Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN: iF design award 2005 Lion’s City

infobus
26.01.2005 23:10

Logo iF Design Award; fot. MAN Star Trucks MAN Lion`s City; fot. MAN Star Trucks MAN Lion`s City; fot. MAN Star Trucks

W bieżącym roku o tytuł ubiegało się aż 1.680 wyrobów zgłoszonych z 31 krajów, z tego 35 startowało w kategorii „Transport”. Ostatecznie dziewiętnastoosobowe jury przyznało tytuł 13 produktom. Obok oceny designu i jakości zastosowanych materiałów, specjaliści oceniali także oddziaływanie na środowisko oraz ergonomię produktu. Od bieżącego roku spośród kilkuset uhonorowanych wyrobów zostanie wybrany 50 wyrobów, które uzyskają tytuł iF gold. Ich lista zostanie ogłoszona podczas marcowych targów CeBIT w Hanowerze.

Jak powiedzieli Stephan Schönherr i Sven Gaedtke odpowiedzialni za projekt, przy opracowywaniu autobusu czwartej generacji postawiono projektantom następujące zadania:

•  uzyskanie atrakcyjnej linii nadwozia podkreślającej wysoką jakość zastosowanych rozwiązań technicznych;

•  poprawienie ergonomii zarówno dla pasażera, jak i kierowcy;

•  osiągnięcie jednoznacznej identyfikacji marki jak w przypadku pozostałych wyrobów koncernu;

•  wykreowanie nowoczesnego wyglądu, ale nie poddającego się krótkotrwałym trendom w modzie, tj. tzw. "long-life-design";

•  stworzenie atrakcyjnej alternatywy dla samochodu osobowego.

Zgodnie z panującymi kanonami zerwano z prostymi i ostrymi krawędziami bryły nadwozia. Jest to szczególnie widoczne z przodu, gdzie duża jednoczęściowa szyba zintegrowana z elektroniczną tablicą kierunkową łączy się harmonijnie z linią dachu. Aby nadać lekkości całej bryle nadwozia optycznie powiększono przednią szybę poprzez ciemne malowanie pasa podokiennego, który koresponduje z nowymi światłami i reflowanym, lekko zaokrąglonym pasem nawiązującym stylistyką do Lion’s Regio i Lion’s Stara. Całą ścianę przednią podzielono na osiem segmentów, umożliwiających szybką naprawę w przypadku kolizji. Ściany boczne zdominowane są przez duże powierzchnie szyb, których górna krawędź sięga aż do linii dachu. Podobnie jak w części przedniej także boczna tablica kierunkowa została wkomponowana w jeden z jednolitych paneli bocznej szyby. Słupki „A” harmonijnie łączą pas podokiennym ściany przedniej z krawędzią dachu.

Na ścianie tylnej wprowadzono duże zespolone tylne światła zachodzące na pokrywę silnika o takim samym kształcie jak stosowane w autobusach turystycznych. Wprowadzono także szybę tylną z zaokrągloną krawędzią, maskującą dodatkowe światło stopu i światła gabarytowe wykonane w technologii LED.

We wnętrzu wprowadzono nowe zaokrąglone kanały w pasie nadokiennym. Przeprojektowano sufit wprowadzając nowe oświetlenia wnętrza bazujące na liniach świetlnych oraz maskując obudowy głośników. Zastosowano nowe materiały wykończenia wnętrza o wysokiej jakości z równoczesnym wprowadzeniem elementów o kontrastowej kolorystyce. Ich wprowadzenie pozwoliło obniżyć masę własną nadwozia o około 50 kg. Za stanowiskiem kierowcy zamontowano obudowę wewnętrznej tablicy informacyjnej stylistycznie dopasowanej do reszty nadwozia, umożliwiającej także montaż monitorów TFT o różnym rozmiarze. Lusterko wewnętrzne zamontowano na metalowej szynie wykonanej ze stali nierdzewnej, umożliwiającej bardzo szeroki zakres jego regulacji.

W autobusach czwartej generacji oprócz deski typu FAP, stosowane jest także nowe stanowisko kierowcy, wyróżniające się nowoczesną stylistyką i oryginalnym elipsoidalnym kształtem, przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymagań w zakresie ergonomii. Tak jak w przypadku deski FAP w nowej desce pozostawiono możliwość regulacji pochylenia równolegle z regulacją pochylenia koła kierownicy. W dalszym ciągu podstawowym elementem nowej deski są liczniki prędkościomierza i obrotomierza oraz ekran LCD, współpracujący z centralnym mikrokomputerem pokładowego układu diagnostycznego Wszystkie przełączniki pogrupowano według funkcjonalności, uwzględniając ergonomię ich obsługi. Dzięki nowemu kształtowi przestrzeń na wysokości kolan kierowcy zwiększono o 30 mm. W nowym stanowisku zastosowano wiele elementów z kokpitu masowo produkowanego samochodu ciężarowego TGA, co ma znaczący wpływ na cenę. Dla podkreślenia elegancji nowej deski zegary prędkościomierza i obrotomierza, wzorem luksusowych samochodów osobowych wyposażono w ozdobne, chromowane pierścienie.

Dzięki modułowej budowie MAN Lion’s City jest przedstawicielem całej rodziny autobusów miejskich obejmujących także autobusy o długości 10 (M), 14 (LL) i 18 (G) metrów. Zgodnie z nowymi przepisami rodzina ta obejmuje również autobus przegubowy o długości 18,75 metra. Aby spełnić wszystkie wymagania klientów autobusy Lion’s City mogą być napędzane spalinowymi silnikami o mocy od 169 kW (220 KM) do 265 kW (360 KM) oraz silnikami gazowymi LPG lub CNG, spełniającymi wymagania normy czystości spalin EEV.

Nagroda iF Design Award dla MAN-a Lion’s City to kolejne wyróżnienie w historii koncernu. Rok wcześniej nagrodą tą uhonorowano autobusy turystyczne Lion’s Coach i Lion’s Top Coach, a w 2003 roku przezroczystą opończę przegubu zastosowaną w autobusach NG-363, opracowaną wspólnie z firmą ContiTech Elastomer GmbH.