MAN Lion’s City 18 E na teście w GAiT. „Wkrótce w gdańskich barwach”

19 czerwca w Gdańsku ruszył test autobusu elektrycznego marki MAN. Sprawdzian drogowy odbywa się pod hasłem „Wkrótce w gdańskich barwach”.
Podczas spotkania inaugurującego sprawdzian elektrobusu, padła też data, kiedy do gdańskiej floty dołączy 18 autobusów elektrycznych marki MAN . To koniec września. Jak podaje Gdańsk – po zamknięciu projektu pomorskie miasto będzie posiadało największą liczbę punktów ładowania na zajezdni. Co na to Kraków i Warszawa?
na jakich liniach?
Hasło "Wkrótce w Gdańskich barwach", które znajdzie się na pojeździe, to zapowiedź zmian wprowadzanych w komunikacji miejskiej. Od wtorku, 20 czerwca do 2 lipca, zaprezentowany autobus będzie obsługiwał poszczególne linie:
- 20 czerwca, linia 127
- 21 czerwca, linia 115
- 22 czerwca, linia 227
- 23 czerwca, linia 112
- 24 czerwca, linia 199
- 26 czerwca, linia 162
- 27 czerwca, linia 154
- 28 czerwca, linia 210
-„W Gdańsku myślimy o przyszłych pokoleniach i konsekwentnie wymieniamy tabor autobusowy na taki, który jest bardziej przyjazny środowisku, czyli nisko lub zeroemisyjny - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Od ubiegłego roku po naszych ulicach jeżdżą mini autobusy Karsan, które są pierwszymi elektrycznymi pojazdami w naszej flocie. Dziś prezentujemy autobus firmy MAN, taki sam jak te, które od jesieni będą wyjeżdżać na ulice Gdańska. Będzie to 8 tradycyjnych i 10 przegubowych pojazdów. Do 30 czerwca czekamy także na oferty w postępowaniu na długoterminowy najem autobusów napędzanych wodorem.
Od Mini do MEGA
Najnowsze elektrobusy będą ładowane poprzez 18 punktów wolnego ładowania , które będą sukcesywnie zwiększane według zmieniających się potrzeb. System ich zarządzania ma zostać zintegrowany z systemami informatycznymi GAiT, a to oznacza, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie połączone z godziną jego wyjazdu z zajezdni.
-„Ważne jest to, w jaki sposób te autobusy będą napędzane i jak będą ładowane. Zdecydowaliśmy się, chyba jako pierwsze miasto w Polsce, żeby nie budować infrastruktury na pętlach - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu - Zdecydowaliśmy się na zakup floty, której zasięg pozwoli na to, by cała praca przewozowa w ciągu dnia była realizowana na jednym ładowaniu. Na terenie zajezdni autobusowej powstaje stacja ładowania pojazdów elektrycznych przeznaczona do ładowania 18 autobusów, które dotrą do Gdańska jesienią. Koszt tej inwestycji to 15,3 mln zł netto, na którą pozyskaliśmy dofinansowanie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane, przystosowane zostaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować się będzie wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących, wszystkie kolumny i poręcze producent wykona w kolorze żółtym, a przyciski opisze w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Z ZTP 3.0
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku do gdańskiej floty dołączyły trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Od września ubiegłego roku obsługują one obszar Starego i Głównego Miasta. Łączny koszt inwestycji obejmującej dostawę tych pojazdów wraz z trzema ładowarkami, urządzeniami i sprzętem do diagnostyki oraz napraw to 3,9 mln zł netto.
W tym roku flotę uzupełni 18 autobusów elektrycznych, 10 standardowych klasy MAXI i 8 przegubowych klasy MEGA. Wartość zamówienia to 50,4 mln zł netto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ubiegają się o dofinansowanie ich zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 17 kwietnia złożony został wniosek o dotację w wysokości 100 procent kosztów, jednak ostateczna wysokość dofinansowania zależy od decyzji NFOŚiGW.
Gdańsk buduje także swoją flotę autobusów na ogniwa paliowe zasilane wodorem. Uruchomiona procedura przetargu na długoterminowy najem 10 autobusów o standardowej długości wraz z pełną obsługą serwisową. Nowe pojazdy mają się pojawić na ulicach Gdańska w przyszłym roku wozić pasażerów przez dziesięć lat.
Wyłonione w przetargu pojazdy zasilane mają być wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, z wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy. Oferty składać można do 30 czerwca.