Lublin dołącza do „elektrycznej” czołówki

infobus
27.05.2015 17:00

Lubelski Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, że w najbliższych dniach uruchomi linię autobusową obsługującą ścisłe centrum miasta. Aby podkreślić jej prestiż oraz specyficzną rolę do jej obsługi zostanie skierowany elektryczny Ursus T710.10 Ekovolt – owoc kooperacji Ursusa, MPK Lublin oraz Politechniki Lubelskiej. ZTM planuje, że linia ?E? lub ?EV? (jej oznaczenie jest jeszcze w trakcie uzgodnień) rozpocznie kursowanie najprawdopodobniej po 4 czerwca. Jak już wcześniej wspomnieliśmy jej trasa przebiegając przez ścisłe centrum Lublina będzie okrążać je. Każdy kurs będzie rozpoczynał się na przystanku Unii Lubelskiej 01. Tam też MPK Lublin zainstalowało ładowarkę plug-in dla Ekovolta. Następnie autobus nawróci przy wjeździe do galerii handlowej Tarasy Zamkowe, a następnie na rondzie Dmowskiego skręci w al. Tysiąclecia,  po czym przez Wodopojną, Świętoduską, Królewską, Wyszyńskiego, Zamojską, Bernardyńską, Narutowicza, Lipową, Krakowskie Przedmieście, 3-go Maja, Dolną 3-go Maja, al. Solidarności i znowu al. Tysiąclecia zakończy kółko na al. Unii Lubelskiej.

Co 40 minut

ZTM już jednak zastrzega, że możliwa jest korekta trasy w celu podniesienia liczby kursów. Na razie w dni powszednie kursy będą realizowane między 6 a 21.20 z częstotliwością co 40 minut. W soboty godziny kursowania zostaną ograniczone do pory największego ruch w śródmieściu, czyli czasu pomiędzy 9 a 16.20. Takt analogiczny jak w dni robocze. Kwestią otwartą pozostaje taryfa przewozowa. Z uwagi na fakt, że linia przebiega przez lubelską strefę płatnego parkowania będą na niej obowiązywały bilety za  złotówkę. ZTM jednak nie wyklucza, że przez pewien czas podróżowanie elektryczną” linią będzie bezpłatne. W tej kwestii decyzje zapadną jednak na dniach.

Ekovolt w szczegółach

Jeszcze słów kilka o autobusie, który będzie kursował na śródmiejskim „ringu” w Lublinie. Ursus E710.10 Ekovolt to efekt współpracy spółki Ursus S.A., MPK Lublin oraz Politechniki Lubelskiej w ramach wspólnego konsorcjum. Pojazd o długości 12 m umożliwia podróż 75 pasażerom, w tym 25 na miejscach siedzących. Lubelski „elektryk” jest wyposażony w bogaty system informacji pasażerskiej, klimatyzację, monitoring oraz głosowe zapowiedzi przystanków. Zastosowane baterie litowo-jonowe umożliwiają pokonanie dystansu ok. 100 – 110 km na pełnym ładowaniu. Szybkie doładowanie metodą plug-in w ciągu kwadransa ma umożliwić pokonanie ok. 35 km.
Uruchamiając elektryczne połączenie Lublin tym samym dołącza do grona polskich miast, w których będą w niedalekiej przyszłości eksploatowane elektrobusy. Przypomnijmy, że do tej pory tego typu pojazdy zamówiły i odebrały MZK Ostrołęka (2 egzemplarze modelu Solaris Urbino 8,9 electric), PKM Jaworzno (jedna sztuka Solarisa Urbino 12 electric). W trakcie realizacji jest też kontrakt dla Inowrocławia na 2 szt. Urbino 12 electric. Ponadto nie zapominajmy o trwających rok testach kilku elektrobusów w Krakowie przez MPK na linii 154. Krakowski przewoźnik jednak zdecydował się niedawno ogłosić przetarg na pozyskanie 4 „elektryków” klasy midi, z opcją rozszerzenia zamówienia o piąty egzemplarz. Stawkę zamyka stołeczna spółka MZA z największym ? jak do tej pory ? elektrycznym zamówieniem.  Warszawskim przewoźnik prawdopodobnie w najbliższych dniach rozpocznie odbiory 10 sztuk Solarisów Urbino 12 electric. Czy taka dynamika rozwoju segmentu elektrobusów w Polsce zostanie utrzymana? Patrząc na ostatnie wydarzenia można pokusić się o twierdzącą odpowiedź.