Londyn chce przyspieszyć elektryfikację autobusów. I naciska na rząd
17 września - podczas spotkania Bus Summit z branżą autobusową - burmistrz Londynu Sadiq Khan oświadczył, że angielska stolica chce przyspieszyć o trzy lata program elektryfikacji autobusowej floty, ale może to odbyć się jeszcze szybciej.
O ile oczywiście brytyjski rząd pomoże jej finansowo...
Elektromobilny terminarz
Dziesięć procent londyńskiej sieci autobusowej będzie bezemisyjne do końca 2022 roku. Cały program elektryfikacji ma zakończyć się planowo do 2034 r., chyba, że brytyjski rząd zwiększy finasowanie – wówczas jest realna szansa na przyspieszenie dekarbonizacji autobusów w stolicy Anglii już do 2030 r.
Takie przesłanie wygłosił w piątek burmistrz Londynu Sadiq Khan podczas spotkania Bus Summit, która można potraktować jako fragment przygotowań do konferencji klimatycznej COP26 w Glasgow.
-„Jedną z głównych rzeczy, które TfL może zrobić w celu dekarbonizacji swoich usług, jest usunięcie oleju napędowego i dalsze dążenie do zerowej emisji w sieci. Wyprodukowanie autobusów o zerowej emisji pozwoli zaoszczędzić cztery miliony ton dwutlenku węgla do 2037 r., a przesunięcie terminu do 2030 r. pozwoli zaoszczędzić dodatkowy milion ton – powiedział Sadiq Khan.
Dodajmy, że obecnie w sieci TfL jeździ już całkiem sporo autobusów o zerowej emisji. To 950 pojazdów (w tym również te dopiero zamówione), z czego realnie po ulicach jeździ 550 egzemplarzy.
Przyspieszyć dekarbonizację
Zdaniem burmistrza, rynek autobusowy w Wielkiej Brytanii jest już na tyle dojrzały, że TfL może przyspieszyć proces elektryfikacji o trzy lata - czyli zamknąć go do 2034 r. Jednak rząd Wielkiej Brytanii dążąc do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 68 procent do 2030 r., może dodatkowo pomóc TfL i wówczas Londyn osiągnęły w pełni zeroemisyjną flotę do 2030 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Paul Davies, prezes i dyrektor zarządzający w Alexander Dennis Limited tak skomentował to wystąpienie:
-„Przyspieszenie inwestycji Londynu w autobusy o zerowej emisji to wspaniała wiadomość dla branży i mieszkańców, a także dla całej gospodarki w Wielkiej Brytanii, gdzie te autobusy będą zaprojektowane i produkowane. Brytyjski przemysł autobusowy potrzebuje tych kontraktów, aby prosperować zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. Tym samym rząd Wielkiej Brytanii ma teraz możliwość dalszego wzmocnienia brytyjskiego biznesu i wiedzy w zakresie technologii czystych autobusów, poprzez uruchomienie dodatkowych funduszy dla Londynu.”
Dodajmy, że elektrobusy powstają na Wyspach w następujących miejscach:
- w fabrykach Alexandra Dennisa (ADL) w Scarborough i Falkirk,
- w zakładach Switch Mobility w pobliżu Leeds
- a Wrightbus produkuje w Ballymenie w Irlandii Północnej.
I na koniec polecamy lekturę analizy „Bus Back Better: National Bus Strategy for England”, który opracował brytyjski Departamentu Transportu i opublikował w marcu 2021 r.