Łódzkie ponawia przetarg na 20 autobusów hybrydowych
2 maja Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego powtórzył przetarg na zakup 20 szt. autobusów hybrydowych w ramach projektu „Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem”, dofinansowanego z programu Polski Ład.
Łódzka inwestycja cały czas polega na zakupie taboru autobusowego wyposażonego w niskoemisyjny napęd (silniki: elektryczny + diesel Euro 6) w liczbie 20 sztuk (każdy pojazd powinien posiada przynajmniej 27 miejsc siedzących) oraz systemu biletowego (informatycznego) dla przewoźników autobusowych (autobusy własne + innych przewoźników). Cel wejścia łódzkich klejarzy w autobusy to integracja połączeń autobusowych z siecią połączeń kolejowych w obszarze Łódzkiego oraz zwiększenie oferty przewozowej w całym województwie. Jest to I etap działań rozwijających park taborowy w związku z celem likwidacji wykluczenia komunikacyjnego.
Przetargowe wymagania
W najnowszym podejściu oferenci podchodząc do tego przetargu muszą wykazać, że:
- posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 20.000.000 PLN;
- posiadają polisę OC na sumę mniejszą niż 10.000.000 PLN;
- wpłacili wadium w kwocie 800 000,00 zł.
- w okresie ostatnich trzech lat wykonali co najmniej jedno zamówienie, w ramach którego zrealizował dostawę co najmniej 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów hybrydowych.
Wymagany termin realizacji zamówienia to 13 m-cy od podpisania umowy. Termin otwarcia ofert ustalano na 2 czerwca, a w wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie czterech kryteriów:
- Cena - Waga: 60%
- Gwarancja na cały Pojazd / Waga: 30%
- Moc silnika spalinowego / Waga: 8%
- Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi / Waga: 2%
To oznacza radykalną zmianę kryteriów (przede wszystkim w zakresie gwarancji) w porównaniu z pierwszym podejściem, kiedy zamawiający chciał wybrać najkorzystniejszą ofertę na podstawie:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- ceny (60%),
- parametrów techniczno-eksploatacyjnych (20%),
- warunków gwarancji (20%).
Pierwszy przetarg
Przypomnijmy, że w ramach pierwszego postępowania na zakup 20 szt. hybrydowych autobusów łódzcy samorządowcy otrzymali tylko jedną ofertę i to mocno przekraczającą budżet. Zaproponowana przez Solaris Bus & Coach cena wyniosła 48.904.800 PLN brutto / 39.760.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 Hybrid na poziomie 1.988.000 PLN netto.
Z kolei budżet zamawiającego na ten cel wynosił … 32.000.000,00 PLN brutto / 26.016.260 PLN netto, co daje jednostkowy koszt łódzkiej hybrydy na poziomie 1.300.813 PLN netto.
Kolejarski szacunek bardziej odpowiadał cenowo lekkim hybrydom niż autobusowym z szeregowym układem hybrydowym, dlatego przekroczenie budżetu wyniosło prawie 17 mln zł brutto. To z kolei spowodowało unieważnienie postępowania.
Łódzkie hybrydy mają być ekologicznym uzupełnieniem regionalnej siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Różnica polegałaby na tym, że te pojazdy nie dublowałyby połączeń kolejowych, a uzupełniały siatkę o miejscowości w pobliżu stacji końcowych dla pociągów ŁKA. Dzięki temu np. na jednym bilecie podróżny mógłby pojechać zarówno autobusem dowozowym, jak i pociągiem samorządowego przewoźnika. Podobny projekt realizowany jest na terenie województwa małopolskiego. Tam Autobusowe Linie Dowozowe, koordynowane przez Koleje Małopolskie kursują z Niepołomic, Wieliczki, Bochni i Tarnowa.