Lubuskie w FRPA 2023: Prawie połowa środków wykorzystana
W województwie lubuskim wnioski o dopłatę z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) na rok 2023 zgłosiło się 17 organizatorów.
Złożyli oni wnioski na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 16.260.938 zł. Z kolei budżet Lubuskiego wynosi na rok 2023: 36.043.801,11 zł. To oznacza alokację środków na poziomie 45%. Nie jest źle, ale mogło by być lepiej.
edycja 2023
Większość wojewodów ogłosiła wyniki naboru wniosków o dopłaty w 2023 r. ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wyników naboru nie podano jeszcze dla województwa łódzkiego i wielkopolskiego.
Nabór we wszystkich regionach prowadzony był od 17 października do 4 listopada br.
Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po 18 lipca 2019 r.
W ramach naboru wniosków, dopłaty są udzielane wyłącznie do przewozów wykonywanych od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. Przewozy autobusowe realizowane w ramach komunikacji miejskiej nie podlegają dopłacie ze środków Funduszu.
Fundusz działa od 2019 roku. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury w pierwszym roku jego funkcjonowania dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł. W 2020 r. przewozy wykonywane były na 2834 liniach komunikacyjnych, które zostały dofinansowane kwotą 139 mln zł. W 2021 r. dopłatą objęto 4081 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosiła 436 mln zł. W 2022 r. w ramach naboru wniosków dopłatą objęto około 4901 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi przeszło 543 mln zł.
Obowiązująca stawka dopłaty wynosi nie więcej niż 3 zł do jednego wozokilometra. Zgodnie z przepisami samorząd terytorialny jest zobowiązany do dopłaty do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lubuskie na tle Polski
Poniżej tabela, która pokazuje, jak Lubuskie plasuje się na tle pozostałych regionów:
Budżet 2023 (PLN) | Suma wniosków 2023 (PLN) | Alokacja FRPA 2023 (%) | |
dolnośląskie | 50.733.666,83 | ||
kujawsko – pomorskie | 56.717.349,37 | ||
lubelskie | 65.858.545,56 | 24.9309.142 | 38% |
lubuskie | 36.043.801,11 | 16.260.938 | 45% |
łódzkie | 43.758.670.72 | ||
małopolskie | 41.379.656,08 | 52.370.003 | 126% |
mazowieckie | 67.501.171,40 | 106.637.862 | 157% |
opolskie | 30.239.690,91 | 27.571.166 | 91% |
podkarpackie | 52.000.185,34 | 74.899.999 | 144% |
podlaskie | 53.119.286,77 | 18.800.999 | 36% |
pomorskie | 42.477.626,33 | 70.000.000 | 164% |
śląskie | 48.702.528,81 | 47 857 376 | 99% |
świętokrzyskie | 53.502.373,58 | 44.526.363 | 83% |
warmińsko-mazurskie | 61.134.456,16 | ||
wielkopolskie | 51.080.558,78 | ||
zachodniopomorskie | 45.780.432,25 | 24.645.421 | 54% |
RAZEM | 800 000 000,00 |
Poniżej jeszcze zestawienie organizatorów publicznego transportu zbiorowego, których wnioski o objęcie dopłatą, po dokonaniu przez wojewodę lubuskiego oceny, kwalifikują się do podpisania umowy o dopłatę ze środków Funduszu, wraz z maksymalnymi kwotami dopłat, na jakie zostaną podpisane umowy: