Łomża planuje zakupy gazowych i elektrycznych autobusów
11 października w Łomży zainstalowano dwie ładowarki do pojazdów elektrycznych – od spółki Engie. Jedną przy zajezdni MPK. Przy okazji prezydent miasta Łomży opowiedział o taborowych planach miasta.
11 październikadwie stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych zostały uruchomione wŁomży. Dwuletnią umowę na ich obsługę podpisał z firmą Engie prezydent miastaMariusz Chrzanowski. Do 30 czerwca przyszłego roku będzie można doładowywaćauta bez żadnych opłat.
– Nie boimysię nowoczesności, chcemy być miastem nowoczesnym – podkreślił MariuszChrzanowski, prezydent Łomży.
Ładowarki stanęły w dwóch lokalizacjach. Jedna naStarym Rynku, obok Ratusza o mocy 2×20 kW, druga zaś o mocy 2×11 kW w MiejskimPrzedsiębiorstwie Komunikacji przy ul. Spokojnej. Na podstawie podpisanejumowy firma Engie przez kolejne dwa lata będzie odpowiedzialna za obsługęsystemu w Łomży. Są to pierwsze stacje ładowania elektrycznego w naszymmieście. Do 30 czerwca przyszłego roku nie będą pobierane żadne opłaty załadowanie pojazdów, gdyż będzie to okres próbny.
– To najnowsza dostępna obecnie na świecietechnologia, która mam nadzieję stanie się w krótkim czasie użyteczna dlamieszkańców miasta oraz osób podróżujących do Łomży lub przez nasze miasto.Zdecydowaliśmy się rozwijać infrastrukturę dla aut elektrycznych, bowiem jestto kierunek w którym zmierza transport w miastach. Cieszę się, że już dzisiajŁomża dołączyła do miast i samorządów gotowych na rozwój elektrycznych pojazdów– dodał Mariusz Chrzanowski.
Autobusowe plany
Zgodnie z zapisami wprowadzonej niedawno w życieustawy o elektromobilności, jednostki samorządu terytorialnego będą zobowiązanedo zakupu aut na prąd. W 2020 roku prądem zasilanych ma być 10 proc. pojazdów,a 2023 mają one stanowić 30 proc. taboru miejskiego. Co więcej, zadaniapubliczne zlecane mogą być przez samorządy wyłącznie podmiotom, którychprzynajmniej 30 proc. floty pojazdów użytkowanych przy wykonywaniu tego zadaniabędą stanowiły pojazdy elektryczne lub pojazdy napędzane gazem ziemnym (dotyczyto także komunikacji miejskiej).
Jak podkreśla prezydent Mariusz Chrzanowski MiastoŁomża nie boi się nowych wyzwań. Dodaje, że w najbliższym czasie ma byćpodpisana umowa ze spółką skarbu państwa PGNiG w zakresie autobusów napędzanychgazem ziemnym. W ramach współpracy po ulicach Łomży ma jeździć ich 10 takichpojazdów.
Dodatkowo planowany jest zakup dwóch małych autobusów zeroemisyjnych.
– Rozwój ekologicznego transportu, zarówno w miejskiejflocie, w szczególności komunikacji miejskiej i pojazdów wykorzystywanych przezpodległe instytucje, czy firmy wykonujące zadania zlecane przez miasto, oznaczaczystsze powietrze, przeciwdziałanie niskiej emisji oraz wzrost komfortu życiamieszkańców – podsumowuje prezydent.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodaje, że oprócz zalet ekologicznych, inwestycje wniskoemisyjne „empeki” mają stanowić krok do planowanej na przyszłyrok bezpłatnej komunikacji miejskiej.
Oferta Engie
Dyrektor Departamentu Nowych Technologii w EngieJanusz Grądzki podkreśla, że „w związku z polityką masowego rozwojuelektromobilności w Polsce” ta firma dostarcza samorządom wielu rozwiązań,które mają służyć rozwojowi lokalnej infrastruktury na rzecz elektromobilności.
– Oferujemy stacje ładowania o różnych parametrach –wolne, szybkie oraz ultraszybkie, dopasowane do indywidualnych potrzeb klientasamorządowego. Mamy możliwość wprowadzenia systemu zarządzania energią wpunkcie – mówi. Jak dodaje, firma Engie zainstalowała na całym świecie 58 tys.ładowarek do aut elektrycznych w 980 miastach.
Firma ENGIE podała w komunikacie, żezatrudnia 650 pracowników w dziewięciu biurach, a serwis jest prowadzony wdwunastu województwach; obsługiwanych jest ponad 1,2 tys. klientów. Firmapoinformowała także, że dostarcza także ciepło do 2,4 tys. gospodarstw domowych.
„