Lubelskie w Funduszu Autobusowym: 104 linie za milion
104 nowe linie autobusowe, łączące m.in. małe miejscowości zsiedzibami gmin i powiatów, uruchomią samorządy na terenie woj. lubelskiego. 21samorządów otrzymało na ten cel łącznie prawie 1 mln zł dopłat z rządowegoFunduszu rozwoju przewozów autobusowych.
21 samorządów
30 sierpnia wojewoda lubelski Przemysław Czarnek wręczyłprzedstawicielom 21 samorządów promesy na dofinasowanie przewozów.
-„Z tego rozwiązania skorzystaliśmy jako województwolubelskie dobrze. W ramach tego programu powstaje, dzięki Państwazaangażowaniu, 3300 km nowych tras komunikacyjnych w woj. lubelskim” -powiedział. Dodał, że pod względem długości tras region jest w pierwszej piątcewojewództw, które wprowadziły ten pierwszy etap realizacji ustawy.
Przypomniał, że organizacja zbiorowego transportupublicznego leży w gestii samorządów, a Fundusz rozwoju przewozów autobusowychpowstał z myślą o wspieraniu samorządów w uruchamianiu połączeń lokalnych tam,gdzie ich brakuje, ponieważ zostały zlikwidowane.
-„Mamy świadomość tego, że organizowanie publicznegotransportu zbiorowego przy pomocy – w zdecydowanej większości przypadków -prywatnych przewoźników zawsze będzie ograniczone kwestią dochodowości, bo niktnie będzie wymagał do przedsiębiorcy działalności charytatywnej” –powiedział Czarnek. Dodał, że istotą prowadzenia działalności gospodarczej jestdziałalność zarobkowa, a nie charytatywna.
PKS Ryki z kasą
Dopłata z Funduszu ustalona została w kwocie nie wyższej niż1 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej, przyczym udział organizatora, czyli samorządu, wynosić ma co najmniej 10 proc.kosztów.
Promesy na dopłaty do przewozów odebrali w piątekprzedstawiciele 12 gmin, ośmiu powiatów i samorządu województwa lubelskiego.Łączna kwota planowanej dopłaty to prawie 968 tys. zł. Dopłaty dotyczą 104nowych linii przewozowych i obejmują blisko 968 tys. wozokilometrów, na okresczterech miesięcy.
32 nowe linie, o łącznej długości 860 km, uruchomi gminaRyki, w porozumieniu z ościennymi gminami. Na ten cel otrzymała blisko 145 tys.zł dopłaty. Przewozy mają być realizowane w granicach powiatu ryckiego.
-„Tobędą linie, które będą prowadziły do praktycznie wszystkich gmin i miejscowościw naszym powiecie. Będą przede wszystkim przewoziły młodzież do szkół średnichdo Dęblina i do Ryk, ale też do urzędów, administracji, do szpitala” -powiedział burmistrz Ryk Jarosław Żaczek.
Przewozy będzie realizować PKS Ryki.
-„Trzy lata temuzdecydowaliśmy się odkupić część upadłego przedsiębiorstwa PKS Puławy i przezte trzy lata, z trudnościami i kłopotami, ale utrzymujemy ten transportzbiorowy” – powiedział burmistrz Ryk.
Jak podkreślił, Fundusz rozwoju przewozów autobusowych dajenowe możliwości. „Będzie to niewątpliwa pomoc przede wszystkim dla pasażerów,bo jeszcze wiele osób chce i często musi korzystać z transportu zbiorowego, alerównież duża pomoc finansowa dla przedsiębiorstwa, które ten transportrealizuje” – zaznaczył Żaczek.
Komunikacyjny pilotaż
W powiecie bialskim uruchomione zostaną trzy nowe linie ołącznej długości 98 km, które połączą różne miejscowości – m.in. Kodeń, Janów Podlaski,Drelów, Aleksandrówkę, Strzakły, Międzyrzec Podlaski. Będą umożliwiały dojazd zmałych miejscowości do miast i siedzib gmin.
Wicestarosta bialski Janusz Skólimowski powiedziałdziennikarzom, że przewidywany koszt uruchomienia tych linii to 89 tys. zł, akwota otrzymanej dotacji to ponad 20 tys. zł. „Trzeba pamiętać, żedofinansowanie jest do deficytu. Jeśli linia jest nierentowna, to my jakosamorząd i państwo dokładamy do tego” – tłumaczył.
Jak zaznaczył, jest to „swego rodzaju pilotaż”. „Pierwszeumowy są podpisywane na cztery miesiące, ale będziemy analizowali, jakimzainteresowaniem się to cieszy. Przewidujemy, że później w miarę zgłaszanianowych potrzeb, będziemy też uruchamiali nowe połącznia” – powiedziałSkólimowski.
„Każdy przewoźnik liczy i oczekuje rentownych linii. Są więctakie miejsca, gdzie ludzie są wykluczeni, poruszają się własnymi środkamitransportu, ale powinni mieć dostęp do tej publicznej komunikacji” – dodał.
W tym roku do rozdysponowania w województwie lubelskim nadopłaty do zadań dotyczących przewozów autobusowych ze środków Funduszu rozwojuprzewozów autobusowych jest ponad 24 mln zł.
1400 linii
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował wczwartek, że od 1 września pojawi się w całej Polsce prawie 1400 linii autobusowych.
Z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej dofinansowywane będzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych niefunkcjonujących od conajmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa oświadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostaniezawarta po jej wejściu w życie. Fundusz ma przywrócić połączenia autobusowe,które zostały zlikwidowane z powodu deficytu, kiedy przychody z biletów byłyniższe niż koszty utrzymywania tych linii.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentemjest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych wumowie z jego dysponentem będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.(PAP)
„