Lubelski autobus wodorowy Solarisa tankuje … Arthur Bus. Tymczasowo
1 września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie poinformowało o wyborze dostawcy wodoru dla pierwszego autobusu wodorowego, który we wrześniu wyjechał na ulice miasta.
Wcześniej informowaliśmy w InfoBusie, że firma Solaris przekazała do Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie pierwszy autobus wodorowy. Tymczasowo tankuje go firma Arthur Bus, która także starała się o lubelski kontrakt na dostawę jednego wodorowca. Docelowo wodór ma być tankowany na stacji na terenie zajezdni MPK, którą buduje … PAK-PCE Stacje H2 (Grupa Polsat). To oznacza wodorową współpracę ponad podziałami. W Lublinie.
Z trailera Arthur Busa
MPK Lublin do czasu wybudowania stacji tankowania wodoru przez ZE PAK na terenie zajezdni przy ul. Grygowej, korzysta z mobilnych dostaw H2 z tzw. butlowozu / trailera. W ramach przeprowadzonego postępowania do tego zadania wybrano firmę Arthur Bus, natomiast nie podano ceny zakupionego wodoru. Czyżby nie było się czym chwalić?
Umowa obowiązuje od 1 września do 31 grudnia br. i obejmuje dostawy łącznie ok. 1280 kg wodoru. Miejska spółka zakłada, że w każdym miesiącu autobus będzie tankowany do 20 razy w ilości jednorazowej około 16-20 kg wodoru.
Spółka wymaga, by dostarczony wodór miał czystość co najmniej 99,97% i spełniał jedną z norm: SAE J2719_201511, ISO 14687-1:1999/71.100.20, GB/T 37244-2018 lub PN-EN 17124:2019-01.
Według wyliczeń ZTM-u przejechanie jednego kilometra będzie kosztować około 5 złotych.
Od 1 września
Lubelski Solaris Urbino 12 hydrogen kursuje na liniach nr: 3, 50 i 47 od 1 września. Pojazd jest klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Autobus na pokład może zabrać 85 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojemność zbiornika na paliwo wodorowe to 1560 l, a zasięg na pełnym tankowaniu ok. 300 km. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi również mobilna ładowarka o mocy 20 kW przeznaczona do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Wartość pojazdu to ponad 3,7 mln zł brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Autobus wodorowy będzie kursował na różnych liniach i trasach, by móc sprawdzać go w zmiennych warunkach drogowych. Jego głównymi zaletami są m.in.: krótki czas tankowania, duży zasięg, zerowa emisyjność spalin do atmosfery oraz cichy tryb pracy – zapowiedział Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną. Wodór jest zatem wyjątkowo efektywnym nośnikiem energii, a efektem spalania zielonego wodoru jest wyłącznie woda.
By zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym powstanie zewnętrzna stacja tankowania wodorem, która będzie sąsiadować z zajezdnią przy ul. Grygowej. Do końca czerwca 2024 r. zbuduje ją spółka PAK-PCE Stacje H2. To efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru.
Co dalej?
Lubelska flota miejskich autobusów ma szansę powiększyć się o kolejne pojazdy wodorowe. Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. W nowej perspektywie unijnej Miasto również przewiduje dalszy rozwój elektromobilności – w planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych.
Wyjazd autobusu wodorowego na ulice miasta to nie jedyna nowość w funkcjonowaniu lubelskiej komunikacji miejskiej. Od września prąd zasilający lubelskie trolejbusy oraz autobusy elektryczne będzie w całości pochodził z odnawialnych źródeł energii.
-„Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Przyszłość transportu publicznego w coraz większym stopniu opiera się na odnawialnych źródłach energii i zmianach w stronę zrównoważonego rozwoju miast. Lublin już dziś spełnia ustawowy wymóg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej takie pojazdy stanowią ponad 34% – pasażerów wozi 40 autobusów elektrycznych oraz 100 trolejbusów, a od dzisiaj również autobus wodorowy. Zasilanie pojazdów zieloną energią to kolejny element funkcjonowania tych ekologicznych środków transportu – mówi Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.