Londyn: największa flota czystych autobusów

infobus
29.12.2010 20:06
18 grudnia br. do Londynu dotarł pierwszy z ośmiu zamówionych autobusów na ogniwa paliwowe, które wyprodukuje konsorcjum ISE, Wrightbus i Ballard. Będzie to największa flota bezemisyjnych autobusów w Europie. Pojazdy zostały zaprojektowane specjalnie do Transport for London (TfL) przy użyciu technologii opracowanej wspólnie przez ISE, Wrightbus i Ballard. Pozostałe siedem autobusów ma być wprowadzanych stopniowo do eksploatacji w przyszłym roku. Wszystkie będą pracować na linii RV1, łączącej Aldwych i Tower Hill. To trasa wiodąca przez najbardziej zanieczyszczone obszary w Londynie. Wprowadzenie tutaj bezemisyjnych autobusów ma pomóc w rewitalizacji tych terenów i ochrony środowiska. Będzie to pierwsza linia autobusowa w Anglii o zerowej emisji. Dodatkowo, specjalnie dla wodorowych pojazdów zmodernizowano zajezdnię Interchange Lea w Stratford we wschodnim Londynie, która stała się jednocześnie największą w Wielkiej Brytanii stałą stacją tankowania wodoru. Jej obsługą zajmuje się firma Air Products.
18 grudnia br. do Londynu dotarł pierwszy z ośmiu zamówionych autobusów na ogniwa paliwowe, które wyprodukuje konsorcjum ISE, Wrightbus i Ballard.18 grudnia br. do Londynu dotarł pierwszy z ośmiu zamówionych autobusów na ogniwa paliwowe, które wyprodukuje konsorcjum ISE, Wrightbus i Ballard.18 grudnia br. do Londynu dotarł pierwszy z ośmiu zamówionych autobusów na ogniwa paliwowe, które wyprodukuje konsorcjum ISE, Wrightbus i Ballard.18 grudnia br. do Londynu dotarł pierwszy z ośmiu zamówionych autobusów na ogniwa paliwowe, które wyprodukuje konsorcjum ISE, Wrightbus i Ballard.
Oczywiście ceremonia wprowadzenia do floty nowego autobusu nie obeszła się bez obecności Borisa Johnsona, burmistrza Londynu, który przy tej okazji powiedział: –„Te autobusy są cudem technologii wodorowej i emitują do atmosfery jedynie wodę bez żadnych szkodliwych zanieczyszczeń. Będziemy je eksploatowali w najbardziej zanieczyszczonych częściach miasta, co w efekcie ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Londynie. Jest to kolejny dowód na to –po projekcie „New Bus for London”, pojazdach elektrycznych i publicznej sieci wypożyczalni rowerowych –że Londyn wspiera pionierskie rozwiązania z zakresu transportu publicznego. Robimy to w celu dalszej poprawy jakości życia mieszkańców.’ David Brown, dyrektor zarządzający spółką Transport for London dodał: –„Londyn aktualnie stoi przed wieloma wyzwaniami ekologicznymi. Wprowadzenie do komunikacji miejskiej paliw alternatywnych, takich jak wodór, przyniesie w długoterminowej perspektywie realne korzyści w zmniejszaniu emisji CO2. Pojawienie się na naszych ulicach autobusów na ogniwa paliwowe to także historyczny moment dla firmy London Buses, która po hybrydowych autobusach będzie teraz eksploatowała najbardziej ekologiczne autobusy na świecie.”
Londyńskie autobusy hybrydoweLondyńskie autobusy hybrydoweAutobusy Mercedes-Benz Citaro na londyśkich ulicach w ramach projektu „Cleaner Urban Transport for Europe”(CUTE)Autobusy Mercedes-Benz Citaro na londyśkich ulicach w ramach projektu „Cleaner Urban Transport for Europe”(CUTE)
Dodajmy, że wodorowe autobusy zostały zakupione przez TfL, Departament Energii i Zmian Klimatu oraz Unię Europejską w ramach projektu „Clean Hydrogen in Cities”(CHIC). Jego łączny to koszt to 19 milionów £, który obejmuje się w ciągu czterech lat: – zakup ośmiu autobusów fuel cell;- inwestycje w infrastrukturą towarzyszącą;- zakup wodoru;- utrzymanie specjalistycznego zaplecza oraz zakup wszelkich niezbędnych części zamiennych. Do tego dodajmy również szkolenie dla 60 kierowców i 20 inżynierów. Co ciekawe –podana suma oznacza radykalny wzrost w porównaniu do kwoty przewidywanej przez TfL na tą inwestycję w 2008 r. Była to wówczas suma 9,5 mln £plus 3.4 mln £na infrastrukturę zajezdni.
Zakup pojazdów na ogniwa paliwowe wiąże się z szerszym programem zielonych inwestycji w transport publiczny w Londynie i generalnym planem ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 60% do 2025 r. Tutaj trzeba wymienić zakup floty 100. autobusów hybrydowych, która do 2012 r. ma zwiększyć się aż do poziomu 300 szt. To w połączeniu z wprowadzeniem nowych Routemasterów w efekcie przyniesie 40-procentowe zmniejszenie zanieczyszczeń w porównaniu do tradycyjnych autobusów na olej napędowy.
Przypomnijmy, że Londyn był jednym z pionierów w eksploatacji autobusów wodorowych w Europie. Miasto wzięło udział projekcie „Cleaner Urban Transport for Europe”(CUTE) ramach którego TfL użytkowało trzy autobusy na ogniwa paliwowe Mercedes-Benz Citaro (także na trasie RV1). Doświadczenia z tych testów posłużyły do wyłonienia dostawców, którzy opracowali nowe autobusy do pracy w centrum Londynu. Dodajmy, że jest to początek wodorowej ofensywy w stolicy Anglii. Londyńskie Partnerstwo dla Wodoru (LHP) zamierza do 2012 r. uruchomić całą sieć wodorowych stacji tankowania. Mówi się tutaj o powstaniu przynajmniej 6. takich punktów. Ocenia się, że do 2012 r. londyński wodorowy tabor będzie liczył ok. 150 pojazdów, w tym 15 taksówek.