Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Łomża z przetargiem na dwa elektrobusy. Sprawdzamy SIWZ

infobus
01.06.2021 07:00
Miasto Łomża poszukuje dostawcy dwóch fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich, niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej oraz firmy, która dostarczy, zamontuje i uruchomi dwustanowiskową stację ładowania autobusów elektrycznych wraz z magazynem energii połączonym z punktami ładowania na terenie zajezdni MPK w Łomży.

Przetarg z racji dwóch zadań został podzielony na dwie części. Nas w tej chwili interesuje część autobusowa. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ. Teraz przyszedł czas na analizę pozostałych wymogów SIWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji całopojazdowej (10%), okresu gwarancji na baterie trakcyjne (4%), zużycia energii elektrycznej (10%), pojemności akumulatorów trakcyjnych (11%), wyposażenia pojazdu (5%).

Wśród kryteriów typowo technicznych, tj.: pojemności akumulatorów trakcyjnych oraz wyposażenia pojazdu, zamawiający preferuje:

  • pojemność nominalną akumulatorów trakcyjnych ponad 400 kWh – 11 pkt,
  • kabinę całkowicie zabudowaną z wydzielonym wejściem do autobusu dla kierowcy – 2 pkt,
  • jeden silnik centralny – 1 pkt,
  • system odzyskiwania energii – 1 pkt,
  • ładowanie baterii trakcyjnych - ładowanie pozapokładowe – 1 pkt.

Specyfikacja techniczna

Dwa autobusy solowe mają mieć długość od 11,0 do 12,2 m, a wysokość max. 3,5 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Sumaryczna moc silników ma wynosić minimum 160 kW. Łomża dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w: bateriach trakcyjnych (akumulatorach), superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 140 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu w warunkach drogowych Łomży.

Autobusy muszą mieć możliwość ładowania baterii za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający zaleca zastosowanie rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarką zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych tj. pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na 1 ładowaniu (jest to kryterium oceny ofert).

Kabina kierowcy ma być całkowicie zabudowana lub półotwarta. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z podłokietnikami, zawieszony elastycznie, z regulacją oparcia i siedziska, regulowanymi poduszkami lędźwiowymi i poduszkami bocznymi oparcia, regulacją konturu oparcia, podgrzewany oraz wyposażony w układ aktywnej wentylacji. W kabinie znajdzie się też m.in. lodówka o pojemności minimum 2 l, gniazda USB oraz odtwarzacz CD/USB/MP3.

Pasażerowie pojadą na fotelach o budowie modułowej, profilowanych. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem. Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED. Zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. W tablicach tych dopuszczalne są jedynie kolory dające duży kontrast z czarnym tłem np. kolor żółty, bursztynowy, jaskrawozielony. Wewnątrz znajdą się dwa monitory - panele LCD zamontowane z przodu przedziału pasażerskiego oraz w środkowej części przedziału pasażerskiego, w sposób nieograniczający widoczności kierowcy na przedział pasażerski. Ich celem będzie prezentacja realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.

Szansa na walkę

Kryteria techniczne, które mogłyby różnicować pozycje oferentów w przetargu są nieistotne. Co ciekawe, zamawiający nie wymaga ładowania baterii za pomocą pantografu, a co za tym idzie furtka przetargowa jest otwarta m.in. dla MAN-a. O tym, kto powalczy o to zamówienie dowiemy się w dniu otwarcia ofert, tj. 28 czerwca.