Lotniskowe Solarisy dla Rygi
infobus
29.01.2008 10:14
Lotniskowe Solarisy dla Rygi
Jeszcze w grudniu 2007 roku na lotnisko w Rydze trafiły cztery nowe autobusy Solaris Urbino 12. Jest to o tyle istotna informacja ponieważ różnią się one od dotychczas dostarczonych Solarisów, przeznaczonych do obsługi płyt lotnisk m.in. w Warszawie i Ostrawie, gdzie w 2007 roku przekazano łącznie 3 sztuki Urbino 15.
Dotychczas produkowane przez Solaris Bus&Coach autobusy z przeznaczeniem na lotniska posiadały nieznacznie zmienione wnętrze w stosunku do standardowych autobusów miejskich. Charakteryzowały się one przede wszystkim mniejszą ilością siedzeń oraz dodatkowymi półkami na bagaż podręczny, a z zewnątrz wyróżniały je dodatkowo montowane na dachu lampy błyskowe koloru pomarańczowego.
Specjalne fabryczne autobusy lotniskowe widywane na praktycznie każdym większym lotnisku charakteryzują się jednak jeszcze czymś innym. Przede wszystkim posiadają dodatkowo drzwi pasażerskie umieszczone po lewej stronie pojazdu. Różnią się one również dużo większą szerokością, nie dopuszczaną w ruchu na drogach publicznych. Niestety mimo tak licznych zalet mają one również jedną poważną wadę – są bardzo drogie i nie każde lotnisko może sobie pozwolić na ich zakup.
Wychodząc naprzeciw takim klientom Solaris Bus&Coach wprowadził do produkcji autobus lotniskowy w niczym nie ustępujący „szerszym”konkurentom. Bazuje on na standardowym modelu Urbino 12 jednak w odróżnieniu do niego posiada dodatkowo zamontowane dwie pary drzwi dwuskrzydłowych z lewej strony, zlokalizowanych pomiędzy osią przednią a mostem napędowym. W związku z tym stanowisko dla wózków inwalidzkich przeniesiono na prawą stronę przed drugie drzwi. Zgodnie z życzeniem klienta, po lewej stronie przy drzwiach zlokalizowano dodatkowo półki na bagaże. We wnętrzu zamontowano tylko 20 siedzeń pasażerskich firmy STER.
Po otwarciu którychkolwiek drzwi pasażerskich cały autobus opuszcza się na podobnej zasadzie jak przyklęk prawej strony stosowany w komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia wejście i opuszczenie pojazdu na płycie lotniska.
By zapewnić odpowiednią ilość paliwa, umożliwiającą jak najdłuższą pracę bez dodatkowego tankowania, zamontowano dwa zbiorniki zlokalizowane przed tylnym mostem o łącznej pojemności 250 l. Zbiornik AD-BLUE o standardowej pojemności 40 l został umieszczony po prawej stronie za przednią osią.
Zgodnie z obowiązującymi normami autobusy wyposażono w silniki DAF PE 183 o mocy 183 kw / 249 KM współpracujące z automatycznymi skrzyniami VOITH D854.5.
Opcjonalnie istnieje możliwość zamontowania klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, jednak w przypadku klienta z Rygi takie rozwiązanie nie jest potrzebne.
Z całą pewnością nowe Urbino 12 będzie doskonałą ofertą przede wszystkim dla mniejszych lotnisk, które nie mogą sobie pozwolić na zakup drogich specjalistycznych autobusów lotniskowych. Miejmy nadzieję, że już niedługo na zakup tego typu autobusów zdecydują się również polskie lotniska.