Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Lubelski falstart z przetargami na linie

infobus
24.03.2010 21:05
Na przełomie sierpnia i września 2009 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie ogłosił cztery przetargi na „świadczenie usługi przewozu regularnego w ramach lokalnego transportu zbiorowego na liniach autobusowych w komunikacji miejskiej”. Do dzisiaj rozstrzygnięto zaledwie jeden z nich, drugi został unieważniony a los dwóch kolejnych będzie zależał od stanowiska, jakie Krajowa Izba Odwoławcza zajmie wobec protestów zgłoszonych przez uczestników przetargów. Lubelski Zarząd Transportu Miejskiego został powołany do życia 1 stycznia 2009 roku a jego dyrektorem został Lech Pudło. Zadania zarządu określone przez uchwałę Rady Miasta są typowe dla tego rodzaju instytucji. ZTM ma uporządkować transport w Lublinie, koordynować rozkłady jazdy, dystrybuować bilety i kontrolować jakość usług świadczonych przez przewoźników. Logiczna konsekwencją podjęcia decyzji o powołaniu Zarządu było ogłoszenie czterech przetargów na obsługę linii autobusowych. Zwycięzcy mają świadczyć usługi dla mieszkańców Lublina przez cztery lata. Organizator wyodrębnił następujące zadania:
1. 2009/S 161-234190    ZTM.DZ.381-1/09           na 1 874 000 wozokilometrów, zrealizowanych przez 8 co najmniej 11-metrowych autobusów niskopodłogowych lub w części z obniżoną podłogą
2. 2009/S 175-252521    ZTM.DZ.381-1-2/09       na 2 657 000 wozokilometrów, zrealizowanych przez 12 co najmniej 11-metrowych autobusów niskopodłogowych lub w części z obniżoną podłogą
3. 2009/S 176-253947    ZTM.DZ.381-1-3/09       na 4 386 000 wozokilometrów, zrealizowanych przez 13 co najmniej 11-metrowych autobusów niskopodłogowych lub w części z obniżoną podłogą oraz 4 co najmniej 17-metrowe autobusy niskopodłogowe lub w części z obniżoną podłogą
4. 2009/S 176-253946    ZTM.DZ.381-1-4/09       na 3 090 280 wozokilometrów, zrealizowanych przez 9 co najmniej 11-metrowych autobusów niskopodłogowych lub w części z obniżoną podłogą oraz 3 co najmniej 7-metrowe autobusy niskopodłogowe lub w części z obniżoną podłogą
Wymagania techniczne określone w załącznikach do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia nie były wygórowane. Zamawiający żądał, aby były to pojazdy spełniające normę czystości spalin na poziomie EURO 2, co więcej, dopuszczał okres przejściowy, w którym zwycięzca przetargu mógłby świadczyć usługi ograniczoną liczbą pojazdów niespełniających wymogów EURO 2. W ten sposób potencjalni oferenci dostali jasny przekaz: liczy się wyłącznie cena, nie warto inwestować w ochronę środowiska. W praktyce oznacza to, że na ulice Lublina mogą wyjechać autobusy eksploatowane od 1996-1997 roku.
Teoretycznie zwycięzcy przetargu mogą świadczyć usługi pojazdami o wyższym standardzie, choćby i EURO5, ale jest to sprzeczne z rachunkiem ekonomicznym a więc mało prawdopodobne. Z punktu widzenia przewoźnika liczy się przede wszystkim zwiększenie rentowności przedsięwzięcia, na przykład przez ograniczenie kosztów prowadzenia działalności. Jeśli można ograniczyć inwestycje kupując tanie, choć leciwe pojazdy to zakup albo leasing nowych czy stosunkowo młodych autobusów jest zbędnym kosztem. Podejście ZTM Lublin jest zaskakujące zwłaszcza w kontekście listy zadań, które ma realizować. W punkcie 11 zapisano „podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego”. Cóż…
Wielka piątka
Do przetargów stanęło pięciu oferentów:
– Autobusowe Konsorcjum Lubelskie A. Motyl i wspólnicy Sp. j. w przetargach 1, 2, 3, 4;
– Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. w przetargach 1, 2, 3, 4;
– Konsorcjum Autobusowe EURO (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Międzygminna Spółka z o.o. ze Świerklańca, SED-BAZ Sp. z o.o. z Czeladzi, TRANSPOR Benedykt Nowak z Nowego Chechła, Przedsiębiorstwo Usług Pasażerskich Komunikacja Miejska z Czeladzi) w przetargu 3,
– Konsorcjum Komunikacji Autobusowej (Usługi Przewozowe “IREX”Ireneusz Kozieł z Sosnowca i “METEOR”Sp. z o.o. z Jaworzna) w przetargach 1, 4
– Warbus Sp. z o.o. w przetargach 1, 2, 4
Poniżej złożone oferty:
Lp.
Oferent
Przetarg 1
linie 5, 13, 22, 29, 44, 45
Przetarg 2
linie 6, 18, 21, 39
Przetarg 3
linie 9,17,26,47, 57
Przetarg 4
linie 10, 31, 34 i 74
1
Autobusowe Konsorcjum Lubelskie A. Motyl i wspólnicy Sp. j.
Oferta odrzucona
13 617 922,10 zł
23 494 567,80 zł
15 555 400,20 zł
2
Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o.
10 928 231,00 zł
16 205 043,00 zł
27 822 289,80 zł
18 085 741,34 zł
3
Konsorcjum Autobusowe EURO
Oferta odrzucona
4
Konsorcjum Komunikacji Autobusowej
9 965 744,60 zł
Oferta odrzucona
5
Warbus Sp. z o.o.
Oferta odrzucona
15 266 856,30 zł
Oferta odrzucona
Po otwarciu ofert, wokół przetargu powstała dość nieprzyjemna atmosfera. Na łamach gazet oraz na forach internetowych pojawiły się wątpliwości co do wymagań stawianych autobusom, sugerowano, że ZTM faworyzuje niektórych przewoźników. Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia jednak, że przetargi były przeprowadzone zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, a wszyscy oferenci byli traktowani jednakowo. Generalnie powstało spore zamieszanie, które trwa do dzisiaj. Aktualnie sytuacja wygląda następująco:
1. 24 lutego 2010 ZTM Lublin podpisał umowę ze zwycięzcą pierwszego przetargu: Konsorcjum Komunikacji Autobusowej. Autobusy tej firmy mają się pojawić na ulicach Lublina 1 maja.
2. Przetarg drugi został oprotestowany przez Warbus, sprawą zajmuje się Krajowa Izba Odwoławcza
3. Przetarg trzeci został unieważniony w wyniku uznania w całości protestu złożonego przez Dolnośląskie Linie Autobusowe. Okazało się, że cena zaproponowana przez Autobusowe Konsorcjum Lubelskie przewyższa kwotę, którą ZTM może przeznaczyć na zakup usług.
4. Przetarg czwarty oprotestowany przez Dolnośląskie Linie Autobusowe, sprawa czeka na rozstrzygnięcie przez KIO.
Można przypuszczać, że na wynik postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą trzeba będzie jeszcze poczekać. Do tego czasu unormowana zostanie sytuacja na zaledwie sześciu liniach z dziewiętnastu podlegających procedurze przetargowej. To kiepski wynik. Oby się okazało, że po trudnych początkach Zarząd Transportu Miejskiego złapie wiatr w żagle i kolejne zadania będzie realizował sprawniej i z lepszymi wynikami.