Łomża zamawia sześć autobusów elektrycznych. Cały czas klasa MAXI
8 marca Miasto Łomża ogłosiło zapowiadany przetarg na zakup i dostawę sześciu elektrycznych autobusów miejskich.
Najnowszy łomżyński kontrakt na elektrobusy – podobnie jak pierwszy wygramy przez Busnex z pojazdami Yutong E12 – dotyczy pojazdów klasy MAXI, o długości 12 metrów.
Co chce Łomża?
Wymiary poszukiwanych autobusów elektrycznych są następujące:
- Długość: od 11,0 m do 12,2 m
- Szerokość całkowita: od 2500 mm do 2555 mm
- Wysokość całkowita: od 2700 mm do 3 500 mm (w stanie gotowości do jazdy)
- Liczba osi: 2
- Pojemność całkowita: min. 71 osób.
- Miejsca siedzące: min. 20 +1 (kierowca); (miejsce siedzące dla 1,5 osoby będzie liczone, jako pojedyncze)
- Miejsca stojące: min. 50
- Miejsce na wózek inwalidzki: min.1 i/lub min.1 miejsce na wózek dziecięcy
W zakresie wymagań przetargowych mamy m.in.:
- wadium w wysokości: 100 000,00 PLN;
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 5 % ceny całkowitej (brutto) podanej w ofercie;
- doświadczenie w postaci co najmniej jednej dostawy obejmującą co najmniej 3 (trzy) nowe autobusy w ciągu ostatnich 3 lat.
Przypomnijmy, że to zamówienie - podobnie jak pierwszy kontrakt - współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Wymagany termin realizacji zamówienia to 30/11/2022. Z kolei termin składania ofert wyznaczono na 11 kwietnia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Złożone oferty zostaną ocenione według kryteriów:
- Okres gwarancji całopojazdowej / Waga: 10 pkt.
- Okres gwarancji na baterie trakcyjne / Waga: 4 pkt.
- Zużycie energii elektrycznej (w kWh/100 km) wg E- SORT 2 / Waga: 8 pkt.
- Pojemność akumulatorów trakcyjnych / Waga: 8 pkt.
- Wyposażenie pojazdu / Waga: 5 pkt.
- Ilość miejsc siedzących dla pasażerów / Waga: 5 pkt.
- Cena - Waga: 60 pkt.
Elektromobilna strategia
25 listopada 2021 r. MPK Łomża podpisało swoją pierwszą umowę na na autobusy elektryczne. Dwa takie pojazdy dostarczy firma Busnex i będą to dwa autobusy marki Yutong E12. Podczas uroczystości podpisywania umowy, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski przypomniał, że pierwszy e-kontrakt to element większego projektu "Zrównoważona mobilność miejska w Łomży", na który miasto dostało ok. 30 mln zł z UE za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego w Białymstoku. Wartość całego szerokiego projektu to 46 mln zł. Przewiduje on m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych, refundację kosztów powstania centrum przesiadkowego, wdrożenie roweru miejskiego, remonty przystanków i zatok autobusowych.
Z kolei prezes łomżyńskiego MPK, Janusz Nowakowski dodał, że przygotowywana jest dokumentacja na przystosowanie warsztatów do obsługi autobusów elektrycznych. W 2022 r. w mieście ma powstać system ładowania elektrycznego, wraz z systemem magazynowania energii, bo to magazynowanie jest konieczne. Energia ma pochodzić z paneli fotowoltaicznych, które będą zamontowane. Autobusy mają korzystać z tej energii.
Dodajmy, że Łomża znalazła się również gronie miast, które aplikowały do II edycji Programu Priorytetowego NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny”. Czekamy cały czas na wyniki tego konkursu.