Łódzkim przetarg na autobusową dzierżawę. Sprawdzamy SIWZ
MPK Łódź wzbogaci się o 51 nowych autobusów, z czego 29 to pojazdy jednoczłonowe a 22 - przegubowe.
Mają one być dostarczone do łódzkiego przewoźnika w formie najmu na okres 10 lat. Autobusy pojawią się w siedzibie MPK w ciągu 26 tygodni od dnia zawarcia umowy. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej TUTAJ.
Przyglądamy się zatem pozostałym wymogom określonym w SIWZ – a w szczególności interesują nas te techniczne.
Na co stawia MPK?
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-użytkowych (15%), parametrów ekologicznych (15%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MPK premiuje następujące rozwiązania:
- zastosowanie modułu hybrydowego – 15 pkt,
- unifikacja oferowanej marki autobusów z taborem eksploatowanym w MPK Łódź sp. z o.o. – 15 pkt,
- zastosowanie rozwiązań umożliwiających kontrolę i uzupełnienie materiałów eksploatacyjnych w autobusie, w jednym miejscu obsługowym – 7 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi – powyżej 14 miejsc (przegubowce) i powyżej 11 miejsc (solo) – 10 pkt,
- siedzenia pasażerskie (co najmniej korpus włącznie z uchwytem nad oparciem siedziska) wykonane z materiałów zawierających nanocząsteczki zdolne likwidować lub powstrzymywać wzrost i namnażanie się mikroorganizmów (antybakteryjne) – 3 pkt.
W kryteriach technicznych punkty będą przyznawane odrębnie za spełnienie w/w kryteriów przez autobusy solowe i przegubowe. Do zdobycia zatem łącznie jest 100 pkt. Jednocześnie zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert częściowych, co oznacza, że wszystkie autobusy będą pochodziły od jednego wykonawcy.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Łodzi mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (jednoczłonowe) i od 17,5 do 18,5 m (przegubowe). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz o wysokości w wejściu nie większej niż 340 mm od podłoża. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 180 kW (MAXI) i 220 kW (MEGA). MPK preferuje zastosowanie modułu hybrydowego, tj. modułu elektrycznego zintegrowanego pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów, działającego jako generator prądu podczas hamowania oraz jako silnik elektryczny wspomagający pracę jednostki spalinowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko pracy kierowcy ma być oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę, gwarantującą skuteczność działania klimatyzacji stanowiska pracy kierowcy. Wymagane jest zabudowanie prawej strony ściany kabiny kierowcy tak, aby obejmowała ona przestrzeń wraz z przednim skrzydłem pierwszych drzwi i aby kierowca niezależnie od dostępu ze środka pojazdu miał do niej również dostęp bezpośrednio z zewnątrz autobusu. Kabina będzie wyposażona m.in. w lodówkę, gniazdo USB, uchwyt na napoje.
Siedzenia pasażerskie mają być wykonane z tkaniny odpornej na uszkodzenia. Materiał obiciowy siedzeń będzie wykonany z tkaniny według wzoru stosowanego przez MPK, zawierającego jego logo. Zarówno przedział pasażerski, jak i kabina kierowcy będą klimatyzowane.
System informacji pasażerskiej to tablice kierunkowe wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości w kolorze żółto-pomarańczowym. W środku znajdzie się tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii (możliwość wyświetlenia numeru w inwersji kolorystycznej, a także z obwódką), nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej. Tablica może być wykonana w technologii LCD lub LED. Dodatkowo zamawiający wymaga montażu elektronicznej tablicy dwustronnej LCD z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, umożliwiające prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej i innych treści graficznych i tekstowych.
Kto ma szanse?
MPK Łódź stawia na znane sobie marki. W takiej sytuacji trudno będzie się przebić innym producentom niż Solaris czy Mercedes. I zapewne to pomiędzy nimi stoczy się pojedynek o ten spory kontrakt.
Otwarcie ofert już niebawem, a mianowicie 20 kwietnia.