Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Lublin też tnie wydatki na komunikację

infobus
28.01.2020 12:00

Komunikacja miejska w Lublinie również pada ofiarą mniejszych wpływów z PIT. Od 1 lutego Zarząd Transportu Miejskiego wprowadza okrojony rozkład jazdy. Powodem są pieniądze. Na ten rok miasto zaplanowało o 15% mniej na zakup usług przewozowych.

Mniejsze wpływy z PIT i subwencji oświatowej
W sytuacji znacznego uszczuplenia dochodów budżetu miasta na 2020 rok, ze względu na zmiany wprowadzone centralnie, m.in. w systemie podatku dochodowego (obniżenie stawki PIT z 18% do 17%, podwyższenie kosztów uzyskania przychodów dla pracowników, wprowadzenie zwolnienia od podatku PIT dla pracowników w wieku do 26 lat) czy negatywne konsekwencje związane z niedoszacowaniem subwencji oświatowej, konieczne było podjęcie działań mających na celu ograniczenie wydatków gminy, czego konsekwencją jest m.in. zmniejszenie środków na funkcjonowanie komunikacji miejskiej.

Ponadto, intensywny wzrost kosztów osobowych związany ze wzrostem płacy minimalnej, jak i kosztów eksploatacyjnych (koszty energii elektrycznej, oleju napędowego) bezpośrednio dotyka także branżę komunikacyjną i przekłada się na wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Jest to problem ogólnopolski, z którym zderzają się także inne samorządy, nie tylko Lublin. Niektóre miasta (np. Kielce, Białystok, Łódź, Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia) w obliczu rosnących kosztów zdecydowały się na podwyżkę cen biletów.

Znając ostateczną kwotę środków przeznaczonych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej oraz poziom kosztów, mających realny wpływ na stawkę wozokilometra, została zaktualizowana oferta przewozowa komunikacji miejskiej.

Mniej kursów
Nowe rozkłady jazdy zaczną obowiązywać z początkiem lutego i są one wypadkową możliwości finansowych, jak również pierwszego etapu analiz badań napełnienia pojazdów komunikacji miejskiej. Wraz z wejściem w życie nowych rozkładów jazdy, będziemy kontynuować monitorowanie napełnienia w pojazdach, szczególnie na tzw. głównych liniach autobusowych i trolejbusowych, tak aby w miarę możliwości finansowych, sukcesywnie korygować rozkłady jazdy, adekwatnie do potrzeb przewozowych.

Założenia przy opracowywaniu zmian w rozkładach jazdy:

  • zmniejszone środki finansowe w stosunku do roku 2019 o około 15%
  • pozostawienie obecnej liczby połączeń
  • zmiany w zakresie częstotliwości kursowania (zastosowanie jako podstawowego modułu częstotliwości 20-minutowej w dzień powszedni)
  • zmniejszenie częstotliwości w weekendy, gdzie zapotrzebowanie na komunikację miejską jest znacznie mniejsze w porównaniu do dnia powszedniego, w celu wzmocnienia względem modułu podstawowego (20-minutowego), głównych linii trolejbusowych (151, 158 i 159)
  • utrzymanie koordynacji na głównych ciągach komunikacyjnych
  • urealnienie czasów przejazdów

Szczegóły zmian
1/ Wydłużenie trasy przejazdu linii 150, poprzez skierowanie jej do os. Poręba po trasie: … – al. Kraśnicka – Jana Pawła II – Granitowa. Wydłużenie trasy przejazdu linii 150 ma na celu wzmocnienie obsługi komunikacyjnej rejonu ul. Jana Pawła II i jest odpowiedzią na wnioski mieszkańców tamtego rejonu miasta.

2/ Częstotliwość kursowania linii autobusowych

  • Dzień powszedni: podstawowy moduł częstotliwości kursowania linii autobusowych to 20 minut przez cały dzień (linie nr: 6, 13, 17, 18, 26, 29, 31, 32, 34, 39 i 57) lub w szczycie (linie nr: 2, 3, 7, 14, 15, 40 i 55)
  • Weekend: podstawowy moduł częstotliwości kursowania linii autobusowych to 30 minut w sobotę i 50 minut w niedzielę

3/ Częstotliwość kursowania linii trolejbusowych – dzień powszedni:

  • Linia 158 – częstotliwość kursowania co 10 minut w szczycie i 20 minut poza szczytem (wzmocnienie częstotliwości kursowania w szczycie)
  • Linia 151– częstotliwość kursowania w dzień powszedni co 10 minut w szczycie i co 20 minut poza szczytem
  • Linia 159 – częstotliwość kursowania w dzień powszedni co 15 minut w szczycie i co 20 minut poza szczytem
  • Linie nr: 150, 153, 155, 156 i 160 – częstotliwość kursowania co 20 minut przez cały dzień
  • Linia 161 – częstotliwość kursowania co 30 minut przez cały dzień
  • Linia 152 – częstotliwość kurowania co 30 minut w szczycie i co 60 minut poza szczytem
  • Linia 157 – częstotliwość kursowania co 40 minut przez cały dzień
  • Linia 154 – częstotliwość kursowania co 60 minut przez cały dzień
  • Linia 162 – częstotliwość kursowania co 40-60 minut w szczycie

4/ Częstotliwość kursowania linii trolejbusowych – weekend:

Linia 151

  • Sobota – częstotliwość kursowania co 15 minut w szczycie (pomiędzy 9.00 a 17.00) i co 30 minut poza szczytem
  • Niedziela – częstotliwość kursowania co 25 minut w szczycie (pomiędzy 9.00 a 17.00) i co 50 minut poza szczytem

Linie nr: 150, 153, 155, 156, 158, 159 i 160

  • Sobota – częstotliwość kursowania co 30 minut przez cały dzień
  • Niedziela – częstotliwość kursowania co 50 minut przez cały dzień
  • Linia 161 – częstotliwość kursowania co 45 minut przez cały dzień w sobotę i co 60 minut przez cały dzień w niedzielę
  • Linie nr: 152, 154 i 157 – częstotliwość kursowania co 60 minut przez cały dzień w sobotę i w niedzielę