Lublin szykuje się na elektrobusy. Pierwsze szybkie ładowarki
Lublin inwestuje nie tylko w bezemisyjne pojazdy, ale także w infrastrukturę ładowania i systematycznie rozbudowuje sieć ładowarek w mieście.
Ich wielki dzień wybije już za moment - w czerwcu do Lublina dotrą pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris. Tym samym rozpocznie się nowy rozdział w lubelskiej komunikacji, do którego miasto intensywnie się przygotowuje – m.in. w zakresie infrastruktury ładującej do elektrobusów.
Od Ekoenergetyki i ENIKI
Z początkiem maja rozpoczął się montaż infrastruktury do ładowania elektryków na pętli przy ul. Choiny, a prace w tym zakresie trwają także na węzłach przy ul. Zbożowej i Franczaka Lalaka oraz na zajezdni MPK Lublin przy ul. Grygowej, gdzie posadowiona została już podstacja transformatorowa zasilająca ładowarki małej mocy.
Urządzenia stawia zielonogórska firma Ekoenergetyka Polska oraz łódzka Enika, która dostarczy w sumie 10 sztuk stacji pantografowych 450 kW. Sześć już zostało zamontowanych na ul. Franczaka, Zbożowej i Żeglarskiej. Kolejne będą montowane w lipcu/sierpniu.
Pierwsze elektrobusy, które skorzystają z nowych ładowarek to Solarisy Urbino 12 electric, które w liczbie 32 sztuk będą sukcesywnie docierać do siedziby ZTM-u do połowy 2022 r.
W dalszej kolejności do Lublina przyjedzie 7 szt. przegubowych autobusów elektrycznych. W maju Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty Solarisa w przetargu, a termin dostawy całej partii zaplanowany jest do dnia 30 maja 2023 r.
Razem daje to liczbę 39 lubelskich e-busów, które m.in. będą korzystać z szybkich ładowarek.
Kompletacja Urbino 12
Pierwsze lubelskie elektrobusy (Urbino 12 electric) będzie można naładować zarówno przez klasyczny system plug-in, jak i, w ciągu kliku minut, przez pantograf umieszczony na dachu pojazdu. Dodatkowo na dachu znajdą się także moduły fotowoltaiczne, ułatwiające optymalizację zużycia energii w autobusie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryczna oś napędowa zasilana będzie energią zmagazynowaną w bateriach Solaris High Power, przystosowanych do częstego i szybkiego ładowania, o całkowitej pojemności wynoszącej 116 kWh.
Wraz z elektrobusami, Solaris dostarczy siedem urządzeń służących uzupełnianiu energii. Ładowarki dwuzakresowe umożliwią, w zależności od potrzeb przewoźnika, równoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW każdy pojazd lub jednego autobusu z mocą 80 kW.
Zgodnie ze złożoną ofertą, niskopodłogowe pojazdy zabiorą na pokład 70 osób, 27 z nich będzie mogło skorzystać z miejsc siedzących. Autobusy będą obfitować w szereg udogodnień, zarówno dla kierującego pojazdem, jak i dla pasażerów. Za odpowiedni komfort podróżnych i kierowcy, nawet w najbardziej upalne dni, będzie odpowiadać elektryczna klimatyzacja. Ponadto wszystkie zamówione przez ZTM autobusy elektryczne zostaną wyposażone w automaty biletowe z możliwością płatności kartą oraz gotówką. W przestrzeni pasażerskiej nie zabraknie również podwójnych portów USB, umożliwiających ładowanie urządzeń mobilnych, a nowoczesny system informacji pasażerskiej, m.in. system monitoringu wizyjnego oraz bramki liczenia pasażerów zwiększą komfort i bezpieczeństwo jazdy wszystkich podróżnych.
Lubelski standard
Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone m.in. w:
- system monitoringu
- klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy
- automat do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe
- system do zliczania pasażerów
- całkowita liczba miejsc to minimum 120, natomiast liczba miejsc siedzących musi wynosić minimum 40
- podwójne porty USB (typ A) w przestrzeni pasażerskiej autobusu w liczbie 4 szt., umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.
- wydzielona przestrzeń przeznaczona do przewozu wózka inwalidzkiego oraz wózka dziecięcego