Malczyce wybierają autobusy ARP i ładowarki Westy
21 czerwca dolnośląskie Malczyce poinformowały o wyborze najkorzystniejszych ofert w przetargu na zakup dwóch nowych autobusów zeroemisyjnych o długości 8,5 - 9,5 m plus dostawa ładowarki plug-in połączona z budową farmy fotowoltaicznej.
Gmina nie podała jakim dysponowała budżetem, ale obie złożone oferty tylko lekko przekroczyły dofinansowanie uzyskane przez samorząd z programu Polski Ład, dlatego ich wybór nie był specjalnie trudny. To drugi największy (po Powiecie Myszkowskim na trzy sztuki Pilea 10E), jak do tej pory kontrakt ARP w historii i największy na model Pilea 8,5E. Wydaje nam się, że to także debiut firmy Wasta PV z Kępna na rynku autobusowych ładowarek. Wymagany termin realizacji całego zamówienia to 10 m-cy od podpisania umowy.
ELEKTROBUSY PLUS SŁONECZNA FARMA
Malczyckie postępowanie obejmowało dwa zadania:
- dostawę 2 szt. autobusów zeroemisyjnych z ładowarką plug-in o mocy min. 40 kW.
- dostawę i kompleksowy montaż instalacji fotowoltaicznej na dachach: Urzędu Gminy, Żłobka Publicznego i szkoły podstawowej (o mocy min 39,5kWp) plus instalacje na gruncie (o mocy 49,9kWp). Łączna moc mikroinstalacji fotowoltaicznych wynosi ok 300kWp;
Poszukiwane pojazdy miały mieć następujące parametry:
- długość od 8,5 m do 9,5 m,
- max. wysokość 3,4 m,
- szerokość od 2,4 m do 2,55 m
- liczba miejsc pasażerskich - liczba miejsc ogółem co najmniej 45, w tym: liczba miejsc siedzących: min. 25 (dopuszcza się siedzenia demontowalne), wymagane przystosowanie autobusu do przewozu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim, autobus przystosowany do przewozu pasażerów w ruchu miejskim.
- silnik - o mocy min. 120 kW, napęd realizowany poprzez silnik centralny, dopuszcza się rozwiązanie z silnikami umieszczonymi w osi.
- magazyny energii - preferowana zabudowa baterii trakcyjnych w sposób umożliwiający ich obsługę (przy wykorzystaniu podnośników) z poziomu podłogi, pojemność baterii - zapewniająca przebieg między ładowaniami min. 140 km.
- ładowanie - opcjonalnie w pojeździe zabudowana ładowarka/ładowarki o łącznej mocy min. 20 kW, zapewniające naładowanie baterii autobusu z gniazda trójfazowego 3x400V, 32A. gniazdo Plug-In (zgodne z systemem Plug-In-Combo II) umożliwiające ładowanie z ładowarki zewnętrznej o mocy 40 kW.
- ogrzewanie - hybrydowe elektryczno-spalinowe lub inne rozwiązanie, moc minimalna 20 kW, system ogrzewania powinien zapewnić utrzymanie w okresie jesienno-zimowym minimalnej temperatury wewnątrz w pojeździe min. +10 °C.
Do tego Malczyce chciały przynajmniej 36 miesięcznej gwarancji całopojazdowej.
DWIE OFERTY
24 maja Malczyce otrzymały dwie oferty - po jednej w każdym zadaniu:
- w części nr 1 – na dostawę 2 szt. autobusów zeroemisyjnych – propozycję złożyła tylko firma ARP E-vehicles z Solca Kujawskiego na sumę 4.098.414,00 PLN brutto / 3.332.024 PLN netto, co daje jednostkową cenę ARP Pilea 8,5 na poziomie 1.666.021 PLN netto;
- w części nr 2 - budowa instalacji fotowoltaicznej – wpłynęła oferta firmy Wasta PV z Kępna na sumę 1.894.999,50 PLN brutto. To razem daje kwotę 5.993.413 PLN brutto.
Malczyce otrzymały z I edycji programu Polskiego Ładu dofinansowanie na sumę 5.700.000,00 PLN, czyli po teraz dołożeniu ponad 200 tys. zł gmina będzie mogła podpisać umowę i czekać na przyjazd nowych pojazdów.
DWIE EDYCJE Polskiego Ładu
Program Inwestycji Strategicznych ma na celu dofinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy, powiaty i miasta lub ich związki w całej Polsce. Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wysokość bezzwrotnego dofinansowania jest zależna od obszaru priorytetowego, w którym mieści się planowana inwestycja.
W I naborze rządowego Funduszu Polski Ład samorządy otrzymały dotacje na ponad 9 mld zł, w tym program dofinansowanie uzyskało 12 projektów z zakresu transportu publicznego. To:
- tramwajowe zadanie z Poznania pod nazwą „Odnowa infrastruktury publicznego transportu zbiorowego - modernizacja trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju” z budżetem 25 500 000,00 zł
- zeroemisyjna komunikacja miejska w Ciechocinku (Kujawsko-pomorskie)
- uruchomienie wojewódzkich linii autobusowych w Łódzkiem obsługiwanych pojazdami hybrydowymi (Łódzkie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Gminę Malczyce (Dolnośląskie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Bochnię (Małopolskie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Powiat Myszkowski (Śląskie)
- zakup 5 zeroemisyjnych autobusów przez Świnoujście (Zachodniopomorskie) o wartości 4,25 mln złotych
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Sośno (Kujawsko-pomorskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy (Mazowieckie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Jedlińsk (Mazowieckie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Krynki (Podlaskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Wijewo (Wielkopolskie)
Z kolei II naborze wybrano 16 autobusowych projektów takich jak:
- Gmina Lipsk Lipsk (Podlaskie) - Zakup autobusów na potrzeby dowozu uczniów
- Gmina Filipów (Podlaskie) - Rewitalizacja obszaru obejmująca zagospodarowanie terenu poprzez budowę garażu na autobusy szkolne wraz z zaadoptowaniem istniejącego budynku - 2 125 000,00 zł
- Gmina Borów (Dolnośląskie) - Poprawa jakości i bezpieczeństwa życia poprzez zakup nowych autobusów do przewozu uczniów na obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne - 2 080 000,00 zł
- Gmina Gromadka (Dolnośląskie) - Zakup autobusu do przewozu uczniów szkół podstawowych - 880 000,00 zł
- Miasto Mrągowo (Warmińsko-mazurskie) - Zakup autobusów elektrycznych na potrzeby obsługi komunikacji miejskiej - 3 655 000,00 zł
- Gmina Sitno (Lubelskie) - Zakup 2 autobusów elektrycznych oraz budowa punktu ładowania - 3 510 000,00 zł
- Gmina Ładzice (Łódzkie)) - Zakup niskoemisyjnego autobusu szkolnego i ciągnika rolniczego z pługiem - 1 870 000,00 zł
- Gmina Miechów (Małopolskie) - Rewitalizacja przestrzeni publicznej - budowa dworca autobusowego wraz z zagospodarowaniem terenu - 12 912 565,50 zł
- Powiat sochaczewski (Mazowieckie) - Przebudowa dróg wewnętrznych wraz z zatoką autobusową i miejscami postojowymi przy Szpitalu Powiatowym w Sochaczewie - 3 325 000,00 zł
- Gmina Jedlińsk (Mazowieckie) - Zakup i dostawa autobusu szkolnego dla dowozu uczniów do Zespołu Szkół Publicznych - 959 000,00 zł
- Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe (Mazowieckie) - Zakup 10 autobusów na potrzeby obsługi linii powiatowo-gminnych - 5 000 000,00 zł
- Związek Powiatowo Gminny Wielkopolski Transport Regionalny (Wielkopolskie) - Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym lub z napędem hybrydowym - 29 908 950,00 zł
- Gmina Mosina (Wielkopolskie) - Zakup 4 autobusów niskoemisyjnych dla komunikacji gminnej - 4 972 500,00 z
- Luboń (Wielkopolskie) - Zakup czterech autobusów hybrydowych na potrzeby zbiorowego transportu publicznego - 6 970 000,00 zł
- Gmina Rymań (Zachodniopomorskie) Przebudowa pętli autobusowej z ulicą Szkolną - 1 900 000,00 zł
- Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny (Śląskie) - Zakup taboru publicznego transportu zbiorowego na obszarze Związku - 4 000 000,00 zł.