Małopolska po I naborze FRPA 2022: Z alokacją 84%
Mamy wyniki pierwszego małopolskiego naboru na rok 2022 z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA).
Do 57 samorządów trafi prawie 35 milionów zł, co oznacza, że Małopolska wykorzystała przyznane środki (ok. 41,5 mln zł) na poziomie 84 procent.
216 linii
Małopolska planuje w 2022 r. w ramach rządowego Funduszu uruchomić 216 linii (w tym utrzymać już uruchomione) o łącznej długości 7,8 tys. km.
-„To swoisty rekord, jeśli chodzi o liczbę beneficjentów, którzy otrzymają środki w ramach funduszu autobusowego. W 2021 roku w ramach pierwszego naboru do funduszu autobusowego dofinansowanie otrzymało 41 organizatorów, a łącznie z II naborem było ich 47. W roku 2022 ta liczba będzie jeszcze większa. Właśnie tak powinna wyglądać współpraca między rządem a samorządem. Razem jesteśmy silniejsi. W ramach programu wspólnie przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu i wspieramy Mieszkańców. Coraz większe zainteresowanie programem ze strony samorządów jest potwierdzeniem, jak bardzo był on potrzebny – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
Najwięcej środków otrzymał samorząd województwa małopolskiego. To kwota w wysokości 12 955 973,70 zł. Do gminy Wieliczka trafi 2 501 202,86 zł, a do powiatu tatrzańskiego 1 781 137,77 zł. Szczegółowe dane znajdują się TUTAJ.
Coraz więcej tras
Wzrost zainteresowania programem widoczny jest także w liczbie linii komunikacyjnych objętych wsparciem oraz w pracy eksploatacyjnej wykonywanej na tych liniach.
W 2019 roku wsparcie z tzw. funduszu autobusowego umożliwiło przywrócenie lub utworzenie 40 linii autobusowych, natomiast w 2020 roku już 105 linii, a na 2021 r. zaplanowano 175 linii współfinansowanych przez państwo.
Podobnie w okresie wrzesień – grudzień 2019 r. łączna liczba wozokilometrów pracy eksploatacyjnej wyniosła 289 781,70, w 2020 roku już 2 564 182,04 wozokilometrów, a na 2021 r. zaplanowano przejechanie niemal 9 mln kilometrów.
-„Efekty te możliwe były dzięki dofinansowaniu zadań własnych samorządu ze środków rządowych. W 2019 r., zgodnie ze złożonymi wnioskami i zawartymi umowami, wyniosło ono 271 483,89 zł, w 2020 roku – 4 814 235,38 zł. Wsparcie na 2021 r. zostało zagwarantowane na poziomie 24,5 mln zł – podsumowuje wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
Linie 2022
Linie planowane do uruchomienia w 2022 roku to: Bukowina Tatrzańska – Zakopane – Chochołów, Olkusz - Sułoszowa – Kraków, Nowy Sącz – Ochotnica - Nowy Targ, Mszana Dolna – Wiśniowa – Myślenice, Półrzeczki – Dobra – Wieliczka, Tarnów – Zakliczyn – Nowy Sącz, Olkusz – Paczółtowice – Krzeszowice, Olkusz – Krzeszowice, Olkusz – Trzyciąż – Kraków, Kraków – Myślenice, Spytkowice – Kraków, Wysowa Zdrój – Tarnów, Bukowno – Kraków, Andrychów – Spytkowice, Czernichów – Kraków, Krościenko n/D – Zakopane, Książnice – Kraków, Myślenice – Wieliczka, Limanowa – Bochnia, Szczurowa – Bochnia, Tarnów – Bochnia, Dobczyce – Wieliczka, Łapanów – Wieliczka, Brzesko – Radłów, Podłęże – Proszowice, Zator – Trzebinia.
Przypomnijmy, że w 2021 roku Województwo Małopolskie zawarło umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym na liniach komunikacyjnych: Bukowina Tatrzańska – Chochołów, Wrząsowice – Wieliczka, Olkusz – Trzyciąż – Kraków, Olkusz – Krzeszowice, Olkusz – Paczółtowice – Krzeszowice, Olkusz – Sułoszowa – Kraków, Nowy Sącz – Nowy Targ, Mszana Dolna – Myślenice, Tarnów – Nowy Sącz, Spytkowice – Kraków, Półrzeczki – Wieliczka, Myślenice – Wieliczka, Koszyce – Brzesko, Limanowa – Bochnia, Szczurowa – Bochnia i Kraków – Myślenice.
-„Warto również podkreślić, że w roku 2021 linie Wrząsowice – Wieliczka, Olkusz – Krzeszowice, Myślenice – Wieliczka, Koszyce – Brzesko, Limanowa – Bochnia, Szczurowa – Bochnia i Półrzeczki – Wieliczka pełniły funkcję dowozową do transportu kolejowego i pasażerowie mogli kontynuować podróż pociągiem. W roku przyszłym planujemy rozwijać te działania i będziemy uruchamiać kolejne linie dowozowe do stacji kolejowych, a będą to linie: Dobczyce – Wieliczka, Łapanów – Wieliczka, Brzesko – Radłów, Podłęże – Proszowice i Zator – Trzebinia - dodaje małopolski wicemarszałek Łukasz Smółka.
POPRZEDNIE EDYCJE FRPA
Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok.
województwo | Budżet 2019 rok (w zł) | Budżet 2020 rok (w zł) | Budżet 2021 rok (w zł) |
dolnośląskie | 20 194 015,24 | 52 247 884,20 | 52 390 110,90 |
kujawsko-pomorskie | 18 498 597,84 | 49 695 035,11 | 49 293 719,73 |
lubelskie | 24 246 395,01 | 66 360 613,11 | 66 870 491,00 |
lubuskie | 13 173 440,89 | 36 664 830,37 | 35 679 074,13 |
łódzkie | 15 586 487,12 | 44 161 530,65 | 44 337 347,24 |
małopolskie | 16 158 111,16 | 42 129 687,24 | 41 453 635,28 |
mazowieckie | 19 705 448,76 | 68 207 276,50 | 64 096 067,64 |
opolskie | 11 638 440,47 | 31 045 690,35 | 30 555 334,88 |
podkarpackie | 19 640 405,80 | 52 251 118,46 | 50 389 184,96 |
podlaskie | 24 818 469,49 | 52 187 751,05 | 51 572 414,37 |
pomorskie | 15 813 935,77 | 41 213 540,28 | 42 280 365,56 |
śląskie | 18 386 185,25 | 49 734 533,35 | 52 252 878,58 |
świętokrzyskie | 21 484 820,55 | 55 620 352,93 | 54 773 449,80 |
warmińsko-mazurskie | 22 912 917,13 | 58 817 753,08 | 63 368 048,78 |
wielkopolskie | 19 823 272,26 | 52 159 421,56 | 53 021 294,91 |
zachodniopomorskie | 17 919 057,25 | 47 502 981,76 | 47 666 582,24 |
RAZEM | 300 000 000,00 | 800 000 000,00 | 800 000 000,00 |
Z danych tych wynika, że:
- w 2019 r. częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 1.228 linii komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.
- w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne
- w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.
Szczegółowe dane za bieżący rok w podziale na województwa przedstawiam wyglądają następująco:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
warmińsko – | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | 100,0 |
Lista rankingowa najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda tak:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
warmińsko-mazurskie | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | – |