Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Lubuskie w FRPA 2023: Prawie połowa środków wykorzystana

infobus
08.12.2022 17:00

W województwie lubuskim wnioski o dopłatę z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) na rok 2023 zgłosiło się 17 organizatorów.

Złożyli oni wnioski na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 16.260.938 zł. Z kolei budżet Lubuskiego wynosi na rok 2023: 36.043.801,11 zł. To oznacza alokację środków na poziomie 45%. Nie jest źle, ale mogło by być lepiej.

edycja 2023

Większość wojewodów ogłosiła wyniki naboru wniosków o dopłaty w 2023 r. ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wyników naboru nie podano jeszcze dla województwa łódzkiego i wielkopolskiego.

Nabór we wszystkich regionach prowadzony był od 17 października do 4 listopada br.

Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po 18 lipca 2019 r.

W ramach naboru wniosków, dopłaty są udzielane wyłącznie do przewozów wykonywanych od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. Przewozy autobusowe realizowane w ramach komunikacji miejskiej nie podlegają dopłacie ze środków Funduszu.

Fundusz działa od 2019 roku. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury w pierwszym roku jego funkcjonowania dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł.  W 2020 r. przewozy wykonywane były na 2834 liniach komunikacyjnych, które zostały dofinansowane kwotą 139 mln zł.  W 2021 r. dopłatą objęto 4081 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosiła 436 mln zł. W 2022 r. w ramach naboru wniosków dopłatą objęto około 4901 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi przeszło 543 mln zł.

Obowiązująca stawka dopłaty wynosi nie więcej niż 3 zł do jednego wozokilometra. Zgodnie z przepisami samorząd terytorialny jest zobowiązany do dopłaty do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.

Lubuskie na tle Polski

Poniżej tabela, która pokazuje, jak Lubuskie plasuje się na tle pozostałych regionów:

 Budżet 2023 (PLN)Suma wniosków 2023 (PLN)Alokacja FRPA 2023 (%)
dolnośląskie50.733.666,83  
kujawsko – pomorskie56.717.349,37  
lubelskie65.858.545,5624.9309.14238%
lubuskie36.043.801,1116.260.93845%
łódzkie43.758.670.72  
małopolskie41.379.656,0852.370.003126%
mazowieckie67.501.171,40106.637.862157%
opolskie30.239.690,9127.571.16691%
podkarpackie52.000.185,3474.899.999144%
podlaskie53.119.286,7718.800.99936%
pomorskie42.477.626,3370.000.000164%
śląskie48.702.528,8147 857 37699%
świętokrzyskie53.502.373,5844.526.36383%
warmińsko-mazurskie61.134.456,16  
wielkopolskie51.080.558,78  
zachodniopomorskie45.780.432,2524.645.42154%
RAZEM800 000 000,00  

Poniżej jeszcze zestawienie organizatorów publicznego transportu zbiorowego, których wnioski o objęcie dopłatą, po dokonaniu przez wojewodę lubuskiego oceny, kwalifikują się do podpisania umowy o dopłatę ze środków Funduszu, wraz z maksymalnymi kwotami dopłat, na jakie zostaną podpisane umowy: