Londyn stawia na Euro 4
Zarząd Transportu Publicznego w Londynie (TfL – Transport for London) przypomina, że od 3 stycznia 2012 r. w Strefie Małej Emisji (Low Emission Zone: LEZ) wchodzą dwie istotne zmiany. Pierwsza zmiana dotyczyć będzie samochodów ciężarowych dużej ładowności (Heavy Goods Vehicles: HGVs), autobusów i autokarów, które już podlegają normom obowiązującym w Strefie Małej Emisji. Od 3 stycznia 2012 r. pojazdy te będą musiały być zgodne z normą Euro IV dla emisji cząstek stałych, aby wjeżdżać na teren Londynu bez konieczności uiszczania opłaty.
Druga zmiana dotyczyć będzie większych samochodów dostawczych, minibusów i innych pojazdów specjalistycznych, które po raz pierwszy zostaną objęte normami Strefy Małej Emisji od 3 stycznia 2012 r. Pojazdy te będą musiały być zgodne z normą Euro 3 dla cząstek stałych, aby wjeżdżać na teren Londynu bez konieczności uiszczania opłaty.
Wszystkie pojazdy objęte wymogami muszą zostać zarejestrowane w TfL, co daje gwarancje, że spełniają one nowe normy. Zdaniem Zarządu rejestracja jest łatwa i szybka. Dalsze informacje na ten temat można uzyskać na stronie www.tfl.gov.uk/lezlondon. Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie władz Londynu wskazują, że zanieczyszczenie atmosfery przyczynia się rocznie w przybliżeniu do 4267 przedwczesnych zgonów w Londynie, przy czym najbardziej narażone są dzieci, osoby w podeszłym wieku oraz osoby w złym stanie zdrowia. Transport for London szacuje, że zmiany zasad w Strefie Małej Emisji planowane na 2012 r. podwoją pozytywne oddziaływanie na poziom zanieczyszczenia cząstkami stałymi (PM10) w Londynie, gdyż transport drogowy jest największym źródłem emisji tego typu.
Dyrektor Tymczasowy Wydziału Opłat Drogowych i Egzekucji Przepisów Ruchu Drogowego, Nick Fairholme, powiedział: –„Zanieczyszczenie atmosfery w Londynie jest jednym z najpoważniejszych czynników wpływających na zdrowie i jakość życia mieszkańców. Zmiany wdrożone w roku, w którym Londyn będzie gospodarzem Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich, wchodzą w skład szerzej zakrojonych działań mających na celu poprawę jakości powietrza w Londynie i starań o obniżenie emisji zanieczyszczeń przez autobusy i taksówki. Zmiany ogłaszamy z dużym wyprzedzeniem, tak aby wszyscy zdążyli podjąć odpowiednie działania i uniknąć opłat. TfL pragnie, aby wszystkie pojazdy były zgodne z normami emisji, co przyczyni się do obniżenia poziomu zanieczyszczenia w Londynie.”
Jak radzi TfL – właściciele i operatorzy pojazdów objętych wymogiem zgodności mogą podjąć liczne działania umożliwiające im dostosowanie się do norm emisji. Działanie te mogą być następujące:
– Instalacja w pojeździe filtru zmniejszającego poziom emisji (operatorzy pojazdów mogą stosować filtry zmniejszające poziom emisji cząstek stałych. TfL uznaje filtry instalowane w wielu krajach europejskich. Operatorzy powinni podać wszelkie informacje i przedstawić dokumentację dotyczącą modyfikacji pojazdu we wniosku o rejestrację w TfL);
– Nabycie nowszego pojazdu;
– Reorganizacja floty w taki sposób, aby tylko pojazdy zgodne z normami wjeżdżały na teren Strefy Małej Emisji.
– Uiszczanie dziennej opłaty (informacje poniżej).
Właściciele i operatorzy samochodów ciężarowych dużej ładowności, autobusów i autokarów zgodnych z normą Euro 3 dla cząstek stałych, które zostały zarejestrowane w TfL, będą musieli podjąć odpowiednie działania, po czym ponownie zarejestrować pojazdy przed 3 stycznia 2012 r. Operatorzy i właściciele pojazdów zarejestrowanych jako zgodne z Euro IV dla cząstek stałych lub zgodnych z wyższymi normami nie będą musieli ponownie rejestrować pojazdów. Właściciele pojazdów niezgodnych z normami emisji lub niezarejestrowanych w TfL do 3 stycznia 2012, które wjeżdżają na teren Wielkiego Londynu, będą musieli uiszczać dzienną opłatę w wysokości £200, a w razie jej nieopłacenia zostaną ukarani grzywną w wysokości £1,000. Właściciele i operatorzy większych samochodów dostawczych, minibusów i innych pojazdów specjalistycznych niezgodnych z normą Euro 3 dla cząstek stałych, będą musieli podjąć odpowiednie działania, po czym zarejestrować pojazd w TfL przed 3 stycznia 2012 r. Właściciele większych samochodów dostawczych i minibusów niezgodnych z wymaganymi normami emisji lub niezarejestrowanych w TfL do 3 stycznia 2012 wjeżdżających na teren Wielkiego Londynu będą musieli uiszczać dzienną opłatę w wysokości £100, a w razie jej nieopłacenia zostaną ukarani grzywną w wysokości £500. Celem TfL jest skłonienie operatorów pojazdów do dostosowania się do norm Strefy Małej Emisji i zarejestrowanie ich, zamiast płacenia dziennych opłat lub kar.
Strefa Małej Emisji obejmuje większość Wielkiego Londynu oraz wszystkie drogi na tym obszarze, włącznie z niektórymi odcinkami autostrad M1 i M4. Nie jest nią jednak objęta autostrada M25 (nawet w miejscach, w których przekracza granicę Wielkiego Londynu). Samochody, motorowery i samochody dostawcze poniżej 1,205 tony bez ładunku nie podlegają wymogom Strefy Małej Emisji. Zona jest podstawowym działaniem, które ułatwi dostosowanie Londynu do europejskich dyrektyw w sprawie jakości powietrza, norm emisji cząstek stałych oraz tlenków azotu. Transport drogowy jest głównym źródłem zanieczyszczeń tego typu w Londynie. I na koniec istotna informacja dla polskich kierowców – odzyskaniem niezapłaconych grzywien od właścicieli pojazdów zarejestrowanych poza granicami Wielkiej Brytanii zajmuje się europejska agencja ds. odzyskiwania długów.
Zmiany do których przygotowuje się Londyn to nie ostatnie „zielone restrykcje”, jakie pojawiają się i będą pojawiać się w europejskich miastach. Z całą pewnością można założyć, że będzie ich coraz więcej. Oto przykłady ostatnich eko-zmian:
– Magdeburg (DE) potwierdził wprowadzenie Strefy Małej Emisji (LEZ) od września 2011 roku.
– od 1 marca 2011 r. w Lipsku działa zielona strefa, wymagająca Euro 4 dla pojazdów z silnikami na olej napędowy i Euro 1 dla silników benzynowych;
– w tym roku Wuppertal i Dusseldorf zaostrzyły wymagani swoich stref do Euro 3 dla silników Diesla;
– Krefeld począwszy od 01.01.2011 wymaga Euro 3 dla pojazdów z silnikami na olej napędowy i Euro 1 dla silników benzynowych;
– Osnabrück i Augsburg zaostrzyły od 01.03.2011 wymagania dla pojazdów z silnikami na olej napędowy do Euro 3.