Łomża chce mieć 12 autobusów elektrycznych. Czwórka z ZTP 2.0
28 kwietnia Miasto Łomża ogłosiło kolejny przetarg na zakup autobusów elektrycznych, które w 2024 roku mają wzmocnić flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Poprzednie dwa e-kontrakty były współfinansowane ze środków unijnych, natomiast najnowsze zamówienie ma wsparcie z rządowego programu Zielony Transport Publiczny. Czy za trzecim razem podlaskie miasto zmieni markę, czy nadal będzie trzymać się Yutonga? Zobaczy.
ELEKTRYCZNA dwunastka
Łomża nie zwalania elektrycznego tempa. W marcu wszystkie elektrobusy w Łomży wyjechały na linie. Do dwóch elektrobusów, które MPK wcześniej wprowadziło do eksploatacji, dołączyło kolejnych sześć pojazdów – tej samej marki w tym samym modelu: Yutong E12. Teraz miasto chce dołożyć do tej e-floty jeszcze cztery pojazdy. Najnowsze zamówienie obejmuje zakup czterech autobusów miejskich klasy MAXI, niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej.
Koniec dostaw zaplanowano na 30/04/2024.
Na oferty Łomża czeka do 29 maja, a następnie oceni złożone propozycje według aż siedmiu kryteriów:
- Okres gwarancji całopojazdowej / Waga: 10
- Okres gwarancji na baterie trakcyjne / Waga: 10
- Zużycie energii elektrycznej (w kWh/100 km) wg E- SORT 2 / Waga: 5
- Zasięg na jednym ładowaniu / Waga: 5
- Pojemność pasażerska całkowita / Waga: 5
- Pojemność baterii trakcyjnych / Waga: 5
- Cena - Waga: 60 pkt.
W zakresie doświadczenia mamy wymóg należytego wykonania co najmniej jednej dostawy obejmującą co najmniej dwa nowe autobusy. W ciągu ostatnich trzech lat.
Osiem Yutongów
Wszystkie dotychczasowe elektrobusy MPK Łomża dostarczyła firma Busnex Poland. To popularne w Europie Yutongi E12.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Ciche, komfortowe, klimatyzowane, wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i informacji autobusy marki Yutong wyjechały z zajezdni aby wozić pasażerów na głównych liniach komunikacyjnych, dbając zarówno o komfort pasażerów, jak i o czyste powietrze w naszym mieście – zapewnia MPK Łomża.
Wszystkie pojazdy dostosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych, poruszają się po ulicach Łomży bezszelestnie, nie emitując uciążliwego hałasu oraz dbają o bezpieczeństwo podróżnych przy wykorzystaniu cyfrowego monitoringu.
Podczas odbioru pierwszych pojazdów, samorząd podpisał umowę na dofinansowanie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakupu kolejnych czterech autobusów elektrycznych w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, na które właśnie ogłoszony został przetarg.
"Staramy się czynić miasto co raz bardziej ekologicznym i pozyskiwać środki na ten cel. Jednym z takich działań, oprócz systemu roweru miejskiego, czy różnego rodzaju akcji pro-środowiskowych, jest właśnie inwestycja w autobusy elektryczne, dzięki którym powietrze w naszym mieście zyska na jakości. Warto również nadmienić, że jesteśmy wyróżniani w krajowych rankingach, jako miasto przyjazne środowisku – podkreślił prezydent Łomży, Mariusz Chrzanowski.
Równolegle z elektryfikacją taboru autobusowego, Łomża rozwija instalacje OZE i magazyny energii do jego zasilania. Pierwsze panele fotowoltaiczne powstały już w 2017 r. na terenie bazy MPK, a docelowa moc wszystkich instalacji ma wynieść 500 kW. Łomża jest tym samym jednym z polskich prekursorów zastosowania OZE na potrzeby transportu publicznego.
-„Flota komunikacji miejskiej w Łomży to blisko czterdzieści pojazdów. Dwanaście z nich będzie wymienione na autobusy elektryczne. Miasto rozwija transport ekologiczny także z innych projektów, dofinansowywanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Na ten cel dostało blisko 30 mln zł i kupi nie tylko autobusy elektryczne. Będzie to stworzenie bazy roweru publicznego, ale też przebudowa centrum przesiadkowego i budowa ścieżek rowerowych, także widać, że wspólne połączenie tych wszystkich środków daje realne i wymierne efekty – mówił Marek Olbryś, wicemarszałek Województwa Podlaskiego odpowiedzialny w samorządzie województwa m.in. za transport.