Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN D26 zastąpi D20. W autokarach

infobus
16.08.2017 09:03

Niemiecki koncern podjął decyzję – silnik D26 zastąpi D20 wautobusach turystycznych firmy MAN i Neoplan. Cel jest jeden – zapewnićklientom większe oszczędności w zużyciu paliwa.

Zmieniające się przepisy dotyczące spalin stały się dlafirmy MAN Truck & Bus okazją do przeprowadzenia zmian w portfolio silników.Ulepszone silniki w ramach zoptymalizowanego mechanizmu napędowego zapewniająwyższy moment obrotowy i większą moc przy jednoczesnym niższym zużyciu paliwa.Po raz pierwszy model silnika D26 można napędzać uwodornionymi olejami roślinnymi(Hydrotreated Vegetable Oils HVO).

Zalety D26
Model silnika D2676 LOH Euro 6c z 420 KM zastąpi wprzyszłości model D2066 LOH z 400 KM w autobusach turystycznych marki MAN iNeoplan oraz w podwoziach. Nowością w autobusie turystycznym jest ulepszone zarządzanietermiczne, dzięki któremu temperatura spalin także w trybie obciążeniaczęściowego – np. przy prostej topografii i/lub niskim obciążeniu pojazdu –pozostaje wysoka tak, że systemy obróbki gazów wydechowych mogą pracować woptymalnym zużyciu. Jednocześnie skróceniu ulega faza nagrzewania silnika, conie tylko redukuje zużycie paliwa, lecz także chroni środowisko.

Kolejną nowością jest pompa chłodziwa w modelu silnika D2676LOH. W przeciwieństwie do popularnych dotychczas pomp chłodziwa: sztywnych,nieregulowanych i ciągle aktywnych, pompa wodna z całkowicie regulowaną liczbąobrotów stosowana przez firmę MAN umożliwia osiąganie pompowej mocy chłodziwaodpowiednio do potrzeb. Regulacja mocy następuje płynnie między 20 a 95procent. I tak, przy niskiej potrzebie chłodzenia, np. w ruchu dalekobieżnym,zostaje zredukowane 80% potrzebnej mocy mechanicznej, co oznacza uzyskanieznacznych oszczędności paliwa napędowego.

Do kolejnych innowacji w silniku zalicza się między innymiulepszony układ recyrkulacji spalin, stalowe tłoki i czujnik stanu oleju. Tenostatni dba o to, aby silnik nie pracował ze zbyt niską ilością oleju, takżewtedy, gdy w danym momencie nie jest możliwa ręczna kontrola stanu oleju,ponieważ np. dodatkowy bagażnik ze stelażem w tylnej części pojazduuniemożliwia otwarcie maski silnika.

Hamulec silnikowy EVBec
W przyszłości w ramach elektronicznego systemu hamowania MANBrakeMatic w autobusach turystycznych i dalekobieżnych firmy MAN i NEOPLANbędzie stosowany wzmocniony hamulec silnikowy EVBec. Dzięki elektronicznejregulacji przeciwciśnienia spalin umożliwia on lepszą skuteczność hamowania wcałym zakresie prędkości obrotowej silnika i stwarza wysoką moc hamowania takżeprzy niskich prędkościach.

Nowy opóźniacz wtórny zapewnia optymalną skutecznośćhamowania również w połączeniu z długimi przełożeniami osi i = 2,73, ponadtowyższy maksymalny moment obrotowy (4 000 zamiast 3 200 Nm) i moc wyższą o 80 kWod obecnych 500 kW. Fakt ten gwarantuje większe rezerwy także przy silnychhamowaniach, co zwiększa bezpieczeństwo.

Filozofia ruszania
W standardowej przekładni MAN TipMatic pojawia się nowastrategia ruszania i zmiany biegów, która optymalnie dopasowuje się do silnikówmodelu D26. Oprócz tego dostępnych jest kilka nowych funkcji: Nowa funkcjaprzekładni SmartShifting odgrywa kluczową rolę, jeśli chodzi o stworzenieoptymalnej równowagi między wydajnością i komfortem przy przełączaniu biegów.Łączy nowy, szybki proces zmiany wszystkich biegów, pomoc w zmianie biegu nawyższy oraz przełączanie biegów dopasowane do warunków jazdy. Dla pełnegowykorzystania na wymagającym terenie lub w sytuacji wysokiego rozładowania nowymodel D26 zapewnia optymalizację ruszania. Również moment obrotowy ulepszony o200 Nm przyczynia się do doskonałej charakterystyki ruszania. W ujęciu ogólnymsilnik silniejszy o 20 KM posiada wyjątkową charakterystykę poprzez szerokizakres prędkości obrotowej.

Funkcja Idle Speed Driving umożliwia komfortową jazdę przyprędkości obrotowej biegu jałowego bez naciskania pedału przyspiesznika. Zapomocą tej funkcji autobus ułatwia kierowcy płynne manewry bez użycia sprzęgła.Zmiana biegów 1 do 6 może odbywać się manualnie, natomiast ich redukcjanastępuje automatycznie, gdy moment obrotowy w biegu jałowym nie jestwystarczający dla przełączenia na wyższy bieg lub gdy kierowca hamuje.

Przewidująco ekonomiczny
Wraz z optymalizacją mechanizmu napędowego w autobusachturystycznych MAN i NEOPLAN pojawi się także nowa generacja przewidującychtempomatów MAN EfficientCruise. Po raz pierwszy obecna jest także funkcjawolnego biegu EfficientRoll, która, nawet przy lekkim spadku, zachowujewydajność przez automatyczne przełączenie przekładni w położenie neutralne N itoczenie się autobusu z możliwie niewielkimi stratami spowodowanymi tarciem wukładzie przenoszenia napędu. Już dziękidotychczasowej generacji tempomatów EfficientCruise udaje się zaoszczędzić do6% paliwa; nowe funkcje spowodują dalszy wzrost wydajności paliwowej.