Lublin z kasą na 21 autobusów i trolejbusów. „Grygowa”
Lublin otrzymał unijne dofinansowanie z POPW do już realizowanych zamówień na nowe autobusy. 27 czerwcabr. , w Ministerstwie Rozwoju, podpisano umowę także na projekt „Grygowa”
Pełna nazwa projektu to „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej częściLOF (Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego) wraz z budową systemu biletuelektronicznego komunikacji aglomeracyjnej.”
-„Kompleksowe projekty obejmujące: infrastrukturę,ekologiczny tabor i nowoczesne systemy informatyczne (ITS) dają szansę najakościową zmianę, poprawę stanu środowiska naturalnego i podniesienie komfortużycia w Lublinie i Białymstoku. Cieszę się, że w najbliższych latach mieszkańcymiast Polski Wschodniej będą mogli skorzystać z najnowocześniejszych rozwiązańz zakresu transportu publicznego” – powiedział wiceminister rozwoju AdamHamryszczak. – „Nie mogę nie wspomnieć o szansie, jaką ekomobilność, w tymelektromobilność, jest dla rozwoju polskiej gospodarki, w szczególności dlaprzemysłu motoryzacyjnego. Mam więc nadzieję, że polscy producenciekologicznego taboru staną do przetargów ogłaszanych przez Lublin i Białystok,ale i pozostałe miasta Polski Wschodniej realizujące projekty zrównoważonejmobilności miejskiej”- dodał wiceminister.
Lubelski projekt w liczbach
Projekt obejmujem.in. zakup 21 sztuk ekologicznego taboru, w tym:
-
16 szt. autobusów Euro 6, w tym
– 9 szt. autobusów klasy MEGA
– 7 szt. elektrobusów
-
5 szt. trolejbusów klasy MEGA
-
Koszt całkowity inwestycji: 203 129 064,24 PLN
-
Kwota dofinansowania: 159 660 000,00 PLN
-
Termin realizacji: 01 kwietnia 2017 – 30 września 2020
-
pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznymtransporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 2165 os.
-
całkowita długość nowych lub przebudowanych liniikomunikacji miejskiej – 88,45 km
-
długość nowych lub przebudowanych linii trolejbusowych –19,45 km
-
długość nowych lub przebudowanych linii autobusowych – 69 km
-
liczba zainstalowanych inteligentnych systemówtransportowych –1 szt.
-
długość dróg, na których zainstalowano inteligentne systemytransportowe – 4,76 km
-
długość wyznaczonych buspasów – 6,50 km;
-
długość wybudowanych dróg dla rowerów – 4,74 km;
Cztery projekty
Podsumowując – w ramach POPW Gmina Lublin złożyła w cztery unijneprojekty z zakresu transportu miejskiego:
1. Muzyczna – Poprawa mobilności miejskiej oraz większe wykorzystanieniskoemisyjnego transportu miejskiego – to główny cel inwestycji, na którąGmina Lublin otrzymała 63,8 mln zł . Umowę o dofinansowanie projektu podpisano10 lutego 2017 r. Projekt zakłada także zakup 15 przegubowych trolejbusów oraz powiązanietransportu publicznego z indywidualną komunikacją rowerową, pieszą (tzw.łańcuchy ekomobilności) i samochodową.
2. Aleje Racławickie – Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowegowraz z zakupem taboru w centralnej części obszaru LOF (15 autobusów itrolejbusów klasy MAXI) – jeszcze bez umowy
3. Grygowa – Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dlaobszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej w Lublinie (21autobusów i trolejbusów) – z umową (27.06.2017)
4. Choiny – Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnejczęści LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacjiaglomeracyjnej (44 autobusy i trolejbusy) – z umową (27.06.2017)
Razem daje to 95 nowoczesnych pojazdów (w tym 55 autobusów i40 trolejbusów), a łączna wartość unijnego dofinansowania do transportowychprojektów Lublina to ponad 350 mln zł
Aktualne postępowania
Przypomnijmy, że Lublin ogłosił już trzy unijne przetargi nazakup taboru w ramach unijnych projektów. to:
-
zakup 15 szt. trolejbusów klasy MEGA w ramach realizacjiprojektu pn. „Rozbudowa sieci komunikacji zbiorowej dla potrzeb ZintegrowanegoCentrum Komunikacyjnego dla LOF” (1)
-
zakup autobusów przegubowych 9 szt. w ramach komponentówprojektu unijnego pn. „Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowejdla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej wLublinie” (3). Kolejnych 7 autobusów elektrycznych zamówionych zostaniewiosną 2018 r. Do tego dojdzie jeszcze 5 trolejbusów.
-
zakup taboru do obsługi linii komunikacji miejskiej – 6 szt.autobusów przegubowych(mega) i 8 szt. autobusów jednoczłonowych o długości11,5-12,5 m (MAXI)” w ramach projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowejdla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznegokomunikacji aglomeracyjnej” (4). Kolejnych 20 autobusów elektrycznychzamówionych zostanie wiosną 2018 r. Do tego dojdzie jeszcze 10 trolejbusów.
Wszystkie autobusy i trolejbusy dostarczane w ramachogłoszonych przetargów będą fabrycznie nowe, niskopodłogowe, monitorowane,przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jeśli chodzi o parametryautobusów, które będą wyróżniać nowe pojazdy na tle dotychczasowego taboru tobędą one miały m.in.:
– bramki liczenia pasażerów
– możliwość płatności kartą w biletomacie,
– wyposażone będą w cztery podwójne porty USB do ładowaniaurządzeń mobilnych.
Dodatkowo przy wyborze oferty będzie brane pod uwagękryterium wyposażenia autobusu w system paneli fotowoltaicznych, któredoładowują pojazdy i tym samym ograniczają zużycie paliwa.
„