Małopolska: Każdy nowy autobus miejski musi być ekologiczny
W ostatnich latach Małopolska skierowała na wsparcie rozwoju transportu zintegrowanego ponad 700 mln zł otrzymanych z Funduszy Europejskich.
Dzięki temu na ulicach miast w regionie pojawiła się nowoczesna i przyjazna dla środowiska komunikacja miejska. Poza inwestycją w elektryczne i hybrydowe autobusy postawiono również na rozbudowę komfortowych węzłów przesiadkowych i parkingów Park&Ride, a także ścieżek rowerowych zakończonych parkingami Bike&Ride. Osoby, które zakupią bilety okresowe komunikacji miejskiej, będą mogły z parkingów korzystać bezpłatnie.
Z unijnym wsparciem
W ostatnich latach Małopolska skierowała na wsparcie rozwoju transportu zintegrowanego ponad 700 mln zł otrzymanych z Funduszy Europejskich.
Dzięki temu na ulicach miast w regionie pojawiła się nowoczesna i przyjazna dla środowiska komunikacja miejska. Poza inwestycją w elektryczne i hybrydowe autobusy postawiono również na rozbudowę komfortowych węzłów przesiadkowych i parkingów Park&Ride, a także ścieżek rowerowych zakończonych parkingami Bike&Ride. Osoby, które zakupią bilety okresowe komunikacji miejskiej, będą mogły z parkingów korzystać bezpłatnie.
Jak deklaruje województw, każdy nowo zakupiony autobus, z którego będą korzystali mieszkańcy małopolskich miast, musi być przyjazny środowisku. W dodatku z ruchu zostały wycofane autobusy miejskie z silnikiem diesla spełniającym najniższą dopuszczalną normę. Jaką korzyść przyniósł ten ruch mieszkańcom Małopolski? Każdego roku do atmosfery trafia 68 787,91 kg mniej dwutlenku węgla.
Komfort pasażerów
Wymiana miejskiego taboru na nowoczesny i niskoemisyjny niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim skorzysta na tym zdrowie mieszkańców Małopolski. Takie autobusy nie generują zanieczyszczeń w postaci smogu, nie emitują również uciążliwego w miastach hałasu. Zmorą dla mieszkańców jest również wysokie natężenie ruchu w centrach miast. Prowadzone inwestycje mają na celu zachęcenie mieszkańców do przesiadki do komunikacji zbiorowej. Nowoczesne autobusy wyposażone są w liczne udogodnienia dla pasażerów: automaty biletowe, ładowarki USB, wygodne fotele. Są także w pełni przystosowane do przewożenia osób niepełnosprawnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z wymiany taborów na nowoczesne skorzystają również same gminy. Zakup autobusów hybrydowych i elektrycznych został dofinansowany ze środków unijnych, a ładowanie, zamiast tankowania, pozwala znacznie obniżyć codzienne koszty utrzymania transportu miejskiego. Istnieją również mniej oczywiste zalety korzystania z takiej floty. Ciche pojazdy nie emitują drgań, które przyczyniają się do powolnego niszczenia dróg i pobliskiej architektury, co przekłada się na zmniejszenie kosztów utrzymania całej infrastruktury miejskiej.
Już kilkanaście małopolskich miast korzysta z nowoczesnego transportu zintegrowanego. Autobusy elektryczne, gazowe i hybrydowe jeżdżą m.in. w Krakowie, Olkuszu, Nowym Sączu, Tarnowie, Oświęcimiu i Wieliczce.
W użyciu jest już łącznie 361 niskoemisyjnych autobusów. Docelowo ma powstać prawie 6 tys. miejsc postojowych dla samochodów na parkingach typu Park&Ride oraz 2,7 tys. stanowisk dla rowerzystów przesiadających się do komunikacji miejskiej.
-„Jako samorząd stawiamy na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego, dlatego środki unijne inwestujemy w wymianę przestarzałego taboru oraz budowę nowoczesnych węzłów przesiadkowych. To jedna z metod walki o czyste powietrze w Krakowie i Małopolsce. Nie mam wątpliwości, że mieszkańcy, którzy będą mogli korzystać z wygodnej i nowoczesnej komunikacji publicznej, jeszcze chętniej zostawią swoje samochody w domach - mówi Witold Kozłowski, marszałek Małopolski.
-„Wszystkie działania gmin, które unowocześniają i rozwijają transport publiczny, są nieocenione, jeśli chcemy myśleć o faktycznej poprawie jakości powietrza w Małopolsce - podkreśla Łukasz Smółka, wicemarszałek Małopolski.