Małe autobusy w Warszawie

infobus
11.11.2007 15:15
W dniu 9 listopada 2007 roku, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego – Leszek Ruta, w obecności Pani Prezydent Warszawy – Hanny Gronkiewicz-Waltz podpisał z przedstawicielami firmy Mobilis Sp. z o.o. umowę na obsługę komunikacyjną Warszawy. Przewozy mają być realizowane 50 nowymi, krótkimi, autobusami (30 sztuk pojazdów Jelcz Libero o długości do 9 m. – klasa midi oraz 20 sztuk Autosanów Solina o długości do 8 m. – klasa mini). Każdy z tych wozów będzie niskopodłogowy lub będzie miał co najmniej częściowo obniżoną podłogę. Wszystkie będą fabrycznie nowe i klimatyzowane. Jak poinformował ZTM, dzięki temu pasażerowie będą podróżowali w komfortowych warunkach. Będzie też bezpieczniej, wszystkie pojazdy wyposażone zostaną bowiem w system monitoringu. Kierowcy będą mieć także łączność radiową z Dyżurnym Ruchu ZTM. W przypadku jakiegokolwiek zagrożenia, będą mogli błyskawicznie wezwać pomoc. Nowością jest system zapowiedzi głosowej kolejnych przystanków, który ułatwi podróż osobom niewidomym lub słabo widzącym. W przynajmniej połowie autobusów zainstalowany będzie również system liczenia pasażerów. Nowe Jelcze i Autosani to pojazdy ekologiczne. Ich zasilane olejem napędowym silniki będą spełniały normy EURO IV.
W dniu 9 listopada 2007 roku, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego - Leszek Ruta, w obecności Pani Prezydent Warszawy - Hanny Gronkiewicz-Waltz podpisał z przedstawicielami firmy Mobilis Sp. z o.o. umowę na obsługę komunikacyjną Warszawy (foto: UM Warszawa)Prezydent Warszawy, Dyrektor ZTM i Autosan Solina na Pl. Bankowym (foto: UM Warszawa)Hanna Gronkiewicz - Waltz testuje nowego Autosana (foto: UM Warszawa)
Gdzie będą jeździły nowe autobusy?
Dzięki podpisaniu nowej umowy autobusy dotrą do rejonów Warszawy pozbawionych dotychczas komunikacji miejskiej, które generują niewielkie potoki pasażerskie i tam gdzie układ drogowy nie pozwala na skierowanie autobusów dotychczas eksploatowanych, np.:
ul. Dudziarska (Praga Południe),
ulice: Osmańczyka, Obrońców Tobruku, Księcia Bolesława (Bemowo),
zachodni odcinek ul. Kwitnącej i ul. Księżycowa (Bielany),
zachodni odcinek ul. Szeligowskiej do granicy miasta (Bemowo),
ul. Włodarzewska (Ochota),
ulice: Baletowa, Krasnowolska (Ursynów),
ciąg ulic: Izbicka – Zagórzańska (Wawer),
ciąg ulic: Borków – Juhasów (Wawer),
połączenie między pętlą Nowodwory i przystankiem Dąbrówka Wiślana ulicami: Sprawną – Aluzyjną (Białołęka),
ul. Cieślewskich (Białołęka),
połączenie między Kępą Zawadowską i Kępą Okrzewską (Wilanów / Konstancin Jeziorna).
Ponadto Jelcze i Autosani przejmą obsługę linii już funkcjonujących, ale charakteryzujących się niewielkim wykorzystaniem przez pasażerów, np. linii 305, ewentualnie linii 196 i 198, oraz niektórych linii nocnych.
Prezentacja nowych autobusów przed stołecznym Ratuszem (foto: ZTM)
Nowe autobusy zostały zaprezentowane w piątek przed stołecznym ratuszem. – Transport i komunikacja miejska to kluczowe tematy, o jakie pytano mnie podczas spotkania z delegacją Europejskiej Federacji Piłkarskiej. UEFA bardzo zwraca uwagę na to, aby kibice na stadiony mogli dotrzeć komunikacją publiczną. Przedstawiciele federacji pochwalili stolicę za nowoczesny transport i jego jakość –podkreśliła podczas konferencji Prezydent. Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta, podkreślał fakt, że dzięki podpisanej umowie po raz pierwszy autobusy pojadą ulicami, które do tej pory nie były objęte komunikacją miejską. –Wszystkie dotychczasowe przetargi poprawiały standard obsługi w już obsługiwanych rejonach stolicy – mówił. Autobusy zostaną także skierowane na linie, z których obecnie korzysta stosunkowo niewielka liczba pasażerów – dodał.
Dzięki podpisaniu nowej umowy autobusy dotrą do rejonów Warszawy pozbawionych dotychczas komunikacji miejskiej
Warunki umowy
Umowa została podpisana na okres od 1 marca 2008 do 31 grudnia 2015. Stawki za wozokilometr: 3,61 zł brutto (mini) i 3,82 zł brutto (midi). W sumie autobusy będą wykonywać rocznie ok. 4,5 mln wozokilometrów.
Harmonogram wprowadzania do ruchu
1 marca 2008 –10 autobusów mini
1 kwietnia 2008 –10 autobusów midi
1 maja 2008 –10 autobusów mini
1 czerwca 2008 –10 autobusów midi
1 lipca 2008 –10 autobusów midi
Autosan Solina (klasa mini) –podstawowe dane
Długość –ok. 7,7 m
Pojemność –45 miejsc (w tym 18 siedzących)
Silnik –Mercedes Benz o mocy 130 kW
Drzwi –dwuskrzydłowe, wyposażone w mechanizm automatycznego powrotnego otwarcia (np. w przypadku ściśnięcia pasażera)
Autosan Solina (foto: ZTM)
Jelcz Libero (klasa midi) –podstawowe dane
Długość –ok. 8,5 m.
Pojemność –60 miejsc (w tym 14 siedzących)
Silnik –Cummins o mocy 118 kW
Drzwi –pierwsze drzwi jednoskrzydłowe, drugie dwuskrzydłowe wyposażone w mechanizm automatycznego powrotnego otwarcia (np. w przypadku ściśnięcia pasażera)
Jelcz Libero (foto: ZTM)