Lubelskie koncesje na przewozy autobusowe
Po kujawsko-pomorskim już drugiewojewództwo przystępuje do organizacji własnej komunikacjiautobusowej. Jest kilka niewiadomych, więc omawiamy to, co udałosię ustalić.
1 kwietnia br. w DziennikuUrzędowym Unii Europejskiej opublikowano łącznie 8 wstępnychogłoszeń informacyjnych o zamiarze udzielenia koncesji naświadczenie usług autobusowych o charakterze użytecznościpublicznej. Plany ogłosiło województwo lubelskie. W efekcie mamyjasny sygnał, że przystąpiono do realizacji kolejnych postanowieńwojewódzkiego planu transportowego oraz dostosowywanie do wymogówprzepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Przypomnijmy,że od 1 stycznia 2017 r. za operatora publicznego transportuzbiorowego będzie mógł być uznany tylko taki przewoźnik, któryposiada umowę z organizatorem przewozów na świadczenie usług ocharakterze użyteczności publicznej. Poniżej przedstawiamy tabelę,w której ukazane są szczegóły połączeń objętych wspomnianymiogłoszeniami. Województwo planuje, że wybrani koncesjonariuszerozpoczną realizację zadań od 1 stycznia 2017 r. Początekprocedur mających skutkować udzieleniem koncesji wstępnie lubelscysamorządowcy założyli na połowę kwietnia przyszłego roku.
Jak już na początku wspomnieliśmywybrani operatorzy będą mieli status koncesjonariuszy. Wobec tegopodstawą prawną do udzielenia zamówień będą przepisy ustawy okoncesji na roboty budowlane i usługi. Do tej pory zdaje się,że nie dokonywano wyboru przewoźników w tym szczególnym trybie. Ztego płynie jeden bardzo ważny wniosek. Mianowicie, że zawarteumowy będą miały charakter kontraktów netto. Rozwiązanie toznane już choćby z kontraktowania kolejowych przewozówpasażerskich jest bardzo korzystne z punktu widzenia organizatora.Po pierwsze oznacza możliwość zmniejszenia wysokości rekompensatydla przewoźnika oraz utrzymania jej na stałym poziomie. W efekcieograniczona jest skala kontroli jakości usług, a także samoperator jest zainteresowany podnoszeniem standardów przewozów.Niestety wiążą się z tym dwa zagrożenia, które nie występująw umowach typu netto. Po pierwsze ryzyko przychodowe w dużej częścijest przerzucone na operatora. Po drugie może to być znaczącaprzeszkoda w integracji systemów taryfowych. W efekcie, jeśliwojewództwo dokona wyboru kilku koncesjonariuszy mogą wystąpićtrudności przy konstrukcji wspólnego biletu oraz wzajemnychrozliczeń z tego tytułu pomiędzy przewoźnikami. Zobaczymy jaksamorządowcy rozstrzygną tą zagwozdkę kiedy tylko rozpoczną sięprocedury udzielenia koncesji.
Tymczasem znowu wracamy do planutransportowego województwa. W dokumencie znajdujemy informację, żezakładana roczna praca przewozowa na wszystkich liniach autobusowychwyniesie nieco ponad 10,7 mln wzkm, co powinno kosztować ok. 41,76mln zł w 2017 r. Przy prognozowanym pokryciu ze sprzedaży biletówna poziomie ok. 41 % zakładana rekompensata do wzkm dla operatora wpierwszym roku funkcjonowania systemu powinna wynosić 2,30 zł.Warunki waloryzacji tej stawki nie są nam jeszcze znane. Należyjednak przyjąć, że będzie to się odbywało na zasadach, któredo tej pory wypracowano w różnych zamówieniach na usługiprzewozów o charakterze użyteczności publicznej. O pojazdach,jakie będą wymagane od operatorów ciężko cokolwiekkonstruktywnego powiedzieć. I w tym wypadku musimy się posiłkowaćzaleceniami planu transportowego.Te mówią pokrótce, żenajodpowiedniejszy będzie tabor rozumiany jako szeroko dostępny iprzyjazny dla podróżnych. Czyli powinny być to autobusyklimatyzowane, wyposażone w miękkie, ergonomiczne fotele,informację pasażerską opartą o tablice świetlne oraz głosowezapowiedzi przystanków. Ponadto preferowane byłoby malowanie ich wschemat nawiązujący do marki województwa lubelskiego. Mowa omalaturze znanej z pociągów typu EN57AL czy SA134, którymi jużdysponuje samorząd wojewódzki. Dodatkowo plan transportowy linie512, 516, 556, 557, 561, 566, 571 i 573 wskazuje jako dedykowane doobsługi pojazdami niskopodłogowymi. Wspomniane czynności, którepodjęło województwo należy ocenić jako zdecydowane i mimowszystko dobrze rokujące na przyszłość. Kładą oczywiście podznakiem zapytania dalszy byt spółek wydzielonych z dawnego PKSWschód. Dokładnie ich sytuację omówił lokalny Dziennik Wschodni2 kwietnia br. TUTAJ .Czy będzie to miało jakiś wpływ na plany województwa? Tylkoobserwacja dalszego obrotu spraw da nam odpowiedź na to pytanie.