Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN lepszy o 8,7 punktu od Solarisa w Świerklańcu

infobus
12.07.2021 11:48
9 lipca Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitarnej w Świerklańcu poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 25 szt. niskopodłogowych autobusów typu MAXI z silnikami diesla Euro 6.

Planowo nowe nabytki mają przyjechać z MAN Bus Starachowice na Śląsk do końca roku.

CO Chciało PKM?

O warunkach formalnych pisaliśmy w InfoBusie już TUTAJ. Przypomnijmy tylko, że PKM premiował następujące rozwiązania:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu – stal zabezpieczona metodą katoforezy – 12 pkt,
  • pojemność silnika: od 9 do 11,0 dm3 – 10 pkt,
  • moc silnika: powyżej 240,0 kW – 12 pkt,
  • moment obrotowy silnika 1400 Nm i więcej – 12 pkt,
  • gwarantowany okres między obsługowy silnik co najmniej 60 000 km – 6 pkt,
  • silnik i pojazd jednego producenta – 10 pkt,
  • autobus hybrydowy posiadający funkcję rekuperacji energii – 12 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 5 pkt,
  • 11 i więcej miejsc z poziomu niskiej podłogi – 11 pkt,
  • poszycie zewnętrzne ścian bocznych, zewnętrznych pod linią okien dzielone pionowo – 4 pkt,
  • mocowanie paneli bocznych – przykręcane na śruby, szybkowymienne – 4 pkt.
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich Reg. 66-01 EKG ONZ lub nowszy – 4 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego potwierdzone niezależną upoważnioną certyfikowaną jednostką badawczą – 4 pkt.

DWIE OFERTY

16 czerwca PKM otworzył dwie oferty i poinformował o swoim budżecie. To 30.288.750 PLN brutto / 24.625.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę świerklańskiego autobusu typu MAXI na poziomie 985.000 PLN netto.

Z kolei dwie zgłoszony propozycje przewyższyły te szacunki. Złożyły je firmy:

  • MAN Truck & Bus Polska na łączną sumę 32.5581000 PLN brutto / 26.470.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Lion`s City 12C na poziomie 1.058.800 PLN netto
  • Solaris Bus & Coach na łączną sumę 32.072.250 PLN brutto / 26.075.000PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 na poziomie 1.043.000 PLN netto.

Takie kwoty oznaczały przekroczenie budżetu (i to przy tańszej ofercie Solarisa) o 1.783. tys. PLN brutto. Sporo, ale jak chce się mieć autobusy do końca roku – nie ma wyjścia. Trzeba dołożyć. I taką decyzje podjął PKM.

Bazując na dwóch kryteriach oceny ofert: cenie (60%) i właściwościach techniczno-eksploatacyjnych (40%), przewoźnik dokonał wyboru marki MAN, która mimo wyższej ceny wygrała tę rywalizację z Solarisem o łącznie 8,71 pkt. - przez dodatkowe punkty w technice (40 pkt. do 30,4 pkt). Czekamy na umowę!

Screenshot 2021 07 12 At 13 34 35 Wybor Na Strone Pdf
Screenshot 2021 07 12 At 13 34 35 Wybor Na Strone Pdf

ŚWIERKLAŃSKIE AUTOBUSY

Autobusy dla Świerklańca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz o szerokości nie mniejszej niż 1 200 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 200 kW.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia wykonane z tworzywa sztucznego, wyklejone wykładziną tapicerowaną  odporną na zabrudzenia i podatną na ścieranie, łatwe do demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei kabina kierowcy ma być typu pół zamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także monitor wewnętrzny z funkcją wyświetlania trasy i reklam, o przekątnej minimum 23 cale. Ponadto autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów i system kontroli trzeźwości kierowcy.

SZEROKIE ZAKUPY

To jeden z większych ostatnio zakupów nowych pojazdów konwencjonalnych przez przewoźników z terenu GZM. W ostatnich miesiącach należące do grup lokalnych samorządów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach czy Sosnowcu zamawiały zwykle po 5-10 takich pojazdów.

W marcu br. PKM Gliwice zamówiło 15 kupionych za własne środki, 18-metrowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym (podobnie, jak w obecnym postępowaniu świerklanieckiego PKM, przetarg dotyczył wozów dieslowskich; rozwiązania hybrydowe były punktowane dodatkowo).

Sosnowieckie PKM zapowiadało też ostatnio zakup łącznie 16 autobusów hybrydowych plug-in oraz ładowarek. To efekt wyboru do dofinansowania dwóch projektów przewoźnika z listy rezerwowej konkursu w ramach śląskiego RPO, łącznie za 34,9 mln zł, przy dotacjach łącznie 29,6 mln zł.

Do PKM-ów Gliwice, Katowice i Sosnowiec oraz do należącego bezpośrednio do Metropolii PKM Świerklaniec trafi też pod jednej czwartej z puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych w trwającym od końca marca przetargu przez GZM. Organizacja 41 samorządów otrzymała wcześniej do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II.

Należące do samorządów miast PKM-y w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach są największymi samorządowymi przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej w GZM. Na przełomie 2020 r. i 2021 r. członkowie zgromadzenia GZM zgodzili się, aby udziały w nich objęła również Metropolia. Dzięki temu, podobnie jak PKM Świerklaniec, spółki te będą mogły dostawać zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.