Łomża ponawia przetarg na elektrobusy bez większych zmian. Analiza SWZ
Miasto Łomża poszukuje dostawcy kolejnych autobusów elektrycznych.
Tym razem chodzi o sześć takich jednostek. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji aktualnie szuka Łomża.
Ocena ofert
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji całopojazdowej (10%), okresu gwarancji na baterie trakcyjne (4%), zużycia energii elektrycznej (8%), pojemności akumulatorów trakcyjnych (8%), wyposażenia pojazdu (5%), liczby miejsc siedzących dla pasażerów (5%).
Wśród kryteriów typowo technicznych, tj.: pojemności akumulatorów trakcyjnych oraz wyposażenia pojazdu, zamawiający preferuje:
- pojemność nominalną akumulatorów trakcyjnych ponad 400 kWh – 8 pkt,
- kabinę całkowicie zabudowaną z wydzielonym wejściem do autobusu dla kierowcy – 2 pkt,
- jeden silnik centralny – 1 pkt,
- system odzyskiwania energii – 1 pkt,
- ładowanie baterii trakcyjnych - ładowanie pozapokładowe – 1 pkt,
- ponad 28 miejsc siedzących – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Dwa autobusy solowe mają mieć długość od 11,0 do 12,2 m, a wysokość max. 3,5 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Sumaryczna moc silników ma wynosić minimum 160 kW. Łomża dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w: bateriach trakcyjnych (akumulatorach), superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 140 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu w warunkach drogowych Łomży. Autobusy muszą mieć możliwość ładowania baterii za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający zaleca zastosowanie rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarką zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych tj. pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na 1 ładowaniu (jest to kryterium oceny ofert).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kabina kierowcy ma być całkowicie zabudowana lub półotwarta. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z podłokietnikami, zawieszony elastycznie, z regulacją oparcia i siedziska, regulowanymi poduszkami lędźwiowymi i poduszkami bocznymi oparcia, regulacją konturu oparcia, podgrzewany oraz wyposażony w układ aktywnej wentylacji. W kabinie znajdzie się też m.in. lodówka o pojemności minimum 2 l, gniazda USB oraz odtwarzacz CD/USB/MP3. Pasażerowie pojadą na fotelach o budowie modułowej, profilowanych. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem.
Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED. Zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. W tablicach tych dopuszczalne są jedynie kolory dające duży kontrast z czarnym tłem np. kolor żółty, bursztynowy, jaskrawozielony. Wewnątrz znajdą się dwa monitory - panele LCD zamontowane z przodu przedziału pasażerskiego oraz w środkowej części przedziału pasażerskiego, w sposób nieograniczający widoczności kierowcy na przedział pasażerski. Ich celem będzie prezentacja realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.
Yutong na bis?
Pamiętamy specyfikację z poprzedniego przetargu na elektryki i w zasadzie kryteria oceny ofert kosmetycznie różnią się od pierwowzoru (dodano kryterium liczby miejsc siedzących). Pod względem wyposażenia elektryki będą podobne do tych już zamówionych.
W tej sytuacji jest duża szansa, że i tym razem podczas otwarcia ofert zobaczymy dystrybutora autobusów Yutong - firmę BusNex. Czy ktoś mu zagrozi? Dowiemy się w dniu 11 kwietnia.