Lotniskowe autobusy z nową stylistyką GZM
Wracamy do wtorkowego startu flagowego projektu GZM, czyli autobusowychlinii na lotnisko w Pyrzowicach. Nowe BMC i Solarisy mają nowe barwy, które w przyszłościbędą obowiązywały w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
System identyfikacji wizualnej, który możemy zobaczyć nanowych autobusach, przygotowała dla GZM pracownia Atelier Szewski PawełMiszewski. Logiem Metropolii jest prosta litera M przedstawiona z dodatkowymkształtem mogącym kojarzyć się z sercem czy matematycznym znakiem większości.
-„Celem i zamierzeniem było to, by elementy tworzące logotypMetropolii – przekształcały się, zmieniały, układały w nowe piktogramy,symbole, ikony” – wskazał autor, Paweł Miszewski. – „Chciałem przedstawićewolucję tej strzelistej litery +M+ z akcentem znajdującym się nad nią” -dodał.
W księdze znaku opisano m.in. kolory, którymi będzieposługiwała się GZM. To fuksja, żółć i granat, które otrzymały nazwy: FuksjaMetropolii, Słońce Metropolii oraz Metroblue. Według Miszewskiego fuksja, jakokolor podstawowy, symbolizuje otwartość i nową wartość, jaką wnosi utworzenieMetropolii, natomiast dwa pozostałe kolory syntezują barwy heraldyczne obumetropolitalnych regionów.
Autobusowa premiera
Księga znaku to także różne warianty wykorzystania metropolitalnejidentyfikacji w przestrzeni publicznej. Pierwsze jej elementy możemy dostrzec wgrafice umieszczonej na autobusach czterech linii ekspresowych na lotniskoKatowice, które Metropolia uruchamia 13 listopada br.
-„Nowoczesna, oryginalna, tworząca nowy język projektowy,zrywająca ze stereotypami, integrująca wszystkie gminy i miasta tworząceMetropolię. Myślę, że w tych kilku słowach można opisać księgę znakuGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” – podsumował cytowany przewodniczącyzarządu GZM Kazimierz Karolczak.
-„Chcieliśmy, żeby identyfikacja wizualnaGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii była odważna, wyrazista, nietuzinkowa,ponadstandardowa, o unikalnym designie, idealnie pasująca do nowych mediów” -dodał Karolczak.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najbardziej rozbudowaną częścią księgi znaku jestprezentacja ikon, odnoszących się do wszystkich 41 miast i gmin GZM. Stworzonoje w oparciu o powtarzalny akcent, występujący w logo – przypominają elementy zpopularnej grze tetris. W ten sposób odwzorowano m.in. dwie wieże zeŚwiętochłowic, ratusz z Siemianowic Śląskich, pomnik Kiepury z Sosnowca, Spodekz Katowic, symbol lotniska z Ożarowic czy Żyrafę z Tychów i Radiostację zGliwic.
Historia metropolitarnego logo
Wcześniej w materiałach graficznych GZM posługiwała sięróżnymi wzorami zapisu swej nazwy. Podczas tegorocznego Europejskiego KongresuGospodarczego w Katowicach w maju br. reklamowała się dużą pomarańczową literą”M”, w którą wpisano białymi wersalikami pełną nazwę”Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia”. Przedstawiciele Metropoliiakcentowali jednak, że było to rozwiązanie tymczasowe.
W końcu czerwca zarząd GZM ogłosił konkurs na”opracowanie projektu logotypu, który stanie się podstawą systemuidentyfikacji wizualnej”. Deklarowano wówczas wolę, by logo kojarzyło sięm.in. ze współpracą, nowoczesnością, ideą smart city, a także pokazywałopotencjał gospodarczy i intelektualny Metropolii.
Konkurs podzielono na dwa etapy. Do pierwszego z nichwpłynęło ponad 140 zgłoszeń. Ostateczny wybór nastąpił spośród propozycji,które zgłosili: Zofia Konarska PARA-BUCH, Walk with David, Wojciech Janicki,zespół wespół oraz Atelier Szeski Paweł Miszewski. Każdy z finalistów otrzymałpo 3 tys. zł nagrody. Zwycięzca dostał dodatkowe 17 tys. zł oraz propozycjęprzygotowania księgi znaku i systemu identyfikacji wizualnej GZM.(PAP)
„