Małopolskie z umowami w ramach II naboru FRPA 2022
Samorząd województwa małopolskiego uruchomi osiem kolejnych nowych linii autobusowych.
29 lipca podpisano umowę w tej sprawie. Chodzi o trasy o łącznej długości ponad 615 km w ramach II tegorocznego naboru do rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Małopolska otrzyma na nie łącznie 1,355 mln zł dopłaty.
Osiem linii
Jak przekazano, w ramach drugiego naboru na rok 2022 samorząd Małopolskiego ubiegał się o wsparcie dla linii komunikacyjnych: Limanowa - Wieliczka (długość 143,86 km), Brzesko - Bogumiłowice (długość 81,54 km), Wieliczka - Borzęta - Myślenice (długość 51,4 km), Zakopane - Chochołów (długość 39,4 km), Podłęże - Proszowice (długość 73,2 km), Wieliczka - Dobczyce (długości 48 km), Szczyrzyc - Dobczyce (długość 37,8 km), Olkusz - Trzyciąż - Kraków (długość 140 km).
Na trasie tych ośmiu linii znajdzie się łącznie 710 przystanków, a ich całkowita długość to ponad 615 km. Łącznie praca eksploatacyjne na tych liniach wynosi ponad 451,8 tzw. wozokilometrów.
Kwota dopłaty w ramach Funduszu w 2022 r. wyniesie ponad 1,355 mln zł, zaś środki własne organizatora – blisko 799 tys. zł.
Wicewojewoda małopolski Mateusz Małodziński podkreślił podczas podpisania umowy, że samorząd województwa jest największym beneficjentem Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w tym regionie.
Dzięki otrzymanemu dofinansowaniu – wskazał – nowe linie autobusowe połączą kilkanaście małopolskich miejscowości, obejmując trasy o długości nawet ponad 143 km, jak w przypadku linii Limanowa – Wieliczka.
nieustanna praca
Jak zadeklarował marszałek Małopolski Witold Kozłowski, samorząd województwa nieustannie pracuje nad tym, aby rozbudować sieć komunikacji zbiorowej w regionie, a także podnosić standardy i bezpieczeństwo podróży.
-"Chcemy usprawnić komunikacyjnie wiele miejsc, aby ułatwić mieszkańcom i turystom podróż po Małopolsce. Wsparcie z Funduszu znacząco przyspieszy ten proces, a co za tym idzie" - dodał wicemarszałek Łukasz Smółka.
Jak przypomniano, w bieżącym roku samorząd województwa małopolskiego ubiegał się także o wsparcie w ramach pierwszego naboru z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Przekazane wówczas wsparcie z Funduszu wyniosło niemal 13 mln zł. Dotyczyło ono uruchomienia 30 linii komunikacyjnych o łącznej długości blisko 2,6 tys. km.
Tym samym – przekazali sygnatariusze umowy - w ramach obu naborów w roku 2022, zadania wojewódzkie związane z poszerzaniem sieci połączeń lokalnych otrzymały z rządowych środków ponad 14,3 mln zł, a łączna długość linii komunikacyjnych przekroczyła 3,2 tys. km.
Łącznie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w 2022 roku trafi do małopolskich samorządów różnego szczebla dofinansowanie w wysokości blisko 38 mln zł, a objętych nim będzie 246 linii komunikacyjnych o długości ponad blisko 9,1 tys. km.
Według przedstawicieli Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego z roku na rok widoczne jest coraz większe zainteresowanie programem wśród samorządów. W ramach dwóch naborów w roku 2022 z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dofinansowanie zostało zagwarantowane dla 76 organizatorów transportu zbiorowego, podczas gdy w ubiegłym roku było ich 43, zaś w 2020 – 33, a w 2019 – 17. W 2019 roku dofinansowanie z funduszu autobusowego umożliwiło przywrócenie lub utworzenie 40 linii autobusowych, natomiast w 2020 roku już 105 linii, a na 2021 r. zaplanowano 175 linii współfinansowanych przez państwo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poprzednie edycje
Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok.
województwo | Budżet 2019 rok (w zł) | Budżet 2020 rok (w zł) | Budżet 2021 rok (w zł) |
dolnośląskie | 20 194 015,24 | 52 247 884,20 | 52 390 110,90 |
kujawsko-pomorskie | 18 498 597,84 | 49 695 035,11 | 49 293 719,73 |
lubelskie | 24 246 395,01 | 66 360 613,11 | 66 870 491,00 |
lubuskie | 13 173 440,89 | 36 664 830,37 | 35 679 074,13 |
łódzkie | 15 586 487,12 | 44 161 530,65 | 44 337 347,24 |
małopolskie | 16 158 111,16 | 42 129 687,24 | 41 453 635,28 |
mazowieckie | 19 705 448,76 | 68 207 276,50 | 64 096 067,64 |
opolskie | 11 638 440,47 | 31 045 690,35 | 30 555 334,88 |
podkarpackie | 19 640 405,80 | 52 251 118,46 | 50 389 184,96 |
podlaskie | 24 818 469,49 | 52 187 751,05 | 51 572 414,37 |
pomorskie | 15 813 935,77 | 41 213 540,28 | 42 280 365,56 |
śląskie | 18 386 185,25 | 49 734 533,35 | 52 252 878,58 |
świętokrzyskie | 21 484 820,55 | 55 620 352,93 | 54 773 449,80 |
warmińsko-mazurskie | 22 912 917,13 | 58 817 753,08 | 63 368 048,78 |
wielkopolskie | 19 823 272,26 | 52 159 421,56 | 53 021 294,91 |
zachodniopomorskie | 17 919 057,25 | 47 502 981,76 | 47 666 582,24 |
RAZEM | 300 000 000,00 | 800 000 000,00 | 800 000 000,00 |
Z danych tych wynika, że:
w 2019 r. częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 1.228 linii komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.
w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne
w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.
Szczegółowe dane za bieżący rok w podziale na województwa przedstawiam wyglądają następująco:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
warmińsko – | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | 100,0 |
Lista rankingowa najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda tak:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
warmińsko-mazurskie | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | – |