Lublin: Lifting miejskich autobusów
W ciągu lata tabor MPK odmłodnieje dzięki fabrycznie nowym autobusom Solaris. Wczoraj MPK podpisało z producentem umowę o zakupie pojazdów. – To bardzo ważny dzień dla mieszkańców, bo 20 nowych autobusów zwiększy komfort podróżowania – mówił wczoraj zadowolony Krzysztof Mikuła, prezes MPK. – Do Lublina przyjadą najnowocześniejsze autobusy. Ponieważ podpisanie umowy nieco się przedłużało, to postaramy się zrealizować zamówienie jak najszybciej – zapewnia Wiesław Cieśla z firmy Solaris. Pierwsze pięć autobusów znajdzie się w zajezdni na Majdanie Tatarskim pod koniec czerwca. Ostatnia partia 12-metrowych niskopodłogowych pojazdów przyjedzie pod koniec sierpnia, choć umowa z MPK zobowiązuje Solarisa do realizacji zamówienia do końca września. Firma spod Poznania zarobi na transakcji prawie 18 mln 300 tys. zł brutto. MPK spłaci należność w 36 ratach. To największa dostawa autobusów dla MPK w ostatnich latach. Ostatnie duże zakupy nowych pojazdów miały miejsce bardzo dawno, w latach 1996-1999. Później tabor tylko się starzał. Dziś średnia wieku autobusów MPK to 15 lat i nadal większość z nich (ponad 90 sztuk) to wyprodukowane pod koniec lat 80. jelcze i ikarusy. – Najstarszy jest ikarus, który ma 23,5 roku. Nadal jeździ – przyznaje Mikuła. 20 nowych Solarisów ma być wstępem do renowacji taboru MPK. Prezes MPK chce, aby w ciągu 3-4 lat średnia wieku autobusów miejskiego przewoźnika spadła do 12 lat, ale już nie dzięki zakupom fabrycznie nowych pojazdów. MPK odmłodzi swoją flotę kupując używane kilkuletnie autobusy.