Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Łódzkie ponawia przetarg na 20 autobusów hybrydowych

infobus
04.05.2022 09:00

2 maja Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego powtórzył przetarg na zakup 20 szt. autobusów hybrydowych w ramach projektu „Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem”, dofinansowanego z programu Polski Ład.

Łódzka inwestycja cały czas polega na zakupie taboru autobusowego wyposażonego w niskoemisyjny napęd (silniki: elektryczny + diesel Euro 6) w liczbie 20 sztuk (każdy pojazd powinien posiada przynajmniej 27 miejsc siedzących) oraz systemu biletowego (informatycznego) dla przewoźników autobusowych (autobusy własne + innych przewoźników). Cel wejścia łódzkich klejarzy w autobusy to integracja połączeń autobusowych z siecią połączeń kolejowych w obszarze Łódzkiego oraz zwiększenie oferty przewozowej w całym województwie. Jest to I etap działań rozwijających park taborowy w związku z celem likwidacji wykluczenia komunikacyjnego.

Przetargowe wymagania

W najnowszym podejściu oferenci podchodząc do tego przetargu muszą wykazać, że:

  • posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 20.000.000 PLN;
  • posiadają polisę OC na sumę mniejszą niż 10.000.000 PLN;
  • wpłacili wadium w kwocie 800 000,00 zł.
  • w okresie ostatnich trzech lat wykonali co najmniej jedno zamówienie, w ramach którego zrealizował dostawę co najmniej 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów hybrydowych.

Wymagany termin realizacji zamówienia to 13 m-cy od podpisania umowy. Termin otwarcia ofert ustalano na 2 czerwca, a w wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie czterech kryteriów:

  • Cena - Waga: 60%
  • Gwarancja na cały Pojazd / Waga: 30%
  • Moc silnika spalinowego / Waga: 8%
  • Liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi / Waga: 2%

To oznacza radykalną zmianę kryteriów (przede wszystkim w zakresie gwarancji) w porównaniu z pierwszym podejściem, kiedy zamawiający chciał wybrać najkorzystniejszą ofertę na podstawie:

  • ceny (60%),
  • parametrów techniczno-eksploatacyjnych (20%),
  • warunków gwarancji (20%).

Pierwszy przetarg

Przypomnijmy, że w ramach pierwszego postępowania na zakup 20 szt. hybrydowych autobusów łódzcy samorządowcy otrzymali tylko jedną ofertę i to mocno przekraczającą budżet. Zaproponowana przez Solaris Bus & Coach cena wyniosła 48.904.800 PLN brutto / 39.760.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 Hybrid na poziomie 1.988.000 PLN netto.

Z kolei budżet zamawiającego na ten cel wynosił … 32.000.000,00 PLN brutto / 26.016.260 PLN netto, co daje jednostkowy koszt łódzkiej hybrydy na poziomie 1.300.813 PLN netto.

Kolejarski szacunek bardziej odpowiadał cenowo lekkim hybrydom niż autobusowym z szeregowym układem hybrydowym, dlatego przekroczenie budżetu wyniosło prawie 17 mln zł brutto. To z kolei spowodowało unieważnienie postępowania.

Łódzkie hybrydy mają być ekologicznym uzupełnieniem regionalnej siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Różnica polegałaby na tym, że te pojazdy nie dublowałyby połączeń kolejowych, a uzupełniały siatkę o miejscowości w pobliżu stacji końcowych dla pociągów ŁKA. Dzięki temu np. na jednym bilecie podróżny mógłby pojechać zarówno autobusem dowozowym, jak i pociągiem samorządowego przewoźnika. Podobny projekt realizowany jest na terenie województwa małopolskiego. Tam Autobusowe Linie Dowozowe, koordynowane przez Koleje Małopolskie kursują z Niepołomic, Wieliczki, Bochni i Tarnowa.