Łódzkie ma ofertę na kolejowe autobusy. Od Mercusa

infobus
19.06.2023 19:00

7 czerwca Województwo Łódzkie otworzyło ofertę w przetargu na dostawę 12 autobusów klasy MINI dla potrzeb wykonywania pasażerskich przewozów na liniach regionalnych.

Pojazdy mają docelowo wykonywać pasażerskie przewozy na terenie województwa w ramach siatki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, na co samorząd pozyskał dofinansowanie do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ta promesa obejmowała zakup minimum sześciu autobusów hybrydowych (których nie ma w segmencie MINI), dlatego spodziewamy się, że Łódzkie rozliczy ten projekt wspólnie z dostawą 20 hybryd od Solarisa. Teraz ŁKA najbardziej potrzebuje, jak najwięcej małych autobusów, aby walczyć z wykluczeniem transportowym. Czy przyjadą one z Nadarzyna, gdzie znajduje się zakład produkcyjny Mercusa? O tym zadecyduje skarbnik.

Z OPCJĄ

Przedmiotem łódzkiego zamówienia była dostawa 12 fabrycznie nowych autobusów, z możliwością zwiększenia kontraktu o dodatkowe maksymalnie 10 sztuk. Pojazdy te mają docelowo wykonywać pasażerskie przewozy na terenie województwa w ramach siatki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Nazwa całego projektu to „Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem – spójny i zrównoważony system transportowy woj. łódzkiego: zakup taboru do realizacji połączeń regionalnych i promujących zrównoważony transport”.

Poszukiwane parametry techniczne pojazdów M3 klasy III były następujące:

  • długość pojazdu – od 7,5 do 8,0 m; liczba osi – dwie, w tym oś tylna wyposażona w koła bliźniacze;
  • wysokość wnętrza pojazdu w przejściu – minimum 1900 mm (mierzona w przejściu na środku pojazdu); całkowita liczba miejsc siedzących 23+1 (23 dla pasażerów plus kierowca);
  • przestrzeń po demontażu 4 siedzeń umożliwiająca przewóz jednej osoby na wózku inwalidzkim przodem lub tyłem do kierunku jazdy, wyposażona w pas bezpieczeństwa ze zwijaczem i blokadą, umożliwiający zapięcie pasażera wraz z wózkiem – z dostępem do niej zapewnionym tylnymi drzwiami, przy pomocy urządzenia do załadunku i rozładunku, będącego na wyposażeniu autobusu;
  • liczba miejsc siedzących w układzie z jedną osobą na wózku inwalidzkim – 19+1; jedne drzwi po prawej stronie (szerokość zgodna z normą – warunkami określonymi w Regulaminie Nr 107 EKG ONZ), z zamontowanymi uchwytami pomocniczymi ułatwiającymi wsiadanie;
  • silnik Diesla fabrycznie nowy, wyprodukowany nie wcześniej niż w 2022 r., przystosowany do zasilania olejem napędowym z emisją EURO VI E o mocy minimum 125 kW i pojemności nie mniej niż 1950 cm;
  • przekładnia automatyczna z automatycznym doborem programu zmiany biegów.

Jedna oferta

Na oferty Łódzkie czekało do 7 czerwca, kiedy swoja ofertę położyła tylko jedna firma – Mercus PSQ, która zaproponowała ŁKA ofertę na minibusy o wartości 7.955.640,00 PLN brutto / 6.468.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt kolejowego pojazdu na poziomie 539.000 PLN netto. Z kolei opcja na 10 sztuk to 6.929. 700,00 PLN brutto. Łącznie wartość całego kontraktu to 14.585.340,00 PLN brutto / 11.858.000 PLN netto, co daje ostateczny jednostkowy koszt kolejowego pojazdu na poziomie 539.000 PLN netto.

Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to 10.000.000 PLN brutto. Zamawiający nie precyzuje jednak, czy chodzi o cały kontrakt, czy tylko część podstawową. Jeżeli pierwsza opcja to mamy spore przekroczenie, natomiast jeżeli druga - to Mercus ma ten kontrakt już „w kieszeni”.

Teraz ŁKA ocenią złożone propozycje według dwóch kryteriów:

  • Termin dostawy Pojazdów / Waga: 40%
  • Cena - Waga: 60%

Maksymalny czas na realizację zamówienia to 48 m-cy. Za oferowanie skrócenia terminu dostawy pierwszych 6 szt. o cztery miesiące można zyskać maksymalną liczbę dodatkowych punktów. Wówczas terminarz jest następujący:  przekazanie projektu design’u pojazdów zamawiającemu do uzgodnienia – w terminie 21 dni od zawarcia Umowy, dostawa pierwszych 6 szt. pojazdów– w terminie do [..] miesięcy od dnia zawarcia Umowy (zgodnie z ofertą Wykonawcy) – I partia dostawy, dostawa dalszych 3 sztuk pojazdów – w terminie 3 miesięcy od daty dostawy, o której mowa w pkt. b) powyżej – II partia dostawy, dostawa kolejnych 3 sztuk pojazdów – w terminie w terminie 3 miesięcy od daty dostawy, o której mowa w pkt. c) powyżej – III partia dostawy

Termin zakończenia realizacji podstawowego zamówienia (z wyłączeniem opcji) to dzień 30 listopada 2024 roku. Z kolei z opcji zamawiający może skorzystać w całości lub w części w terminie najpóźniej 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy, z zastrzeżeniem, że realizacja dodatkowego zamówienia nie może zakończyć się później aniżeli w terminie 48 miesięcy licząc od dnia zawarcia umowy.

fot. UMWŁ

DZIĘKI CPK

Najnowszy przetarg to efekt podpisania 16 grudnia umowy na linii Łódzkie-Centralny Port Komunikacyjny na dofinansowanie zakupu nowych autobusów sumą 10 mln zł. Co ciekawe, w ramach porozumienia województwo łódzkie miało zakupić co najmniej sześć autobusów hybrydowych. Domyślamy się, że samorząd chce spełnić ten wymóg realizując „stary” kontrakt ŁKA na 20 hybryd marki Solaris, natomiast teraz chce jak najszybciej pozyskać jak najwięcej małych pojazdów, aby zmniejszyć problem wykluczenia transportowego.

-„Transport publiczny to nie tylko codzienna droga do szkoły dla tysięcy uczniów, ale też na przykład konieczność dojazdu do lekarza, apteki czy sklepu. To szansa na wspólny wyjazd z rodziną do kina czy teatru. Chcemy realizować te podstawowe potrzeby mieszkańców województwa łódzkiego i cieszę się, że CPK wspomoże nas w tym zadaniu – powiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.

Nowe pojazdy zostaną skierowane na trasy między miejscowościami z najrzadszą siatką połączeń, co poprawi dostępność transportową, a przez to podniesie jakość życia mieszkańców.

-„Inwestycje CPK to skuteczna walka z wykluczeniem transportowym. Dzięki programowi kolejowemu diametralnie w całym kraju zwiększy się do dostęp do kolei dla ok. 12 mln Polaków, w tym mieszkańców średnich miast i okolic. Infrastruktura transportowa to system, którego ważnym elementem jest także transport autobusowy. Stąd właśnie nasze działania, w ramach których chcemy wspomóc władze województwa i ułatwić jego mieszkańcom codzienne dojazdy – podkreślił Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK.

Pieniądze zostaną przekazane w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego (PSG) CPK ujętego w Koncepcji CPK uchwalonej przez Radę Ministrów 7 listopada 2017 roku. PSG zakłada finansowanie tzw. projektów komplementarnych CPK, czyli m.in. rozbudowy transportu integrującego obszary podmiejskie oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej rejonów atrakcyjnych turystycznie.