Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Logo jakiej marki będą posiadały elektrobusy MIDI dla Jeleniej Góry? Analiza SWZ

infobus
29.11.2022 08:00

Równocześnie czekamy na rozstrzygnięcie przetargu miasta na dostawę 20 elektrobusów klasy MAXI. Wróćmy jednak do przetargu MZK na MIDI elektrobusy, o którym już pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Pora na szczegółową analizę SWZ.

Kryteria oceny ofert

Tak jak w przypadku poprzedniego przetargu na większe elektrobusy, również obecnie zamawiający będzie oceniał oferty z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), jakości – oceny technicznej (30%), aspektów środowiskowych – ekologii (10%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:

  • długość przebiegu między wymaganymi obsługami technicznymi co 60 000 km – 5 pkt,
  • łączna liczba miejsc pasażerskich - ponad 70 – 2 pkt,
  • ponad 4 miejsc pasażerskich dostępnych z niskiej podłogi – 2 pkt,
  • niska podłoga na całej długości autobusu – 2 pkt,
  • brak zabudowy wieżowej – 2 pkt,
  • lokalizacja magazynów energii - poza strefą zgniotu (dach pojazdu) – 2 pkt,
  • panele zewnętrzne poszycia dzielone w pionie – 2 pkt,
  • silnik umieszczony „centralnie” – 3 pkt,
  • pojemność dostępnej energii dla użytkownika pojazdu – minimum 280 kWh – 25 pkt,
  • gwarancja zasięgu (przebiegu) autobusu w warunkach jeleniogórskiej komunikacji miejskiej, o parametrach określonych w SWZ na pojedynczym ładowaniu - 260 km i więcej – 25 pkt,
  • gwarancja na baterie trakcyjne i urządzenie magazynujące zainstalowane w autobusie – 132 miesiące – 10 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa należytej jakości (bez limitu kilometrów) na zespoły, układy, elementy autobusu, wyposażenie autobusu i oprogramowanie za wyjątkiem baterii trakcyjnych na każdy autobus – 60 miesięcy – 10 pkt,
  • gwarancja na zewnętrzne powłoki lakiernicze nadwozia – 76 miesięcy – 5 pkt,
  • gwarancja na elektryczny układ napędowy autobusu (obejmujący co najmniej silnik trakcyjny i falownik trakcyjny), bez limitu czasu eksploatacji – 540 000 km – 5 pkt.
fot. MZK Jelenia Góra

Elektryczne średniaki

MIDI elektrobusy mają mieć długość od 9,5 do 10,9 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić minimum 160 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Autobusy mają być ładowane za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy minimum 120 kW mogącej pracować zarówno w trybie pojedynczego lub dwustanowiskowego ładowania o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane magazyny energii możliwie w jak najkrótszym czasie (wolne ładowanie).

Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w zabudowaną, zamykaną kabinę, częściowo przeszkloną, typu zamkniętego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenia, wycieranie oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz w jedną wewnętrzną tablicę informacyjną LCD pod sufitem, a także w tablicę LCD boczną prezentującą tzw. choinkę – przebieg trasy (wraz z oprogramowaniem do konfiguracji i sterowania tablicami). We wszystkich tablicach kierunkowych nie dopuszcza się koloru czerwonego, niebieskiego – zaś preferowany kolor to kolor bursztynowy.

fot. MZK Jelenia Góra

Znowu MAN i …?

Porównując SWZ elektrobusów klasy MAXI z obecnym – na autobusy MIDI – nie znajdujemy istotnych różnic. Oznacza to, że również aktualnie możemy spodziewać się oferty od MAN-a.

Pozostaje tylko pytanie, jak się zachowa konkurencja, w tym Yutong? Zapewne wiele będzie zależało od rozstrzygnięcia postępowania na autobusy MAXI. Musimy uzbroić się w cierpliwość, bowiem otwarcie ofert zaplanowano na dzień 21 grudnia.