Madryt stawia na CNG i Citaro. Prawie 700 gazowych gwiazd!
Madryt ma jedną z największych gazowych flot w Europie, która w znacznej mierze opiera się na modelu Mercedes-Benz Citaro NGT. W przyszłym roku stolica Hiszpanii będzie miała ich już 672 sztuk.
Zdaniem właściciela wszystkich gazowych gwiazd – firmy transportowej EMT Madrid (Empresa Municipal deTransportes de Madrid) – napęd na CNG to szybki i opłacalny sposób na obniżenieemisji w lokalnym transporcie autobusowym. Dlatego przewoźnik z powodzeniemobsługuje kilkaset autobusów Mercedes-Benz Citaro NGT z napędem na gaz ziemny wstolicy Hiszpanii. W 2020 roku ich liczba – po realizacji najnowszego kontraktu – wzrośnie aż do 672 sztuk.
Madrycka historia
Mercedes rozpoczął swoją gazową współpracę z Madrytem w 2016r., kiedy spółka EMT Madrid po raz pierwszy zamówiła łącznie 82 autobusy, w tym wersje solo CitaroNGT i przegubowe Citaro G NGT. Autobusy sprawdziły się w stolicy Hiszpanii i dlatego madrycka firma transportowa zdecydowała się na kolejne zamówienia Citaro NGT i to już w zdecydowanie większych ilościach.
Eko-cele
Flota EMT w Madrycie składa się z ok. 2000 autobusów, które pokonująponad milion kilometrów rocznie i przewożą 425 milionów pasażerów w sieci tras odługości około 3800 kilometrów. Dzięki sieci różnych środków transportu iniezwykle regularnemu rozkładowi jazdy autobusów, lokalny transport publiczny wMadrycie jest popularny, a popyt na przejazdy miejska komunikacją rośnie. Jednocześnie zmniejszyłsię zauważalnie ruch samochodowy w centrum miasta.
Dlatego Madryt idzie za ciosem i samorządowa firma EMTMadrid ma do końca 2020 roku zmienić całą swoją flotę autobusową na pojazdy niskoemisyjne, a setki Citaro NGT – stacjonujące w największej w Europie zajezdni obsługującejpojazdy napędzane gazem – stanowią podstawę tej koncepcji.
Gazowe serce
Sercem Mercedes-Benz Citaro NGT jest silnik Mercedes-Benz M936 G. Dzięki pojemności skokowej 7,7 litra jest obecnie najbardziejkompaktowym silnikiem na gaz ziemny w swojej klasie. Pionowo zainstalowanysześciocylindrowy silnik działa na CNG lub na biogaz. Z mocą 222 kW (302 KM)osiąga maksymalny moment obrotowy 1200 Nm i znacznie ogranicza limity emisjiEuro 6.
Podczas korzystania z gazu ziemnego eksploatacja napędzanegogazem autobusu miejskiego jest prawie neutralna pod względem emisji CO2.Dodatkowym argumentem za korzystaniem z Mercedes-Benz Citaro NGT jest emisjahałasu, która jest do 4 dB (A) niższa niż w autobusach z silnikiem diesla. To subiektywnezmniejszenie o połowę postrzeganego poziomu hałasu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki tym pozytywnym cechom i stosunkowo korzystnym kosztomzakupu, hiszpański operator uważa, że napędzane gazem miejskie autobusy są dobrymrozwiązaniem, które w długoterminowej perspektywie połączy miasto zelektromobilnością.
Gazowy bastion
Zalety autobusów miejskich napędzanych gazem stają sięjasne, gdy odwiedzasz nowoczesną zajezdnię autobusową w dzielnicy Sanchinarro,która została otwarta w 2010 r. Zajezdnia jest przystosowana do obsługi 400autobusów CNG. Pojazdy mogą być zatankowane gazem w ciągu kilku minut – nadziewięciu stacjach jednocześnie. Specjalnie wyszkoleni pracownicy sąodpowiedzialni za napełnianie zbiorników. Firma posiada również trzy inne zajezdnie,które zostały przystosowane do eksploatacji autobusów napędzanych gazem.
Na koniec dodajmy, że Citaro NGT są bardzo popularne wśródkierowców EMT Madrid. Doceniają oni nowoczesny design tych modeli i praktycznemiejsce pracy. Kabina może być indywidualnie klimatyzowana, a drzwi chroniącekierowcę i dodatkowe okno oddzielają kabinę od kabiny pasażerskiej.
Do tego przestrzeń pasażerska madryckich Citaro NGT charakteryzująsię także specjalnym wyposażeniem. Dla pasażerów dostępne są m.in. podwójne gniazdaUSB oraz wydajniejszy system klimatyzacji.
„