MAN napędzany wodorem na ulicach Berlina
Berlińskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (BVG) wprowadziło do eksploatacji swój pierwszy autobus napędzany wodorem. Jest to pierwszy w Niemczech przypadek skierowania do obsługi miejskich linii autobusu o napędzie wodorowym. Wyposażony w silnik spalinowy, zasilany wodorem w stanie lotnym, zmagazynowanym w specjalnym zbiorniku dachowym, niskopodłogowy autobus został oficjalnie przekazany prezesowi BVG, Thomasowi Neckerowi. Eberhard Hipp, dyrektor centralnego działu wysokich technologii w MAN Nutzfahrzeuge AG, podczas ceremonii przekazania autobusu powiedział: „Nasze kontakty z BVG opierają się na wieloletniej współpracy, szczególnie w zakresie alternatywnych układów napędowych. Dzięki zasilanym wodorem autobusom MAN, przyczyniamy się do rozwoju czystej, nie wytwarzającej spalin, komunikacji publicznej, dlatego jesteśmy bardzo dumni z faktu, iż możemy dziś przekazać tego typu autobus do regularnej eksploatacji w BVG.” Prezes Necker dodał: „Dotąd udało nam się znacznie ograniczyć emisję spalin w autobusach zasilanych tradycyjnymi silnikami Diesla dzięki zastosowaniu bardzo nowoczesnych filtrów. Teraz będziemy testować ten innowacyjny układ napędowy.” Inauguracyjną jazdę autobusu, która odbyła się w okolicach Bramy Brandenburskiej, uświetnił swą obecnością Minister Gospodarki, Harald Wolf. „Wodór to ekologicznie czyste źródło energii przyszłości. Nie jest dziełem przypadku, że napędzany tym paliwem pojazd testowany jest w codziennej eksploatacji na ulicach Berlina. Niemiecka stolica jest najlepszym laboratorium do testowania technologii przyszłości, w tym także w dziedzinie transportu. Stacja tankowania wodoru BVG w zajezdni w Usedomstrasse już obecnie przyciąga tutaj wielu ekspertów.” – powiedział Harald Wolf. Rozwijając tę myśl, Thierry Pflimlin, dyrektor naczelny Total Deutschland, dodał: „Dziś zaczyna się era wodoru w Berlinie. Dla firmy Total fakt ten jest zwiastunem przyszłej działalności w dostawach nowego rodzaju energii.” Przeznaczony dla BVG autobus wyposażony jest w zasilony wodorem silnik spalinowy, którego emisja spalin jest znacznie niższa, niż wartości przewidziane przez wszelkie znane dziś – i planowane do wprowadzenia – normy Unii Europejskiej. W przeciwieństwie to standardowych autobusów z silnikami Diesla, tutaj zbiorniki z paliwem zlokalizowane są na dachu pojazdu. Zamocowane tam butle ze sprężonym wodorem spełniają najostrzejsze normy bezpieczeństwa, co stawia go na równi z pojazdami wyposażonymi w konwencjonalne silniki wysokoprężne. W praktyce oznacza to, że autobus ten nie musi być przechowywany na otwartej przestrzeni, ale – tak jak pojazdy o konwencjonalnym napędzie – może być parkowany w hali. Celem wprowadzenia do eksploatacji napędzonego wodorem autobusu jest m.in. danie berlińczykom okazji do odbycia przejażdżki tym bardzo nowoczesnym pojazdem. Począwszy od maja, autobus będzie kursował jako dodatkowy pojazd na kolejnych liniach, zaczynając od 245. W celu podkreślenia jego wyjątkowości, BVG zrezygnowało z pobierania opłat za przejazd nim. Testy w Berlinie potrwają do czerwca, po czym pojazd pojedzie do producenta, gdzie zostanie poddany kolejnym badaniom, aby jesienią powrócić do niemieckiej stolicy na drugą turę testów.