Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN, Mercedes czy Solaris dostarczą elektrobusy dla GAiT Gdańsk?

infobus
25.04.2022 13:30

25 kwietnia spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje otworzyła trzy oferty w przetargu na zakup 18 autobusów elektrycznych, w tym 10 sztuk klasy MAXI i 8 sztuk klasy MEGA.

Przetarg został podzielony na dwie części. O SWZ tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie i naszym zdaniem od samego początku faworytem w tym postępowaniu była marka MAN. Dzisiejsze otwarcie ofert w Gdańsku to potwierdza, natomiast tak dużego zamówienia na krajowym rynku nie mógł odpuścić ani Solaris, ani EvoBus. .

Czego chciał Gdańsk?

Zanim przejdziemy do złożonych ofert, sprawdzamy jak GAiT zamierzało punktować wykonawców w obu częściach przetargu. Przygotowane kryteria były następujące: cena (70%) i ocena techniczna (30%). W przypadku rozwiązań technicznych, zmawiający miał następujące preferencje:

  • zaoferowanie najwyższego zasięgu teoretycznego autobusu według testu SORT-2 – 20 pkt,
  • zaoferowanie najwyższego gwarantowanego minimalnego zasięgu autobusu – 20 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym magazyn energii w całości zostanie zabudowany na dachu pojazdu – 10 pkt,
  •  zaoferowanie największej pojemności brutto magazynu energii spośród oferowanych – 5 pkt,
  •  konstrukcja nadwozia wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym dla całego zamówienia – 10 pkt,
  • zaoferowanie centralnego silnika układu napędowego zabudowanego wzdłużnie za lub przed osią napędzaną (MAXI), zaoferowanie 2 osi napędzanych przez silniki centralne zabudowane wzdłużnie za lub przed osią napędzaną (MEGA) – 10 pkt, zawieszenie niezależne – 5 pkt,
  • poszycia boczne przykręcane z możliwością szybkiego demontażu – 5 pkt,
  • zaoferowanie największej liczby miejsc pasażerskich – 10 pkt,
  • agregat grzewczy ogrzewania przystosowany do zasilania paliwem biodiesel B100 – 5 pkt.

Jak widać GAiT stawiał na elektryki, które nie wymagają szybkich ładowarek pantografowych na pętlach. To z kolei zwiększa szanse MAN, co widać także po kryteriach technicznych, takich jak kataforeza, magazyn energii na dachu czy też duży zasięg autobusów.

TRZY oferty

25 kwietnia zamawiający poinformował, jaka kwotą dysponuje na sfinansowanie zamówienia:

  • w części I – dostawa 10 szt. autobusów miejskich standardowych zasilanych energią elektryczną – to 29.520.000 PLN brutto / 24.000.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę gdańskiego elektrobusu klasy MAXI na poziomie 2.400.000 PLN netto;
  • w części II – dostawa 8 szt. autobusów miejskich wielkopojemnych przegubowych zasilanych energią elektryczną – 31.980.000 zł brutto / 26.000.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę gdańskiego elektrobusy MAXI na poziomie 3.250.000 PLN netto.

Trzy złożone dzisiaj oferty w Gdańsku pochodziły od:

  • Solaris Bus & Coach, który zaproponował w I zadaniu kwotę 29.517.540 PLN brutto / 23.998.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 2.399.800 PLN netto; natomiast w zadaniu MEGA kwotę 32.353.920 PLN brutto / 26.304.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 18 electric na poziomie 3.288.000 PLN netto.
  • z kolei MAN Truck & Bus Polska zaproponował Gdańskowi pojazdy solowe (zadanie I) za kwotę 29.212.500 PLN brutto / 23.750.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę MAN Lion`s City 12 E na poziomie 2.375.000 PLN netto. W zadaniu na pojazdy przegubowe (II) propozycja opiewa na kwotę 32.570.400 PLN brutto / 26.480.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę MAN Lion`s City 18 E na poziomie 3.310.000 PLN netto.
  • Do GAIT Gdańsk wpłynęła dzisiaj także oferta EvoBus Polska – ale tylko w zadaniu MEGA – na autobusy przegubowe w cenie 35.729.040 PLN brutto / 2.294.800 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za Mercedes-Benz eCitaro G na poziomie 3.621.000 PLN netto.

Jak widać oferty MAN i Solarisa, zmieściły się w MAXI budżecie GAiT, natomiast nieznacznie przekroczyły szacunki dla części MEGA (propozycja MAN o kwotę 590 tys. PLN brutto). Naszym zdaniem zamawiający dołoży brakującą kwotę i przy dodatkowych punktach za "Technikę" i tak niewielkiej różnicy w cenie między "lwem" a "jamnikiem", Gdańsk wybierze propozycję MAN. Tym samym niemiecki koncern najprawdopodobniej wygra cały kontrakt i pozyska swoje największe (jak do tej pory) zamówienie na elektryczne autobusy z polskiego rynku. Czy tak będzie ? Zobaczymy.

dostawa 2023

Przetarg na dostawę 18 autobusów elektrycznych spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła w lutym tego roku.

Wyłonione w przetargu autobusy charakteryzować mają się jak największym zasięgiem oraz jak największą pojemnością baterii. Pojazdy obsługiwać mają gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.

W zajezdni autobusowej powstanie stacja ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy. Stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Oznacza to, że już momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej, w zależności od warunków atmosferycznych.

18 autobusów - standardowych i przegubowych - do gdańskiej floty dołączyć ma już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

trochę techniki

Elektryki dla GAiT mają mieć długość od 11,5 do 13,5 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowce). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: MZK Chodzież z umową na drugi autobus elektryczny. Od Solarisa Sąd utrzymał karę dla kierowcy za zderzenie z autobusem w Słowinie Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc silników (sumaryczna) ma wynieść minimum 150 kW (MAXI) i minimum 220 kW (MEGA). Pojazdy muszą być wyposażane w automatyczny system tzw. „sztuczny hałas” - tzn. w system emitujący dźwięk ostrzegający o zbliżaniu się autobusu aktywowany przy prędkości poniżej 30 km/h. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów. Minimalna pojemność brutto akumulatorów winna wynosić 440 kWh dla autobusów solowych i 600 kWh dla autobusów przegubowych. Ładowanie magazynów energii ma odbywać się wyłącznie przez gniazda ładowania (typ CCS 2). Jedno gniazdo zlokalizowane ma być nad prawym przednim kołem, drugie - z przodu lub z tyłu pojazdu.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia z wkładkami tapicerowanymi tkaniną składającą się z co najmniej 80% wełny i odpornej na zużycie. Miejsce pracy kierowcy to kabina oddzielona od przestrzeni pasażerskiej przezroczystą szybą. Znajdą się tam m.in. defibrylator AED, lodówka, gniazda USB. Autobusy będą w pełni klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w technologii LED, wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli barwy bursztynowej. W środku elektryków znajdą się ekrany LED o przekątnej 22 cale, umożliwiające wyświetlanie numeru i przebiegu linii oraz wyświetlanie materiałów wideo. Ponadto SIP uzupełnią wyświetlacz wewnętrzne boczne wykonane w technologii LCD z podświetleniem LED, o rozmiarze 38 cali.