Logo jakiej marki będą posiadały elektrobusy MIDI dla Jeleniej Góry? Analiza SWZ
Równocześnie czekamy na rozstrzygnięcie przetargu miasta na dostawę 20 elektrobusów klasy MAXI. Wróćmy jednak do przetargu MZK na MIDI elektrobusy, o którym już pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Pora na szczegółową analizę SWZ.
Kryteria oceny ofert
Tak jak w przypadku poprzedniego przetargu na większe elektrobusy, również obecnie zamawiający będzie oceniał oferty z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), jakości – oceny technicznej (30%), aspektów środowiskowych – ekologii (10%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- długość przebiegu między wymaganymi obsługami technicznymi co 60 000 km – 5 pkt,
- łączna liczba miejsc pasażerskich - ponad 70 – 2 pkt,
- ponad 4 miejsc pasażerskich dostępnych z niskiej podłogi – 2 pkt,
- niska podłoga na całej długości autobusu – 2 pkt,
- brak zabudowy wieżowej – 2 pkt,
- lokalizacja magazynów energii - poza strefą zgniotu (dach pojazdu) – 2 pkt,
- panele zewnętrzne poszycia dzielone w pionie – 2 pkt,
- silnik umieszczony „centralnie” – 3 pkt,
- pojemność dostępnej energii dla użytkownika pojazdu – minimum 280 kWh – 25 pkt,
- gwarancja zasięgu (przebiegu) autobusu w warunkach jeleniogórskiej komunikacji miejskiej, o parametrach określonych w SWZ na pojedynczym ładowaniu - 260 km i więcej – 25 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne i urządzenie magazynujące zainstalowane w autobusie – 132 miesiące – 10 pkt,
- gwarancja całopojazdowa należytej jakości (bez limitu kilometrów) na zespoły, układy, elementy autobusu, wyposażenie autobusu i oprogramowanie za wyjątkiem baterii trakcyjnych na każdy autobus – 60 miesięcy – 10 pkt,
- gwarancja na zewnętrzne powłoki lakiernicze nadwozia – 76 miesięcy – 5 pkt,
- gwarancja na elektryczny układ napędowy autobusu (obejmujący co najmniej silnik trakcyjny i falownik trakcyjny), bez limitu czasu eksploatacji – 540 000 km – 5 pkt.
Elektryczne średniaki
MIDI elektrobusy mają mieć długość od 9,5 do 10,9 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić minimum 160 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Autobusy mają być ładowane za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy minimum 120 kW mogącej pracować zarówno w trybie pojedynczego lub dwustanowiskowego ładowania o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane magazyny energii możliwie w jak najkrótszym czasie (wolne ładowanie).
Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w zabudowaną, zamykaną kabinę, częściowo przeszkloną, typu zamkniętego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenia, wycieranie oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz w jedną wewnętrzną tablicę informacyjną LCD pod sufitem, a także w tablicę LCD boczną prezentującą tzw. choinkę – przebieg trasy (wraz z oprogramowaniem do konfiguracji i sterowania tablicami). We wszystkich tablicach kierunkowych nie dopuszcza się koloru czerwonego, niebieskiego – zaś preferowany kolor to kolor bursztynowy.
Znowu MAN i …?
Porównując SWZ elektrobusów klasy MAXI z obecnym – na autobusy MIDI – nie znajdujemy istotnych różnic. Oznacza to, że również aktualnie możemy spodziewać się oferty od MAN-a.
Pozostaje tylko pytanie, jak się zachowa konkurencja, w tym Yutong? Zapewne wiele będzie zależało od rozstrzygnięcia postępowania na autobusy MAXI. Musimy uzbroić się w cierpliwość, bowiem otwarcie ofert zaplanowano na dzień 21 grudnia.