Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN chce powalczyć z Zeszutą o autobusy do poboru krwi

infobus
31.01.2022 14:00

31 stycznia mieliśmy poznać oferty w dwóch przetargach Zakładu Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia na zakup 5 szt. mobilnych punktów pobierania krwi na bazie wysokopokładowych autobusów turystycznych klasy MAXI

Nic z tego nie będzie. Termin otwarcia ofert został przesunięty przez resort na 8 lutego z powodu złożenia odwołania przez spółkę Giss (specjalisty m.in. do kontenerowych strzelnic i łączności satelitarnej), która w tym sporze reprezentuje także firmę MAN Truck & Bus Polska.

Pięć krwiopijców

21 stycznia ZZP ponowił dwa przetargi na zakup mobilnych punktów pobierania krwi na bazie wysokopokładowych autobusów turystycznych klasy MAXI. Z pierwszego zamówienia po jednym krwiobusie otrzymają ośrodki RCKiK w Radomiu, Kaliszu i Słupsku, z kolei z drugiego – RCKiK w Olsztynie i Raciborzu. Czyli identycznie jak za pierwszym razem. Natomiast teraz Ministerstwo chce poszukać niższej ceny i protest Giss jest zbieżny z tym celem.

Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu na zakup trzech mobilnych punktów pobierania krwi dla RCKiK w Radomiu (1 pojazd), Kaliszu (1 pojazd) i Słupsku (1 pojazd) potentat na tym rynku – warszawska firma Zeszuta - zaproponował kwotę 8.856.000,00 PLN brutto. Z kolei MZ na ten cel miało wyasygnowało tylko 6.000.000,00 PLN brutto. Podobnie było w zamówieniu na dwa kolejne ambulanse – dla RCKiK w Olsztynie (1 pojazd) i Raciborzu (1 pojazd), gdzie budżet wynosił 4.000.000,00 PLN brutto, a oferta Zeszuty opiewała na 6.150.000,00 PLN brutto.

Czy za drugim razem będzie taniej? Wiele zależy od przyjęcia lub odrzucenia protestu Giss, który razem z MAN domaga się następujących zmian w SWZ:

  • Zmianę terminu realizacji zamówienia na "do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy".
  • Dopuszczenia rozwiązania  "sferyczna szyba  przednia, warstwowa  z  powłoką anty-solarną lub roletą przeciwsłoneczną, klejona do nadwozia- ogrzewana"
  • Doprecyzowania funkcjonalności systemu  asystenta  martwego  punktu, która zdaniem Giss powinna polega na alarmowaniu kierowcy poprzez sygnał akustyczny i świetlny
  • Modyfikację dopuszczającą potwierdzenie spełnienia wymagań w zakresie dopuszczenia kołpaków ze stali szlachetnej, montażu rolet oraz kamer i czujnika cofania w pojazdów bazowych po zabudowie. Chodzi o to, aby producent dopiero w momencie przekazania pojazdów pokazał świadectwo homologacji / badanie techniczne przeprowadzone w Okręgowej Stacji kontroli Pojazdów, a nie musiał wykazywać tych parametrów na etapie przetargu.

CO CHCE RESORT?

Przedmiotem obu zamówień jest dostawa mobilnych punktów pobierania krwi na bazie autobusów – fabrycznie nowych, wyprodukowanych w 2022 roku. Poszukiwane parametry autobusowych krwiopijców są cały czas te same:

  • długość: od 11 900 do 13 500 mm
  • szerokość: od 2 550 do 2 700 mm
  • wysokość nie więcej niż 3 940 mm
  •  średnica zawracania mierzona po śladzie kół max. 20 000 mm
  • silnik: wysokoprężny, 6-cio cylindrowy; moc minimum: 310 kW, moment obrotowy: min. 1900 Nm w zakresie 1000 do 1400 obr./m.in.
  • czystość spalin: minimum EURO 6 w technologii Ad Blue (co ciekawe zamawiający dopuszcza pojazd spełniający normę czystości spalin Euro 5 bez dodatku Ad Blue)
  • pojemność bagażnika głównego min. 9,5 m3

AUTOBUSOWE FORMALNOŚCI

W zakresie wymagań przetargowych zmienił się przede wszystkim struktura przetargu. Teraz można składać oferty do każdej części zamówienia (czyli pojedynczego ambulansu). To razem daje łącznie pięć części. W każdej z nich występuje wymóg posiadania polisy OC na sumę 200 000,00 zł. Wadium to 30 000.00 zł.

Wymagany termin realizacji wszystkich zamówień to 30/10/2022.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty resort zastosuje tylko dwa kryteria (poprzedni było trzy – plus termin wykonania przedmiotu zamówienia z wagą 20):

  • przeglądy techniczne / waga: 40
  • cena – waga: 60.

Na koniec dodajmy, że do tej pory większość mobilnych ambulansów w Polsce – na bazie wysokopokładowych autobusów turystycznych – wykonała radomska firma Zeszuta, która wykorzystuje w tym celu autokary Mercedes-Benz Tourismo, a wcześniej Mercedes-Benz Travego. To niekwestionowany faworyt do zdobycia najnowszych zamówień od Ministerstwa Zdrowia. MAN próbuje to zmienić.