Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Małopolska: Każdy nowy autobus miejski musi być ekologiczny

infobus
10.05.2021 15:00

W ostatnich latach Małopolska skierowała na wsparcie rozwoju transportu zintegrowanego ponad 700 mln zł otrzymanych z Funduszy Europejskich.

Dzięki temu na ulicach miast w regionie pojawiła się nowoczesna i przyjazna dla środowiska komunikacja miejska. Poza inwestycją w elektryczne i hybrydowe autobusy postawiono również na rozbudowę komfortowych węzłów przesiadkowych i parkingów Park&Ride, a także ścieżek rowerowych zakończonych parkingami Bike&Ride. Osoby, które zakupią bilety okresowe komunikacji miejskiej, będą mogły z parkingów korzystać bezpłatnie.

Z unijnym wsparciem

W ostatnich latach Małopolska skierowała na wsparcie rozwoju transportu zintegrowanego ponad 700 mln zł otrzymanych z Funduszy Europejskich.

Dzięki temu na ulicach miast w regionie pojawiła się nowoczesna i przyjazna dla środowiska komunikacja miejska. Poza inwestycją w elektryczne i hybrydowe autobusy postawiono również na rozbudowę komfortowych węzłów przesiadkowych i parkingów Park&Ride, a także ścieżek rowerowych zakończonych parkingami Bike&Ride. Osoby, które zakupią bilety okresowe komunikacji miejskiej, będą mogły z parkingów korzystać bezpłatnie.

Jak deklaruje województw, każdy nowo zakupiony autobus, z którego będą korzystali mieszkańcy małopolskich miast, musi być przyjazny środowisku. W dodatku z ruchu zostały wycofane autobusy miejskie z silnikiem diesla spełniającym najniższą dopuszczalną normę. Jaką korzyść przyniósł ten ruch mieszkańcom Małopolski? Każdego roku do atmosfery trafia 68 787,91 kg mniej dwutlenku węgla.

Malopolska2
Malopolska2 1

Komfort pasażerów

Wymiana miejskiego taboru na nowoczesny i niskoemisyjny niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim skorzysta na tym zdrowie mieszkańców Małopolski. Takie autobusy nie generują zanieczyszczeń w postaci smogu, nie emitują również uciążliwego w miastach hałasu. Zmorą dla mieszkańców jest również wysokie natężenie ruchu w centrach miast. Prowadzone inwestycje mają na celu zachęcenie mieszkańców do przesiadki do komunikacji zbiorowej. Nowoczesne autobusy wyposażone są w liczne udogodnienia dla pasażerów: automaty biletowe, ładowarki USB, wygodne fotele. Są także w pełni przystosowane do przewożenia osób niepełnosprawnych.

Z wymiany taborów na nowoczesne skorzystają również same gminy. Zakup autobusów hybrydowych i elektrycznych został dofinansowany ze środków unijnych, a ładowanie, zamiast tankowania, pozwala znacznie obniżyć codzienne koszty utrzymania transportu miejskiego. Istnieją również mniej oczywiste zalety korzystania z takiej floty. Ciche pojazdy nie emitują drgań, które przyczyniają się do powolnego niszczenia dróg i pobliskiej architektury, co przekłada się na zmniejszenie kosztów utrzymania całej infrastruktury miejskiej.

Już kilkanaście małopolskich miast korzysta z nowoczesnego transportu zintegrowanego. Autobusy elektryczne, gazowe i hybrydowe jeżdżą m.in. w Krakowie, Olkuszu, Nowym Sączu, Tarnowie, Oświęcimiu i Wieliczce.

W użyciu jest już łącznie 361 niskoemisyjnych autobusów. Docelowo ma powstać prawie 6 tys. miejsc postojowych dla samochodów na parkingach typu Park&Ride oraz 2,7 tys. stanowisk dla rowerzystów przesiadających się do komunikacji miejskiej.

-„Jako samorząd stawiamy na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego, dlatego środki unijne inwestujemy w wymianę przestarzałego taboru oraz budowę nowoczesnych węzłów przesiadkowych. To jedna z metod walki o czyste powietrze w Krakowie i Małopolsce. Nie mam wątpliwości, że mieszkańcy, którzy będą mogli korzystać z wygodnej i nowoczesnej komunikacji publicznej, jeszcze chętniej zostawią swoje samochody w domach - mówi Witold Kozłowski, marszałek Małopolski.

-„Wszystkie działania gmin, które unowocześniają i rozwijają transport publiczny, są nieocenione, jeśli chcemy myśleć o faktycznej poprawie jakości powietrza w Małopolsce - podkreśla Łukasz Smółka, wicemarszałek Małopolski.