Lublin z historyczną Škodą 9Tr HT
MPK w Lublinie zakupiło w zeszłym roku zabytkowy trolejbus Skoda 9Tr HT , który został wyprodukowany 1969 r. Zanim pojazd trafił na Ukrainę (do miasta Równe), woził pasażerów w Opawie.
Tym samym lubelska turystyczna flota dynamicznie rośnie w siłę i już niebawem – po remoncie ?obok Ziutka i Gutka pojawi się ?Škoda. Pojazdy typu 9Tr HT jeździły po Lublinie od roku 1955 i ze względu na swoją wytrzymałość cieszyły się dobrą opinią. Pojazdy te miały 11 metrów długości i mieściły na swoich pokładach ok. 100 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Jak informuje na swoje stronie LUBUS Jacek Pudło: -?Do Lublina pierwszą serią dziewięciu Skód 9Tr dostarczono w 1963 r. Przybycie wozów zbiegło się z uruchomieniem zajezdni na Helenowie, na której stacjonowały wszystkie Skody. Trolejbus z najniższym numerem #145 był jednym z wozów kursujących na otwarciu linii na LSM przez Głęboką i Filaretów. Kolejne trolejbusy zapewne w drugiej połowie lat 60. numerowano już na 500, przenumerowano zresztą wszystkie wozy. Dostawy miały przerwę w 1967 r. – wynikało to z faktu, iż zmieniły się władze partyjne i począwszy od Warszawy rozpoczęto ograniczanie i likwidowanie linii trolejbusowych. W Lublinie uruchamiano tymczasem aż do końca lat 60. nowe linie. W 1968 r. dostarczono 4 trolejbusy Skoda 9Tr z Olsztyna, które zastąpiły 4 lubelskie Skody 8Tr. W późniejszym okresie otrzymano prawdopodobnie jeszcze kilka wozów z Warszawy i być może również Olsztyna. Około 1970 r. dostawy uległy zakończeniu. Prawdopodobnie wtedy rozpoczęto też kasację Skód 9Tr, w miarę likwidacji kolejnych lubelskich linii trolejbusowych. Po cofnięciu decyzji o likwidacji nadal eksploatowano jeszcze równolegle Skody 8Tr i 9Tr, aż do 1975 r., gdy dostarczono pierwsze ZIU. Dostawy radzieckich trolejbusów pozwoliły na wycofanie Skód 9Tr dopiero w 1980 r. Według danych zawartych w dokumencie z planem rozwoju komunikacji trolejbusowej na lata 1978-1990, jeszcze pod koniec 1978 r. MPK posiadało na stanie 28 szt. Skód 9Tr., w tym 5 z 1965 r., 2 z 1966 r., 5 z 1967 r., 10 z 1969 r. i 5 z 1970 r.?Więcej o tej interesującej konstrukcji można przeczytać na stronie autora tutaj
Jak podaje MPK Lublin, najnowszy nabytek spółki przejdzie teraz remont kapitalny w warsztatach spółki, gdzie wcześniej z powodzeniem odrestaurowano m.in. Jelcza 272 MEX, czyli popularnego „ogórka?z 1971 r. Gutek z czerwoną karoserią i kremowymi detalami ma w tym roku wyruszyć na weekendową linię turystyczną, która kursuje w Lublinie w każde wakacje. Od zeszłego roku towarzyszymy mu weteran polskich ulic Ikarus 260. Taką sama rolę wyznaczono ukraińskiej Skodzie z czechosłowackim rodowodem, którą teraz w Polsce czeka spokojna emerytura. W kontekście tych migracji dodajmy, że MPK Lublin do tej pory właśnie na wschód wysyłało swoje najbardziej wysłużone wysokopodłogowe trolejbusy. Mamy nadzieję, że nie wszystkie lubelskie Jelcz PR110E tam trafią i choć jeden z nich, jako ?oldtimer?, będzie cieszył oko lubelskich pasażerów i turystów.
„