Lublin: PKS-em do centrum Warszawy. Polonusem
Lubelski PKS w wojnie z prywatnymi przewoźnikami zyskał nowy argument. Autobusy będą mogły wozić pasażerów bezpośrednio na lewy brzeg Wisły. Dla publicznych (państwowych lub samorządowych) autobusów z lewej strony Wisły przystankiem końcowym w stolicy jest Dworzec Zachodni. Autobusy ze wschodniej Polski, w tym PKS Wschód wysadzają pasażerów na stacji Warszawa – Stadion. W lepszej sytuacji są prywatne firmy busiarskie, który zwykle zatrzymują się w centrum stolicy, przy Pałacu Kultury.
– Nie dajemy zgody na zatrzymywanie się na innych przystankach niż te wyznaczone obecnie, ani busom, ani publicznym przewoźnikom. Nie chcemy powiększać paraliżu komunikacyjnego stolicy – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.
PKS Wschód jednak takie pozwolenie dostał. Dzięki temu autobusy z Lubelszczyzny, pojadą dalej niż do dawnego Stadionu Dziesięciolecia. Zatrzymają się kolejno: przy rondzie Waszyngtona, potem obok Dworca Centralnego, a następnie przy Dworcu Zachodnim.
Dlaczego ZTM zgodził się na wydłużenie linii? – Zadecydowało to, że projekt realizujemy wspólnie z warszawskim PKS, który do tej pory korzystał zarówno z Dworca Zachodniego jak i Warszawy – Stadion – tłumaczy Andrzej Kowalczyk, odpowiedzialny za marketing w PKS Wschód.
Wspólna inicjatywa mazowieckiego i lubelskiego PKS nosi nazwę 'Polonus Wschód Ekspres’. Zadłużonemu przewoźnikowi ma pomóc konkurować z prywatnymi busami na trasie między Warszawą a Lublinem. Ruszy najpewniej na początku września. – Czekamy tylko na ostatnie formalności ze strony marszałka województwa mazowieckiego, bo on musi zaakceptować porozumienie – informuje Michał Zdun, kierownik oddziału zezwoleń w lubelskim urzędzie marszałkowskim.
Polonus będzie oferował 18 połączeń (tam i z powrotem) dziennie na trasie między Lublinem i Warszawą. To o trzy więcej niż obecnie.
PKS chce się ścigać z busiarzami nie tylko na dłuższe trasy, ale i komfort podróży. Pasażerowie będą korzystali z zakupionych niedawno przez PKS Wschód pięciu nowych autobusów marki Solbus oraz z tych aut, które nie są starsze niż pięć lat. Nowe auta podstawić ma też warszawski przewoźnik.
Ostatnią niewiadomą jest cena. Obecnie bilet normalny do Warszawy u busiarzy kosztuje ok.25 zł. W PKS ok. 18 – 19 zł. (autobus jeździ do Warszawy średnio pół godziny dłużej). – Jeszcze nie postanowiliśmy ile będzie kosztował przejazd Polonusem – mówi Andrzej Kowalczyk. Szczegóły: http://miasta.gazeta.pl/lublin/1,48724,6817257,PKl_em_do_centrum_Warszawy__Polonusem.html.