Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Lubelskie Autosany zasilane słońcem w komplecie

infobus
15.05.2017 14:34

W marcu 2017 r. spółka MPK Lublin zakończyła proces uzbrajania wszystkich swoichniskopodłogowych autobusów miejskich Autosan Sancity 12LF w kolejne systemy fotowoltaiczne, którezgodnie z przetargiem dostarczyła firma In-Lab.

W ramach tegorocznej akcji, solarne systemy zamontowanyzostały na 53 pojazdach a moc znamionowa każdego z nich to 1,35 kWp. Inwestycjazostała zrealizowana przy udziale środków pochodzących z Wojewódzkiego FunduszuOchrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie. Łączna wartość projektuwyniosła ok. 1,6 mln. zł. Ich dostawcą – w ramach przetargu – została firmaIn-Lab, która przeprowadziła już instalację swojego systemu SUN-BUS na prawie300 pojazdach komunikacji miejskiej, także zagranicą.

Lublin po stronie słońca

-„W ostatnim czasie w naszej spółce często dochodziło dosytuacji, w których pojazdy będące na linii, po dłuższym postoju na przystankukońcowym, nie były w stanie kontynuować jazdy z powodu rozładowanychakumulatorów. W takim wypadku wysyłane były służby techniczne których zadaniembyło usunięcie awarii celem umożliwienia pojazdom kontynuowania jazdy –powiedział Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

Na chwilę obecną MPK Lublin zainstalowała na swoichpojazdach ponad 100 systemów fotowoltaicznych.

-„W okresie eksploatacji pojazdów, na których system zostałzainstalowany, zaobserwowano zmniejszenie zużycia paliwa oraz wydłużenieżywotności akumulatorów instalacji 24V – dodał prezes MPK. – Co istotne,dodatkowo wyeliminowany został problem nadmiernego rozładowania akumulatorów wczasie postoju, co w konsekwencji doprowadzało do ich uszkodzenia i koniecznościwymiany na nowe. Odnotowano także całkowite wyeliminowanie wyjazdów służbtechnicznych na naprawy pojazdów w związku z awarią systemów zasilaniaelektrycznego.”

Dlaczego Autosan?

Oczywiście wybór typu pojazdu w których system SUN-BUSzostał zainstalowany nie był przypadkowy. Pojazdy te z uwagi na mnogośćzainstalowanych w nich urządzeń elektronicznych sprawiały spółce dużo problemówz utrzymaniem ich w odpowiedniej gotowości technicznej. Warto tu zaznaczyć, iżna obecnym etapie rozwoju transportu miejskiego ukształtował się już pewientypowy zakres wyposażenia autobusów w urządzenia, które z jednej strony służąbezpośrednio pasażerom, a z drugiej kierowcom i operatorom.

Wśród tych urządzeń i systemów możemy wymienić:

• automaty dosprzedaży biletów;

• urządzeniasystemu klimatyzacji całego wnętrza pojazdu;

• systemotwierania drzwi przez pasażerów (tzw. „ciepłe guziki”);

• urządzeniasygnalizacyjne dla pasażerów (przyciski „stop”);

• kasowniki biletówpapierowych (wraz ze sterownikiem / komputerem pokładowym);

• urządzeniasystemu pobierania opłat za pomocą karty elektronicznej;

• urządzeniasystemu informacji wizualnej dla pasażerów;

• monitoryinformacyjno-reklamowe wewnątrz pojazdów;

• urządzeniasystemu zapowiadania głosowego przystanków, emitującego wewnątrz pojazdupoprzez głośniki komunikaty głosowe o bieżącym i następnym przystanku;

• urządzeniasystemu monitoringu wnętrza;

• systemyzliczania pasażerów (tzw. „bramki liczące”);

• tzw. hot-spotyczyli nadajniki wi-fi, zapewniające pasażerom bezprzewodowy dostęp do sieciinternetowej.

Słońca pomaga technologii

Zaawansowanie technologiczne tych produktów rodzi jednakokreślone trudności, a mianowicie znaczne zwiększenie zużycia energii elektrycznejw autobusach. Naturalnym remedium dla powyższego jest system technologiifotowoltaicznej, w którym promieniowanie słoneczne jest bezpośrednioprzetwarzane na energię elektryczną. Proces wytwarzania energii odbywa się tubez zanieczyszczeń, hałasu i niekorzystnych czynników dla środowiskanaturalnego. System fotowoltaiczny pozwala pokryć znacząco zapotrzebowanieautobusu na energię elektryczną.

W wyniku zastąpienia ok. 25% energii elektrycznejgenerowanej ze spalania oleju napędowego w silniku, darmową energią słoneczną,możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazdy nawet do 5%.

Dodatkowymi korzyściami z instalacji systemu jestograniczenie zużycia paliwa przez pojazdy pogotowia technicznego, które wprzypadku awarii systemów zasilania w autobusach są często wysyłane do ichusuwania.