Londyn z największą flotą elektrobusów w Europie!
9 września na londyńskich ulicach pojawiło się aż 51 nowychautobusów elektrycznych BYD-ADL Enviro200EV , które trafiły na linie 507 i 521.To pierwszy efekt mariażu brytyjskiej marki ADL z chińskim BYD.
Tym samym stolica Anglii przejęła odamsterdamskiego lotniska Schiphol tytuł największej floty autobusówelektrycznych w Europie. To jednak nie koniec. Do końca 2016 r. w stolicyAnglii pojawią się jeszcze 22 egzemplarze i wówczas Londyn będzie mógłpochwalić się taborem liczącym aż 73 elektrobusów. Jak szybko obliczyliurzędnicy ? dzięki temu posunięciu Londyn zaoszczędzić 700 ton emisji CO2rocznie.
Mówią VIPy
Jak powiedział burmistrz miasta Sadiq Khan: -?To ważne, żeinwestujemy technologię, która pozowali nam oczyścić toksyczne powietrze izrobimy wszystko, aby zapobiec tysiącom zgonów rocznie, które powstają z tego powodu. Mamy kompleksowy planpoprawy naszego powietrza, a transformacja londyńskiego taboru autobusowegoodgrywa tutaj kluczową rolę. Te dwie pierwsze elektryczne linie autobusowe wsercu Londynu to kolejny krok w kierunku wycofania tradycyjnych autobusówdiesla z naszych dróg. Przyniesie to rozległe korzyści w zakresie jakościpowietrza i zapewni nam pozycję prawdziwego światowego lidera w zakresietechnologii Low Emission Vehicle.?
Z kolei dyrektor zarządzający TfL Leon Daniels dodał:-?Teraz sieć transportowa w stolicy staje się naprawdę zielona, co oznaczalepszą jakość powietrza i lepsze podróże.?
W Londynie obecny był także Isbrand Ho, dyrektorzarządzający BYD Europe, który podkreślił: -?Dzisiejsze święto jestzwieńczeniem wielu lat ciężkiej pracy i cieszymy się, że tutaj, wraz z naszymipartnerami TfL, Go-Ahead i ADL, inaugurujemy start największej flotęelektrycznych autobusów w Europie. Jesteśmy dumni, że wcześniej ten tytuł miałolotnisko Schiphol Amsterdam z taborem 35naszych elektrobusów. To dla nas początek ofensywy na brytyjskim rynku ? mamyteraz w Wielkiej Brytanii specjalny zespół, nowe biuro, nowych przedstawicieli,a zaraz utworzymy w Londynie magazyn części zamiennych. Jesteśmy też wkontakcie z kilkoma potencjalnymi klientami i chcemy pomagać brytyjskimoperatorem w poprawie jakości powietrza.?
Zielony plan
Docelowo Londyn chce przekonwertować 300 szt. autobusówjednopokładowych (operujących w centrum Londynu) na pojazdy o zerowej emisji. Ito wszystko do 2020 r. Z kolei wszystkie pojazdy piętrowe z centrum (3100 szt.) do 2019 mają mieć napędhybrydowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Realizacja tego ambitnego planu właśnie się rozpoczęła. Londyńskaflota 51 elektrobusów BYD-ADL Enviro200EVskłada się z 12-metrowychpojazdów zbudowanych w Wielkiej Brytanii w ramach partnerstwa między BYD(podwozie znane z modelu K9 + akumulatory litowo żelazowo fosforanowe) i Alexander Dennis Limited (nadwozie z modeluEnviro200). Wszystkie egzemplarze obsługuje firma Go-Ahead London z bazą w Waterloo,która została przebudowana. Zainstalowano tutaj 43 stanowiska do nocnegoładowania, a dalszych 5 stanowisk jest usytuowanych w pobliżu zajezdni MandelaWay, gdzie stacjonuje 5 pojazdów. Wszystkie infrastrukturalne prace BYDzrealizował wspólnie z grupą energetyczną SSE.
Brytyjsko-chińskie elektrobusy są zabudowywane w zakładzieADL w Falkirk. Dzięki aluminiowej konstrukcji ich pojemność to 90 pasażerów, wtym 21 z na miejscach siedzących. Są one m.in. wyposażone w układ hamulcowy zmodułem rekuperacji oraz wszelkie udogodnienia dla pasażerów ? począwszy odładowania USB po wygodne, miękkie siedzenia. Pojazdy można na co dzień spotkaćna trasach 507 i 521, z których – według danych TfL – korzysta około 7 milionówpasażerów rocznie.
Mega rynek
W Wielkiej Brytanii, oprócz 51 autobusów obsługującychLondyn, eksploatowanych jest także pięć elektrycznych autobusów piętrowych ? także znapędami BYD, które obsługuje firma London Metroline, Jak zapowiada ADL, takiekonstrukcje również będą powstawać w Wielkiej Brytanii – w kooperacji z BYD.
Warto tutaj dodać, że brytyjski rynek wchłania najwięcejnowych autobusów rocznie. To świetny punkt do dalszej ekspansji. BYD doskonalezdaje sobie z tego sprawę, dlatego przez dwa lata producent testował na swójkoszt dwa elektryczne autobusy K9 w Londynie. Zdaniem producenta, sprawdzian ten wykazał ich wysoką niezawodność i możliwość operowania przez 16-godzin bezkonieczności ładowania. To ostatecznie przekonało Londyn, a przede wszystkimADL ? największego w Wielkiej Brytanii producenta autobusów – do współpracy z Chińczykami. A ta z kolei decyzja – naszym zdaniem – może mieć duży wpływ na przyszły obraz autobusowego rynku w całej Europie. I to już niebawem.
„