Łódzkie po raz pierwszy przekracza budżet FRPA: 115% alokacji na 2023
Wysokość środków dla województwa łódzkiego na rok 2023 z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) wynosiła 43.758.670.72
Z kolei łączna kwota dopłaty z wszystkich wniosków objętych dopłatą wyniosła aż 49 044 586,82 zł. To oznacza najwyższe w historii Łódzkiego wykorzystanie środków FRPA na poziomie aż 115%. Natomiast lista beneficjentów poszczególnych linii autobusowych nie została jeszcze ogłoszona.
edycja 2023
Większość wojewodów ogłosiła wyniki naboru wniosków o dopłaty w 2023 r. ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wyników naboru nie podano jeszcze dla województwa łódzkiego i wielkopolskiego.
Nabór we wszystkich regionach prowadzony był od 17 października do 4 listopada br.
Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po 18 lipca 2019 r.
W ramach naboru wniosków, dopłaty są udzielane wyłącznie do przewozów wykonywanych od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. Przewozy autobusowe realizowane w ramach komunikacji miejskiej nie podlegają dopłacie ze środków Funduszu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Fundusz działa od 2019 roku. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury w pierwszym roku jego funkcjonowania dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł. W 2020 r. przewozy wykonywane były na 2834 liniach komunikacyjnych, które zostały dofinansowane kwotą 139 mln zł. W 2021 r. dopłatą objęto 4081 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosiła 436 mln zł. W 2022 r. w ramach naboru wniosków dopłatą objęto około 4901 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi przeszło 543 mln zł.
Obowiązująca stawka dopłaty wynosi nie więcej niż 3 zł do jednego wozokilometra. Zgodnie z przepisami samorząd terytorialny jest zobowiązany do dopłaty do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.
Łódzkie na tle Polski
Poniżej tabela, która pokazuje, jak Lubuskie plasuje się na tle pozostałych regionów:
Budżet 2023 (PLN) | Suma wniosków 2023 (PLN) | Alokacja FRPA 2023 (%) | |
dolnośląskie | 50.733.666,83 | 45.752.614 | 90% |
kujawsko – pomorskie | 56.717.349,37 | ||
lubelskie | 65.858.545,56 | 24.9309.142 | 38% |
lubuskie | 36.043.801,11 | 16.260.938 | 45% |
łódzkie | 43.758.670.72 | 49 044 586 | 115% |
małopolskie | 41.379.656,08 | 52.370.003 | 126% |
mazowieckie | 67.501.171,40 | 106.637.862 | 157% |
opolskie | 30.239.690,91 | 27.571.166 | 91% |
podkarpackie | 52.000.185,34 | 74.899.999 | 144% |
podlaskie | 53.119.286,77 | 18.800.999 | 36% |
pomorskie | 42.477.626,33 | 70.000.000 | 164% |
śląskie | 48.702.528,81 | 47 857 376 | 99% |
świętokrzyskie | 53.502.373,58 | 44.526.363 | 83% |
warmińsko-mazurskie | 61.134.456,16 | ||
wielkopolskie | 51.080.558,78 | ||
zachodniopomorskie | 45.780.432,25 | 24.645.421 | 54% |
RAZEM | 800 000 000,00 |