MAN liderem europejskiego rynku autobusów elektrycznych za rok 2023

infobus
12.03.2024 08:03

Europejski rynek e-busów odnotował w ubiegłym roku 53% wzrost rejestracji. W 2023 r. była to liczba 6354 jednostek – biorąc pod uwagę UE27 + Norwegia, Islandia i Szwajcaria.

Ponad 42% zarejestrowanych autobusów miejskich to pojazdy zeroemisyjne (BEV i wodorowe). Oznacza to szybki wzrost z poziomu 15% w 2020 r. (potrojenie w ciągu trzech lat).

MAN i Solaris liderami

Według danych Chatrou CME Solutions w 2023 roku ogółem zarejestrowano 13 466 autobusów z alternatywnymi napędami, co stanowi wzrost o 41% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Liderem rynku autobusów elektrycznych został MAN. Za nim plasują się Solaris, Yutong (który w 2022 r. zajmował czołową pozycję) i Wrightbus. Ta ostatnia firma odnotowała znaczny wzrost, aż o 320% w porównaniu z 2022 rokiem. Jedyną marką, która w 2023 roku odnotowała spadek wolumenów, jest spółka joint venture - Alexander Dennis – BYD.

Solaris przoduje także w autobusach zeroemisyjnych (wliczając w to autobusy na ogniwa paliwowe), gdzie w 2023 roku zarejestrowano 802 pojazdy. W ciągu ostatnich 12 lat zarejestrowano 19 000 autobusów elektrycznych, a Solaris (ponownie) zajmuje pierwsze miejsce z 2188 egzemplarzami.

Rejestracje nowych autobusów zeroemisyjnych w Europie w 2023 r
Rejestracje nowych autobusów zeroemisyjnych w Europie w 2023 r

Rynek autobusów elektrycznych

W 2023 roku zarejestrowano 6354 e-busy powyżej 8 ton. To wzrost o 53% w stosunku do roku 2022, który zakończył się liczbą 4152 sztuk (w 2021 r. było to 3282 szt., przy wzroście o 48% w stosunku do 2020 r.).

Wielka Brytania przodowała we wdrażaniu autobusów elektrycznych – w 2023 r. Zarejestrowano tam 1206 jednostek. Tuż za tym krajem plasują się Niemcy, Norwegia i Hiszpania, co stanowi wzrost o 260% w porównaniu ze 136 jednostkami zarejestrowanymi w 2022 r. Najbardziej rozwijającym się krajem jest Portugalia, gdzie zarejestrowano 364 e-autobusy w porównaniu do 52 sztuk w 2022 r. Również rynek belgijski znacznie wzrósł, z 42 do 172 sztuk (+309%).

Rejestracje nowych autobusów zeroemisyjnych w Europie w 2023 r
Europejski rynek e-busów odnotował w ubiegłym roku 53% wzrost rejestracji. W 2023 r. była to liczba 6354 jednostek – biorąc pod uwagę UE27 + Norwegia, Islandia i Szwajcaria.

Co słychać w hybrydach, CNG i wodorowcach?

Rejestracje autobusów hybrydowych odnotowały znaczący wzrost. Liczba zarejestrowanych autobusów hybrydowych podwoiła się z 2018 sztuk w 2022 r. do 4022 w 2023 r. Oznacza to wzrost o 99,3%. Taki wzrost wynika w dużej mierze z wprowadzenia pojazdów hybrydowych typu „mild hybrid”.

Z kolei w segmencie miejskim autobusy zasilane gazem odnotowały spadek. Wolumen rejestracji autobusów zasilanych na CNG/LNG nieznacznie spadł z 3274 sztuk w 2022 r. do 2883 - w 2023 r. (-11,9%).

Tymczasem autobusy napędzane wodorem odnotowały istotny wzrost, a liderem był Solaris z 77 rejestracjami w 2023 r. i łączną flotą 181 autobusów, wyprzedzając Van Hool i Wrightbus. Przy rekordowej liczbie 207 zarejestrowanych sztuk, wolumen w przypadku rejestracji wodorowców był ponad dwukrotnie większy w 2022 r., a także wyższy niż w poprzednim rekordowym roku 2021.