MAN: Euro 5 i EEV bez AdBlue

infobus
19.08.2008 21:24
24 lipca br. odbyła się w Augsburgu konferencja prasowa koncernu MAN na temat nowej oferty firmy, która zostanie zaprezentowana na zbliżających się targach IAA w Hanowerze. Będzie ona zwierać m.in. autobusy wyposażone w silniki EEV.
Wraz z premierą w Hanowerze pada strzał startowy dla wprowadzenia nowych silników Euro 5 i EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicles). Dlatego wszystkie autobusy i autokary firmy MAN, również model Lion’s City Hybrid, pokazywane będą na targach IAA Nutzfahrzeuge z silnikami MAN PURE DIESEL®dzięki czemu osiągną dobrowolny standard EEV. Ten ekologiczny zabieg dotyczy także autokarów NEOPLAN z kategorii Premium: Starliner, Cityliner oraz Tourliner. W Hanowerze zostaną one pokazane po raz pierwszy z silnikami MAN Common Rail zapewniającymi jakość spalin zgodną z zaleceniami EEV.
Euro 5 i EEV bez AdBlue
Nowe silniki firmy MAN oparte na najnowocześniejszych seriach D20 CR oraz D26 CR, jak również lekkie i średnie silniki Diesla serii D08 CR przechodzą gruntowną przebudowę. Najważniejszą cechą nowej generacji silników jest najnowocześniejsza, sterowana sondą Lambda technologia recyrkulacji spalin (EGR). W połączeniu z systemem Common Rail trzeciej generacji, dwustopniowym wtryskiem, jak również głównym i pośrednim chłodzeniem wtryskiwanego powietrza oraz dalszymi udoskonaleniami procesu spalania nowe silniki mogą sprostać wymagającej normie Euro 5, a także w większości przypadków dobrowolnemu standardowi EEV, bez konieczności stosowania kosztownego przetwarzania spalin za pomocą systemu Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR –Selective Catalytic Reduction). Korzyść odniesie klient, ponieważ tankuje on tylko olej napędowy Już od roku 1992 firma MAN, z jej dotychczas najlepszym na rynku autobusem na gaz ziemny, przoduje w zakresie EEV i rozwój tej technologii posunęła znacząco do przodu. Nowe silniki Diesla EEV zostały pomyślane tak, aby w każdej chwili pewnie spełniać ustawowe normy i standardy bez użycia kosztownych dodatków i utraty przestrzeni potrzebnej na podzespoły oraz utraty mocy użytkowej spowodowanej systemem SCR, zapewniając jednocześnie optymalne zużycie paliwa. Firma MAN używa w tym celu w autobusach znaku firmowego MAN PURE DIESEL®, aby uzmysłowić, że można osiągnąć czystość bez zastosowania dodatków. Oprócz tego oszczędza się przestrzeń potrzebną na podzespoły SCR oraz zmniejsza jej ciężar.
Silniki MAN EEV dla autobusow miejskich D0836LOH52Silniki MAN EEV dla autobusow miejskich i podmiejskich D2066LUHSilniki MAN EEV dla autobusow turystycznych D2066LOH
Najpierw miejskie
Już w roku 2007 mogły być zamawiane pierwsze autobusy miejskie MAN ze stojącym silnikiem D08 CR, które z zamkniętym, elektronicznie kontrolowanym systemem filtrowania cząstek CRTec®spełniają standard EEV. System ten oferuje okresową kontrolę, zależną od zapotrzebowania, i ma średni czas żywotności minimum 2 lata / 160000 km w zależności od sposobu użytkowania (dotyczy D20 LUH CR;D08 LOH CR: 80000 km). Dzięki zastosowaniu nowoczesnych spieków metali filtr ten nie musi być poddawany kosztownemu czyszczeniu u producenta, lecz może być wygodnie czyszczony we własnym zakresie.
W przypadku autobusów miejskich (w odróżnieniu od pojazdów ciężarowych i autobusów turystycznych) ten kontrolowany według potrzeb system stosuje się przede wszystkim dlatego, że miasta stawiają szczególnie wysokie wymagania co do standardów ochrony środowiska. Poziom zawartości cząstek jest przy tym znacząco niższy od poziomu przewidywanego przez ustawowe normy, a poziom ich wyfiltrowania ze spalin sięga 99 procent. Od trzeciego kwartału 2007 roku dostępne są obok małych silników D08 OH również duże silniki należące do serii D20 CR o mocy od 280 do 360 KM. Tak dużego zakresu mocy bez stosowania AdBlue®nie osiąga żaden inny producent. Od końca 2008 roku leżące silniki EEV z filtrem CRTec®stosowane będą, w zależności od wyboru, zamiennie z nowymi silnikami Euro 5 z katalizatorem MAN PM-KAT®również w serii autobusów międzymiastowych MAN Lion’s Regio. Do chwili obecnej sprzedano na całym świecie ponad 1000 autobusów miejskich z jakością spalin spełniającą standard EEV.
Silniki MAN EEV dla autobusow turystycznych D2066LOH 2Silniki MAN EEV dla autobusow turystycznych D2676LOH_EEV_AGRSilniki MAN EEV dla autobusow turystycznych D2676LOH_EURO5Silniki MAN EEV dla autobusow turystycznych D2676LOH_EURO5_2
Teraz turystyczne
W tym roku MAN Nutzfahrzeuge rozwija rozszerza swoją ofertę EEV także na autobusy turystyczne. Parametry silników bez użycia substancji dodatkowych spełniają, a nawet przewyższają wymagania nałożone przez normę emisji spalin Euro 5, która zacznie obowiązywać od października 2009. W tym celu do budowy silników opracowano i zastosowano innowacyjne technologie. Należą do nich przykładowo zoptymalizowana w stosunku do normy Euro 4 recyrkulacja spalin (EGR) z nowego typu regulacją z wykorzystaniem sondy Lambda jak również niskotemperaturowe chłodzenie wtryskiwanego powietrza. Ponadto dzięki systemowi wtrysku Common Rail trzeciej generacji ciśnienie wtrysku zostało podwyższone do 1800 barów. To zapewnia obniżenie emisję cząstek tak dalece, że standard EEV w tych silnikach w przeciwieństwie do leżących i stojących silników do autobusów miejskich typu D 20 LUH CR oraz D08 LOH CR spełniony jest już przy zastosowaniu tylko bezobsługowego katalizatora MAN PM-KAT®.
Również pokazany na targach IAA 2008 i podczas wstępnej konferencji prasowej hybrydowy autobus MAN Lion’s City oferuje już silnik D08 EEV i w połączeniu z szeregowym systemem hybrydowym staje się najlepiej chroniącym środowisko pojazdem z silnikiem Diesla jaki firma MAN ma w swojej ofercie. Z jego trzydziestoprocentowym potencjałem oszczędnościowym w porównaniu z tradycyjnym autobusem Diesla EEV można przy średnim wykorzystaniu zmniejszyć roczną emisję CO2 o 25 ton.
Anton Weinmann, prezes zarządu Grupy MAN Nutzfahrzeuge
Rudolf Diesel byłby dumny
Jak powiedział podczas konferencji Anton Weinmann, prezes zarządu Grupy MAN Nutzfahrzeuge –„Z tych silników, które zaprezentujemy międzynarodowej publiczności po raz pierwszy na targach pojazdów użytkowych IAA we wrześniu br., jedna osoba byłaby szczególnie dumna: Rudolf Diesel. Wynalazca silnika wysokoprężnego obchodziłby w tym roku swoje 150 urodziny. Rudolf Diesel skonstruował silnik wysokoprężny znany także pod nazwą silnika Diesla (od nazwiska wynalazcy) na terenie i z pomocą Fabryki Maszyn w Augsburgu, z której wywodzi się dzisiejsza spółka akcyjna MAN. Od tej pory nazwisko Diesla jest nierozerwalnie związane z przedsiębiorstwem MAN. Przyczyniła się do tego rzesza kreatywnych i doświadczonych inżynierów MAN, którzy na przestrzeni lat – aż po dzień dzisiejszy – umożliwili wdrożenie przełomowych ulepszeń silników Diesla.”
Jak zapewnił prezes koncernu silnik Diesla o niskim poziomie emisji pozostanie jeszcze przez 20 do 30 lat głównym środkiem napędem pojazdów użytkowych, gdyż jak dotąd brak alternatywy mogącej dorównać lub nawet zagrozić temu typowi silnika pod względem niezawodności, obciążenia jednostkowego mocy, efektywności i zwartości budowy. –„Obecnej nasi inżynierowie-konstruktorzy pracują nad wysokosprawnymi napędami hybrydowymi do autobusów miejskich i samochodów dostawczych. W przeciągu dwóch lat podjęta zostanie seryjna produkcja pierwszego autobusu miejskiego MAN wyposażonego w niezawodny i ekonomiczny napęd hybrydowy. Autobus ten będzie zużywał 30 procent mniej paliwa, emitował do 30 procent mniej CO2, dowodząc, że efektywność transportowa MAN Nutzfahrzeuge jest czymś więcej niż zwykłą deklaracją. –zakończył swoje wystąpienie Anton Weinmann.
 
Tabela 1. Silniki autobusowe MAN z poziomami emisji spalin Euro 5 i EEV
 
Typ silnika
Norma emisji gazów
Zastosowanie
Moc silnika
(kW/KM)
Maks. moment obrotowy
(Nm)
Oczyszczanie spalin
D0836 LOH
EEV
NL, NÜ,
184/250
1000
EGR/CRTec®
D0836 LOH
EEV
NL, NÜ, LE
213/290
1100
EGR/CRTec®
D2066 LUH
EEV
NL, NÜ
206/280
1250
EGR/CRTec®
D2066 LUH
EEV
NL, NÜ, HÜ
235/320
1600
EGR/CRTec®
D2066 LUH
EEV
NL, NÜ, HÜ
265/360
1800
EGR/CRTec®
D2066 LUH
Euro 5
294/400
1900
EGR/PM KAT®
D2066 LOH
EEV
SHD
294/400
1900
EGR/PM KAT®
D2676 LOH
EEV
SHD
323/440
2100
EGR/PM KAT®
D2676 LOH
EEV
SHD
353/480
2300
EGR/PM KAT®
Legenda zastosowania: NL –niskopodłogowy autobus miejski / NÜ–niskopodłogowy autobus podmiejski / LE –niskowejściowy autobus miejski / HÜ–autobus międzymiastowy / SHD –autobus turystyczny wysokopokładowy