Madryt ma pierwszą elektryczną i bezpłatną linię: 001
18 lutego Madryt otworzył pierwszą w tym mieściezeroemisyjna linię, obsługiwaną autobusami elektrycznymi Irizar i2e. Najnowszymielektrobusami można podróżować za darmo.
Trasa 001 łączy przystanki między Atocha Renfe a Moncloa orazAtocha, przecinając dzielnicę Centro. Co najważniejsze – po raz pierwszy whistorii miasta ta linia jest bezpłatna dla użytkowników. Zero emisji – zerokosztów. Zdaniem miasta zachęci to mieszkańców do korzystania z transportupublicznego i zrównoważonej mobilności. A wszystko to w ramach strategiizrównoważonego rozwoju Madrytu 360.
Według słów José Luisa Martíneza-Almeidy, burmistrzaMadrytu: -„Mamy do czynienia z inicjatywą, dzięki której Madryt nadal jestpionierem i liderem pod względem posiadania systemu transportu publicznego,który gwarantuje mobilność milionów obywateli każdego dnia, oraz pod względemzrównoważonego rozwoju i walki o zmniejszenie zanieczyszczenia „. Burmistrzdodał, że linia 001 pokazuje zaangażowanie Madrytu w poprawię jakość powietrzai zamienia miasto w „przykład dla innych miast”.
Z kolei Hector Olabegogeaskoetxea, dyrektor generalnye-mobilności w Irizarze dodał: -„Napawa nas dumą, że Madryt zdecydował sięwykorzystać nasze autobusy bezemisyjne do tej inicjatywy. Współpraca przy tymprojekcie jest dla nas bardzo ważna. Jesteśmy w pełni zaangażowani w ochronęśrodowiska i chcemy przyczyniać się do poprawy jakości życia obywateli. Dlategomamy pierwszą w pełni elektromobilną fabrykę w Europie.„
Darmowa ekologia
Trasa linii 001 obsługuje łącznie 32 przystanki i działa z częstotliwościąod siedmiu do ośmiu minut w dni powszednie.
Aby zapewnić obsługę tej trasy, która obejmie ponad 350 000kilometrów rocznie, Madryt zakupił 10 autobusów elektrycznych Irizar i2e w wersji12 metrowej , z układem drzwi 2-2-0, pojemności 75 pasażerów, w tym 28 miejsc siedzacych.W pojazdach zastosowano silniki o mocy do 230 kW, które są zasilane pięciomaakumulatorami litowo-jonowymi. Zdaniem EMT, ich zasięg waha się od 200 do 250 kilometrów wzależności od cyklu jazdy oraz warunków atmosferycznych, co w przeliczeniu dajeok. 17 godzin eksploatacji po mieście. Od 7:00 do 21.30
Łącznie Madryt zakupił do tej pory 35 elektrycznych autobusówmatki Irizar. Pierwsze jeszcze w 2017 r. (15 szt.) – w ramach pierwszejgeneracji i2e, które można spotkać na liniach 1,26 i 44. Teraz miasto otrzymało najnowszą generację pojazdów (20),które zawierają m.in. baterie litowo-jonowe, które są wytwarzane w ramach GrupyIrizar w zakładzie w Aduna.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To nie koniec
Druga linia zerowa, 002, która zostanie zainaugurowana wmarcu przyszłego roku, przetnie część dzielnicy Centro od Argüelles do Puertade Toledo i obsłuży m.in. arterię Gran Via. Ta usługa będzie świadczona od 8:00do 21:00 w Argüelles i do 20.45 w Puerta de Toledo, z maksymalnączęstotliwością około dziesięciu minut. Aby, jak najlepiej dostosować ją doukładu urbanistycznego, EMT zakupi do jej obsługi osiem elektrycznych mnibusów markiWolta.
W efekcie da to docelowo centralną sieć dwóch e-linii autobusowych, z których będziemożna bezpłatnie korzystać, aby poruszać się po centralnych dzielnicach, zpółnocy na południe i ze wschodu na zachód. W planach jest też trzecia, niskoemisyjnalinia obwodowa wokół dzielnicy Centro, ale już w wersji odpłatnej.
Madrycka e-flota
Obecnie spośród 2000 pojazdów EMT tylko 68 działa wyłączniez wykorzystaniem energii elektrycznej. W 2023 r. tego typu tabor ma wzrosnąć dopoziomu 200 egzemplarzy. Do 2027 r. zostanie dokupionych dodatkowych 400egzemplarze. Łącznie park autobusów elektrycznych EMT ma wzrosnąć z 68 pojazdówdo 668 szt. w ciągu ośmiu lat.
„