Lublin z unijną kasą na 15 trolejbusów. POPW!
10 lutego 2017 r. Lublin podpisał pierwszą z czterech umów – w ramach Programu Polska Wschodnia – na realizację projektów mających zwiększyć wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego. Wartość kontraktu 63,8 mln zł
-„Przyznane środki Lublin przeznaczy na inwestycje winfrastrukturę, zakup taboru niskoemisyjnego oraz rozbudowę systemu informacjipasażerskiej ? poinformował wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak. – Dzięki kompleksowej inwestycji wzrównoważony transport miejski wzrośnie atrakcyjność Lublina, jako miejsca, wktórym warto mieszkać, pracować i studiować” ? dodał.
POPW dofinansuje m.in. budowę nowego odcinka ul. Muzycznejwraz z mostem nad Bystrzycą, buspasami i trakcją trolejbusową, o którą zostanąwzbogacone także ul. Jana Pawła II oraz al. Kraśnicka. Dzięki inwestycji,trolejbusy będą docierać do nowych obszarów miasta, w tym nowych osiedlimieszkaniowych.
15 trolejbusów
Projekt zakłada także zakup 15 ekologicznych trolejbusóworaz powiązanie transportu publicznego z indywidualną komunikacją rowerową,pieszą (tzw. łańcuchy ekomobilności) i samochodową. Komunikacja miejska wLublinie ma szansę stać się bardziej funkcjonalna również dzięki jej lepszemudostosowaniu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (m.in. niskopodłogowepojazdy wyposażone w przyciski oznakowane alfabetem Braille'a oraz informacjęgłosową) oraz za sprawą rozbudowy systemuinformacji pasażerskiej.
Kompleksowa inwestycja miasta Lublin ma na celu skrócenieczasu przejazdu komunikacją miejską oraz upłynnienie ruchu w mieście. Dziękizastosowaniu ekologicznych rozwiązań przedsięwzięcie będzie miało pozytywnywpływ na środowisko.
4 transportowe inwestycje z POPW
Dofinansowany projekt jest jedną z czterech inwestycji,którą Lublin planuje zrealizować dzięki funduszom POPW. W trakcie oceny sąjeszcze trzy złożone przez miasto wnioski o dofinansowanie projektów. To:
-
Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowegowraz z zakupem taboruw centralnej części obszaru LOF.
-
Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dlaobszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej w Lublinie.
-
Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnejczęści LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej.
Łącznie Lublin ubiega się o ponad 350 mln zł z POPW.
Wcześniejsze unijne inwestycje
Lublin kontynuuje rozwój transportu miejskiego,zapoczątkowany w perspektywie finansowej 2007-2013. Ponad 331,6 mln zł z Programu Rozwój Polski Wschodniej umożliwiłom.in. zakup 100 ekologicznych autobusów i 70 trolejbusów, modernizację irozbudowę infrastruktury nadającej priorytet komunikacji miejskiej, w tymbudowę ponad 28 kilometrów nowych sieci trakcji trolejbusowej, a takżewprowadzenie systemu zarządzania ruchem oraz zarządzania transportempublicznym.
Lubin z e-Busem
Przypomnijmy, że 20 lutego Miasto Lublin podpisze listintencyjny z Ministerstwem Rozwoju i Finansów oraz Ministerstwem Energii iPolskim Funduszem Rozwoju S.A., który zakłada podjęcie współpracy z Rządem RPna rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Lublin jest gotowy do wdrażaniaprogramów pilotażowych, wypracowania dobrych praktyk i utworzenia CentrumElektromobilności.
Lublin, z liczbą mieszkańców ponad 340 tys. jest miastemodpowiedniej wielkości, aby przenieść wypracowane tu rozwiązania na inne,mniejsze i większe miasta. Lublin jest miastem uniwersyteckim, a blisko jednatrzecia mieszkańców to studenci, wśród których warto promować ideęelektromobilności. Bliskość i bardzo dobra współpraca z Ukrainą może byćwykorzystana do promocji i rozpowszechnienia rozwiązań lubelskich na Wschód.
– „Obecnie Lublin jest gotowy i chętny do wdrażania programówpilotażowych w dziedzinie elektromobilności, wypracowania dobrych praktyk,zbudowania zespołu eksperckiego i utworzenia Centrum Elektromobilności w naszymmieście. Ze względu na ochronę powietrza przed zanieczyszczeniami pyłowymi igazowymi oraz potrzebę ograniczenia hałasu w mieście, rozwój komunikacjielektrycznej jest bardzo potrzebny. ? mówi Artur Szymczyk, zastępca PrezydentaMiasta Lublin.
Atutami Lublina jest stały rozwój transportu zbiorowego,ukierunkowanego na elektromobilność od 63 lat. Jako miasto mamy bardzo dobrewarunki i chcemy realizować cele „Planu rozwoju elektromobilności w Polsce”.Lublin posiada niezbędną infrastrukturę, którą tworzy ponad 61 km trakcjitrolejbusowych oraz największy system „pojazdów na szelkach” liczący 90trolejbusów kursujących na 12 liniach i 111 trolejbusów w inwentarzu (wszystkiepojazdy są produkcji polskiej, w tym 38 trolejbusów wyprodukowanych w Lublinieprzez firmę URSUS).
Dodatkowo posiadamy także 12 podstacji trolejbusowychzarządzanych zdalnie przez Centrum Sterowania Mocą. Trolejbusowa sieć trakcyjnamoże być wykorzystywana jako sieć wewnętrzna do testowania urządzeństabilizujących sieć elektroenergetyczną i systemów magazynowania energii. Wnaszym mieście powstał również autobus elektryczny URSUS Elektrowolt,stanowiący bazę do badań przygotowawczych dla systemu autobusu elektrycznego.
Plany rozwoju transportu zbiorowego na lata 2014-2020przewidują zakup 40 nowych trolejbusów, budowę 3 podstacji zasilających trakcjętrolejbusową oraz budowę 10 km nowej trakcji trolejbusowej.
Lublin ma również plany uruchomienia systemu autobusuelektrycznego, obejmującego autobusy elektryczne (32 w ramach projektówpodstawowych i około 35 w ramach projektów rezerwowych) oraz stanowiskaszybkiego ładowania (7 w ramach projektów podstawowych i 5 w ramach projektówrezerwowych). Pojazdy będą wyposażone w ogniwa umożliwiające przejazd minimum40 km pomiędzy ładowniami ? czas ładowania ok. 10 minut na przystanku końcowym(pętli).
„