Lubelskie trolejbusowe podstacje w nowym wydaniu
infobus
13.09.2012 22:52
Lubelskie trolejbusowe podstacje w nowym wydaniu
Gdyby nie unijne pieniądze być może nadal przypominałyby pomieszczenia z minionej epoki, a pracujący tam ludzie borykaliby się z wieloma trudnościami. Teraz to zupełnie inna technologia, która bez problemu radzi sobie z wyzwaniami XXI w. Mowa o trzech podstacjach prostownikowych zasilających trakcję trolejbusową w Lublinie. Właśnie zakończyła się ich modernizacja. Objęła one podstacje przy ul. Szczerbowskiego, Garbarskiej i Kraśnickiej. Dodatkowo w pomieszczeniach przy ul. Szczerbowskiego utworzono Centrum Dyspozycji Mocy –tzw. Centrum Sterowania Podstacjami, które umożliwia zdalne sterowanie urządzeniami zasilającymi trakcję trolejbusową. Wymienione zostały stare, wyeksploatowane urządzenia na nowe, a budynki zostały gruntownie odnowione.
Standard oraz warunki pracy operatorów podstacji prostownikowych uległy diametralnej zmianie. Po modernizacji oraz utworzeniu Centrum Sterowania Podstacjami jeden pracownik jest w stanie sprawować nadzór nad zasilaniem całej istniejącej sieci trolejbusowej w Lublinie. Przy starych urządzeniach każda z podstacji wymagała ciągłych napraw i konserwacji, co w połączeniu z urządzeniami pochodzącymi z lat 70-tych stwarzało problemy z podstawowymi częściami zamiennymi.
Modernizacja była możliwa dzięki funduszom z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013. MPK w Lublinie pozyskało na ten cel z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ponad 26 mln zł. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 60 mln zł i obejmuje również wymianę taboru trolejbusowego –zakup 30 szt. nowych trolejbusów. Prace przy modernizacji rozpoczęły się w czerwcu 2011 r. i zgodnie z harmonogramem zakończyły z początkiem września br. Roboty prowadziło konsorcjum: Lider – ZUE S. A. z Krakowa oraz Partner –Elektrobudowa S. A. z siedzibą w Katowicach.
Dodajmy, że modernizując infrastrukturę Lublin przygotowuje się do odebrania kolejnej partii nowoczesnych trolejbusów. 31 lipca br. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie podpisał umowę z firmą Solaris Bus&Coach. Oznacza to, że już w przyszłym roku do Lublina przyjedzie 20 nowoczesnych Trollino 12, dofinansowanych tym razem z RPO. –„Trolejbusy będą wyposażone w dodatkowy napęd (silnik spalinowy), który pozwoli im pokonywać odcinki tras niewyposażone w trakcję trolejbusową –tłumaczy Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM Lublin. – Dostawa trolejbusów odbywać się będzie w dwóch transzach. Pierwsza partia, osiem trolejbusów zostanie dostarczona z początkiem września 2013 roku. Kolejnych 12 trolejbusów przyjedzie do Lublina maksymalnie do końca kwietnia 2014 roku. Zakup taboru jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 –2013, Działanie: III.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego.