fabrycznej (2nd Use), drugie życie akumulatora (2ndLife), na przykład jako zasobniki buforowe w turbinach słonecznych lub wiatrowych, a także wreszcie odzysk surowców z akumulatorów do nowych akumulatorów w ramach eksploatacji w obiegu zamkniętym (recykling).

MAN Lion`s City 12 E i MAN Lion`s City 18 E

2nd-Life

Obecnie firma MAN współpracuje z różnymi partnerami i Uniwersytetem w Kassel, aby w rzeczywistych projektach ocenić, czy zużyte akumulatory samochodów ciężarowych nadają się do stacjonarnego akumulatora. W tym celu około 120 pakietów akumulatorów do samochodów ciężarowych o zawartości energii 18,6 kWh w jednym pakiecie zostanie przekazanych producentowi akumulatorów. Pakiety akumulatorów pochodzą z pierwszej fazy próbnej u klientów realizowanej przez firmę MAN z ciężarówkami dystrybucyjnymi wyposażonymi w elektryczny napęd akumulatorowy, która rozpoczęła się w Austrii w 2018 r. i trwała trzy lata. Partnerem projektu była wówczas Rada ds. Zrównoważonej Logistyki (CNL).

Projekt ten koncentruje się na systemach magazynowania energii dla przedsiębiorstw przemysłowych (np. ograniczenie mocy szczytowej). Celem jest ocena wymagań technicznych i ekonomicznych dla systemów magazynowania energii 2nd Life. Szczególną uwagę należy zwrócić uwagę na kwestie bezpieczeństwa, wydajności i ich cykli ładowania resztkowego akumulatorów. Ponadto ma zostać zdefiniowany ewentualny projekt pilotażowy systemu magazynowania 2nd Life na bazie akumulatorów MAN z pierwszego w pełni elektrycznego autobusu miejskiego produkcji Lion's City serii E.

Recykling wchodzi w grę po zakończeniu użytkowania akumulatora w ramach 2nd-Life lub w przypadku, gdy akumulatory nie nadają się już do użycia w pojeździe lub po wypadku. Celem firmy MAN jest osiągnięcie zamkniętego obiegu surowców do akumulatorów – od kołyski do kołyski (cradle to cradle). Surowce odzyskane przez partnerów zajmujących się recyklingiem, takie jak nikiel, mangan, kobalt czy lit, powinny trafiać do produkcji nowych akumulatorów. Obecnie wskaźnik recyklingu wynosi ponad 70% w odniesieniu do masy akumulatora.

W przypadku recyklingu firma MAN preferuje proces mechaniczny, a następnie obróbkę hydrometalurgiczną. Proces mechaniczny i hydrometalurgiczny pozwala odzyskać cenne surowce z akumulatora. MAN jest częścią sieci recyklingu Volkswagen Group z partnerami w zakresie recyklingu w całej Europie.